2024-08-16, 22:05
Medlem
Självklart ska man betala utestående räkningar när någon dött, det är inget konstigt med det.

Ville bara dela med mig om mina åsikter om Telia när nu alla är i farten och spyr galla över dem. Mitt problem när pappa dog var att över huvud taget få dem att avsluta telefonin. De ville inte acceptera att han var död … Helt osannolikt besvärligt blev det, med dödsfallsintyg, fullmakt från övriga dödsbodelägare, och inte fan kunde det göras elektroniskt heller - papper skulle det minsann vara.
Citera
2024-08-16, 22:35
Medlem
Jag är säkert femtielfte som påpekar det, men det verkar behöva hamras in. Det är dödsboet det drabbar, inte släktingar. Påverkar det arvet? Klart som fan. Men om pengarna i dödsboet inte räcker till ärvs inga skulder och har inte gjorts på många herrans år.
Citera
2024-08-16, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Okej men har personen konsumerat tjänsterna medan hen levde så ska dom såklart betalas.
Okej att vissa är schysst (kanske har dom missförstått dödsdatum dessutom) men det är såklart inget man kan räkna. Telia gör inget fel här. Jag förstår att det är trist att få mindre arv men dom har verkligen inte gjort något juridiskt eller moraliskt fel här.
Ja, men då får dom ju försöka få pengar av den avlidne?

Lycka till med det, Telia
Era gamar
Citera
2024-08-16, 22:44
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
En nära anhörig dog nyligen, håller på att säga upp alla dennas abonnemang. Denna hade tecknat lite av varje både hos Hallon, Telenor och Telia.
Både Hallon och Telenor säger att alla räkningar blir preskriberat direkt och faller bort helt.
Telia däremot kräver att vi anhöriga betalar alla kvarstående räkningar på personen.

Först så trodde jag att det var en support som inte visste vad han snackade om, så jag väntade lite och ringde Telia igen, men fick samma skit bekräftat, jag ska betala alla kvarstående räkningar annars går de vidare till kronofogden.
Detta är alltså 3 företag som ska tävla mot varandra med att vara bäst, men nu framstår Telia verkligen som riktigt giriga fanskap.

Någon med erfarenhet?
Det är inte ni anhöriga som betalar. Det är dödsboet som betalar.

Dödsboet för betala för abonnemanget tills det sägs upp. Det är inget konstigt.

Sedan har Hallon och Telenor varit snälla och gjort något som de inte behövt göra. Men det innebär inte att Telia gör fel.

Du kan ju vända på det hela. Om det varit pengar som kommit in till dödsboet i stället, till exempel om någon hyrt något av din anhörige. Tycker du då att den som betalat hyran skulle ha rätt att sluta betala hyran fr.o.m månaden då din anhörige avled?
Citera
2024-08-16, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LupesVulpus
Ja, men då får dom ju försöka få pengar av den avlidne?

Lycka till med det, Telia
Era gamar

Det är väl inga problem. Dödsboet hade tillgångar sa ts.
Citera
2024-08-16, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Poängen flög dig över huvudet. Min lön är ganska viktig för mig månad till månad. Att däremot på allvar bli upprörd för att Telia, ett företag som omsätter 90 miljarder och till 39,5% ägs av staten, skriver av en telefonräkning på kanske 300 kronor för att någon dog är småsinthet på en absurd nivå. Sätt dig du och räkna på hur mycket du skulle förlora på det; jag orkar inte. Jag är inte den sortens svensk som säger upp bekantskapen över en femtiolapp (i det aktuela fallet kanske en femöring) som man tycker någon var skyldig en.

Tror du förresten att samma person reagerade med att bli 3 miljarder gånger så arg över Nuonskandalen, där Maud Olofsson spolade ner 80 miljarder kronor i skattepengar? Jag skulle inte bli förvånad om han blev mindre arg. Att böja sig för överheten men att spy galla över de små och småbarba (i det här fallet en familj som - kanske - hade fått några hundra kronor tillbaka på sin döda förälders telefonräkning) är en svensk specialitet.

Du kanske också missade den första meningen i mitt inlägg? Att strikt sett var det inte fel som Telia gjorde? Det var mer den uttryckta småaktigheten som jag reagerade på.

Haha ja, svensken förnekar sig inte. Är det kronor och ören (du ditt jävla svin, var är mina 33:50 du skulle swisha mig för det jag köpte åt dig på ICA?), då vaknar ursinnet i den normalt mest passiva och likgiltiga människan som existerar på jorden. Samma folk som lät ert land säljas ut och miljoner invandrare importeras utan att ens yppa något vid fikabordet. Ni är patetiska och förtjänar utslocknandet som kommer.

