2024-08-16, 23:16
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Om vi tänker så här: din anhörige lämnade in sin bil på service innan han dog. Verkstan visste inte om att han dött utan gjorde servicen som avtalat. Tycker du då att de inte ska få betalt för jobbet de gjort?

Din anhörige kanske anlitade någon att klippa hans gräsmatta en gång i veckan. Klipparen vet inte om att din anhörige har dött, utan fortsätter att klippa gräset tills du talar om för honom att det inte behövs längre. Ska den här personen inte få betalt för de gånger han klippt efter att din anhörige har avlidit? Och då främst med motiveringen att det är synd om dig?

Dålig jämförelse eftersom detta är ett multimiljardär telebolag och inte någon knegare. Försök inte att illustrera någon form av fysisk orättvisa.
Det jag stör mig mest på är att räkningen bara fortsätter trotts att vi just nu har det svårt att genomföra processen pga skäl, och det är en mental påfrestning också. Man kan tycka att de kanske borde ha lite annorlunda rutiner när någon dör, exempelvis att räkningen ligger ett tag framöver innan man lägger på massa extrakostnader för sen betalning.

Jag kanske använde lite för starka ord när jag kallade Telia för avskum, men jag tycker fortfarande det är dålig stil när de övriga tele-jättarna behandlar situationen mer diskret och med mer etisk omtanke. Ni kan försvara Telia för all del, egentligen har de inte gjort något fel, men jag ger dem ändå minuspoäng för dålig service i detta fall.
Citera
2024-08-16, 23:18
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Och man kan inte betala med dödsboets pengar förrns allt arv är uppklarat.
Det kan du visst.
Citera
2024-08-16, 23:21
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Dålig jämförelse eftersom detta är ett multimiljardär telebolag och inte någon knegare. Försök inte att illustrera någon form av fysisk orättvisa.
Så små företag har rätt att få betalt av dödsboet men stora företag har inte den rätten. Var går gränsen? Hur stort ska företaget vara för att de inte ska få betalt?
Citera
2024-08-16, 23:40
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Det jag stör mig mest på är att räkningen bara fortsätter trotts att vi just nu har det svårt att genomföra processen pga skäl, och det är en mental påfrestning också. Man kan tycka att de kanske borde ha lite annorlunda rutiner när någon dör, exempelvis att räkningen ligger ett tag framöver innan man lägger på massa extrakostnader för sen betalning.

Jag kanske använde lite för starka ord när jag kallade Telia för avskum, men jag tycker fortfarande det är dålig stil när de övriga tele-jättarna behandlar situationen mer diskret och med mer etisk omtanke. Ni kan försvara Telia för all del, egentligen har de inte gjort något fel, men jag ger dem ändå minuspoäng för dålig service i detta fall.
Så du är kvar och med någon mer ödmjukhet nu, det är bra. Om Telia efter ett dödsfall inte ger dödsboet rimlig respit att betala en räkning kan man klaga, men så framställdes det inte i trådstarten.
Citera
2024-08-16, 23:50
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Så du är kvar och med någon mer ödmjukhet nu, det är bra. Om Telia efter ett dödsfall inte ger dödsboet rimlig respit att betala en räkning kan man klaga, men så framställdes det inte i trådstarten.

Nej jag medger att trådstarten var lite för aggressiv, jag var ganska så retad av saker som skett IRL, det är mycket som sker just nu och det är riktigt tråkig tid.
Tycker fortfarande det ska finnas lite bättre rutiner för när någon dör. Detta är något skolan missade på hemkunskapen så ingen av oss anhöriga riktigt vet vad som gäller, om man kan röra döds boendets pengar innan bouppteckning och bodelning skett. Att det sedan ligger räkningar som blir större och större gör inte saken bättre.
Telia har självklart rätt att kräva sin rätt men de pengar som läggs på som straff för sen betalning är inte pengar Telia förtjänar eller pengar som ska dras från familjen. Man hade åtminstone kunnat låta räkningen ligga ett tag.
Jag vet att det bara handlar om småsummor, men det är en principsak, och det är en mental påfrestning, något många här i tråden inte verkar förstå.
Denna tråd får väl tjäna som syfte att uppmärksamma konsumenten om att det finns en liten del mellan dessa företag som Telias konkurrenter gör bättre, vilket kanske kan väga i hur man väljer att teckna hos i fortsättningen. De matchar direkt inte konkurrenten just nu.
Senast redigerad av ReiseReise 2024-08-16 kl. 23:52.
Citera
2024-08-17, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Nej dödsboet är den juridiska person som skapas när någon avlider. Dödsboet är skyldig att betala allting så länge det finns tillgångar kvar.
Inte säker på det, vad skulle hända om dödsboet inte har någon som tar hand om det?
Om då räkningar bara ignorerades alltså

Citat:
Ursprungligen postat av N9HN
Det är för alla skulder, och en räkning räknas som en skuld. Begravningen betalas, sedan går pengarna till de skulder och räkningar som är kvar. Tar pengarna slut skrivs skulderna av, annars blir det arvingar som får tillgångarna.
Skulle på allvar säg en förseningsavgift dras på dödsbo?

Har väldigt svårt att tro
Citera
2024-08-17, 00:13
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Nej jag medger att trådstarten var lite för aggressiv, jag var ganska så retad av saker som skett IRL, det är mycket som sker just nu och det är riktigt tråkig tid.
Tycker fortfarande det ska finnas lite bättre rutiner för när någon dör. Detta är något skolan missade på hemkunskapen så ingen av oss anhöriga riktigt vet vad som gäller, om man kan röra döds boendets pengar innan bouppteckning och bodelning skett. Att det sedan ligger räkningar som blir större och större gör inte saken bättre.
Telia har självklart rätt att kräva sin rätt men de pengar som läggs på som straff för sen betalning är inte pengar Telia förtjänar eller pengar som ska dras från familjen. Man hade åtminstone kunnat låta räkningen ligga ett tag.
Jag vet att det bara handlar om småsummor, men det är en principsak, och det är en mental påfrestning, något många här i tråden inte verkar förstå.
Denna tråd får väl tjäna som syfte att uppmärksamma konsumenten om att det finns en liten del mellan dessa företag som Telias konkurrenter gör bättre, vilket kanske kan väga i hur man väljer att teckna hos i fortsättningen. De matchar direkt inte konkurrenten just nu.
Det var skillnad. Förstår att allt är jobbigt i en sorg. Är det så att andra arvtagare inte bara är skilda geografiskt utan också det minsta på annat sätt rekommenderar jag starkt att låta en jurist att ta hand om dödsboet, bouppteckning och arvskiftet. Det som är nu kan bara vara en föraning av den värsta skitstorm annars.
Citera
2024-08-17, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stoix
Det beror väl helt och hållet på situationen.

Är räkningarna från Telia från en period där personen var vid liv, så skall dessa givetvis betalas.

Finns inget i dödsboet så är det ju skitsamma. Bara skita i allt, låt räkningarna förfalla, skit i flyttstäd, skit i allt.

Finns pengar så tas ju dessa till sådant. Men finns inga medel så bara skit i allt och så får de ta kostnaderna. Detta ingår ju såklart i deras kalkyler, även om de gärna vill påskina att saker skall betalas.
Citera
2024-08-17, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LupesVulpus
Inte säker på det, vad skulle hända om dödsboet inte har någon som tar hand om det?
Om då räkningar bara ignorerades alltså

Skulle på allvar säg en förseningsavgift dras på dödsbo?

Har väldigt svårt att tro

Men ge dig nu.
Betalas inte räkningar så går dom till kronofogden och det blir utmätning.
Tar ingen hand om ett dödsbo så utses en boutredningsman som tar om det.
Citera
2024-08-17, 05:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storgatan19
Kan inte bankerna med sina miljardvinster efterskänka 400:- till någon som dött? Nä det är omöjligt.... De kan inte ens efterskänka 1:- det blir påminnelseavgifter och sedan lämnas det över till kronofogden för utmätning och 1:- har blivit 10 000:- och banken ler då de fått systemet att verka för dem genom ett ifyllt papper som fick deras 1:- att bli 10000:-

Är du totalt dum i huvudet….?

Tror du det skulle vara vettig ekonomi att efterskänka helt normala skulder..? Vilka signaler skulle det ge till andra dödsbon, hur många tror du det där per dag i Sverige…? Om ett företag i storleksklass med Telia skulle börja efterskänka sådana räkningar vilka belopp tror du det skulle kunna bli per år….?

Inser du ditt nöt inte att det inte handlar bara om TS sketna 400kr, för efterskänker Telia dem så vill väl andra också slippa betala…
Citera
2024-08-17, 05:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminalen-nu
Självklart ska man betala utestående räkningar när någon dött, det är inget konstigt med det.

Ville bara dela med mig om mina åsikter om Telia när nu alla är i farten och spyr galla över dem. Mitt problem när pappa dog var att över huvud taget få dem att avsluta telefonin. De ville inte acceptera att han var död … Helt osannolikt besvärligt blev det, med dödsfallsintyg, fullmakt från övriga dödsbodelägare, och inte fan kunde det göras elektroniskt heller - papper skulle det minsann vara.

Och en helt normal sak som detta tycker du är osannolikt besvärlig…? Jösses….

Den enkla är att Telia igen gjorde allt rätt i ditt ärende.

Du anar inte hur många som ringer Telia var dag med div påståenden för att slippa betala sina räkningar, eller slippa undan avtal och kontrakt. Så varför ska Telia lita på att någon ska ha ditt nåt visst datum och släppa betalningskrav eller avtal etc, bara för att någon för dem okänd ringer och påstår att nån dött….?
Så dödsfallsintyg etc är det enda rätta, och inte alls nåt ”osannolikt besvärligt”
Citera
2024-08-17, 05:57
Medlem
Citat:

Men för helvete….

Det är normalt inga som helst problem att ringa Telia och få anstånd med betalning, utan att det ger någon ökning på skulden. Likaså brukar de vara behjälpliga med att stoppa t ex bindningstider etc på datumet för dödsfallet, bara man tar det med dem och ger dem ett dödsfallsintyg.

När mina föräldrar dog så var det en del ringande och pysslande ja, men i princip alla företag ink Telia var mycket förstående och behjälpliga till att allt löste sig smidigt och alla ärenden etc avslutades på datumet för frånfället, och vi (dödsboet då) betalade bara det som gällde fram till det datumet.

Har du tid att sitta här och gnälla på Telia så har du ta mig fan också tid att reda ut detta med Telia.

Fatta att det dör ca 250 personer per dygn i Sverige. Det är då inte osannolikt att det kan vara säg 100 st som är Telias kunder. Om då dessa skulle ha en räkning på 400kr och Telia börjar efterskänka detta, så skulle det alltså kunna landa på 40000kr per dygn, och 14,6 miljoner per år. Menar du att Telia bara ska ge bort det…? Vilka ska betala för den förlusten, vi andra kunder…?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in