Svinet (en äcklig svenssongris) är förresten du själv.

Din lön påverkas inte, utan det är dödboet som betalar. Hur många gånger ska det behöva upprepas? Vill du vara sur på någon för att arvet påverkas, var sur på släktingen som inte skötte sin ekonomi då.
Citera
2024-08-16, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Poängen flög dig över huvudet. Min lön är ganska viktig för mig månad till månad. Att däremot på allvar bli upprörd för att Telia, ett företag som omsätter 90 miljarder och till 39,5% ägs av staten, skriver av en telefonräkning på kanske 300 kronor för att någon dog är småsinthet på en absurd nivå. Sätt dig du och räkna på hur mycket du skulle förlora på det; jag orkar inte. Jag är inte den sortens svensk som säger upp bekantskapen över en femtiolapp (i det aktuella fallet kanske snarare en femöring) som man tycker någon var skyldig en.

Tror du förresten att samma person reagerade med att bli 3 miljarder gånger så arg över Nuonskandalen, där Maud Olofsson spolade ner 80 miljarder kronor i skattepengar? Jag skulle inte bli förvånad om han blev mindre arg. Att böja sig för överheten men att spy galla över de små och småbarba (i det här fallet en familj som - kanske - hade fått några hundra kronor tillbaka på sin döda förälders telefonräkning) är en svensk specialitet.

Du kanske också missade den första meningen i mitt inlägg? Att strikt sett var det inte fel som Telia gjorde? Det var mer den uttryckta småaktigheten som jag reagerade på.

Det är inte småaktighet, dom följer bara rutiner bara. Det har inget med Sverige att göra.
Citera
2024-08-16, 23:00
Medlem
Citat:
Det är väl inga problem. Dödsboet hade tillgångar sa ts.
Det är väl mer för skulder än vanliga räkningar?
Telia beter sig som hyenor
Citera
2024-08-16, 23:02
Medlem
Citat:

Nej dödsboet är den juridiska person som skapas när någon avlider. Dödsboet är skyldig att betala allting så länge det finns tillgångar kvar.
Citera
2024-08-16, 23:04
Medlem
Citat:

Det är för alla skulder, och en räkning räknas som en skuld. Begravningen betalas, sedan går pengarna till de skulder och räkningar som är kvar. Tar pengarna slut skrivs skulderna av, annars blir det arvingar som får tillgångarna.
Citera
2024-08-16, 23:07
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Det är inte småaktighet, dom följer bara rutiner bara. Det har inget med Sverige att göra.
Jag var kanske inte tydlig nog, men jag kritiserade inte ens Telia i mitt inlägg, utan hur anstötligt det är att öppet hetsa upp sig så över skulder på kanske några hundralappar som som rent hypotetiskt hade förlåtits och marginellt påverkat skattebetalarna genom ägande av en viss andel aktier, speciellt när det är ett dödsfall man pratar om (ens någon man inte känner). Telia får göra som de vill.

Men det mest komiska i det här sammanhanget är nog att Halebops och Hallons aktieägare, som uppenbarligen valde att skriva döda personers telefonräkningar trots att de inte var tvungna att göra det, nog inte är en bråkdel så arga som ni är här över en förlorad spottstyver som inte ens blev verklighet.

Någon nämnde för övrigt att dessa helt privata företag förmodligen valde att göra så för att de inser att de tjänar mer i goodwill (och därmed framtida intäkter) på att förlåta fakturan än på att kräva in den som Telia valde att göra. Ytterligare ett koncept som (föga förvånande) flyger småsinta, missunsamma lågklassvenskar över huvudet.
Citera
2024-08-16, 23:11
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Det är svinigt för situationen är redan svår för en anhörig när någon nära dör. Man ska inte bli belastad mer än nödvändigt.
Personen är död och kan inte betala räkningarna så dessa räkningar blir bara större och större om vi inte tar hand om dem. Det är alltså vi som belastas även om varan rent juridiskt har konsumerats.
Så nej jag står kvar att Telia är avskum i detta fall när övriga konkurrenten gör motsatsen. Det finns en skör etisk gräns när det gäller att driva in pengar på någons död.
Om vi tänker så här: din anhörige lämnade in sin bil på service innan han dog. Verkstan visste inte om att han dött utan gjorde servicen som avtalat. Tycker du då att de inte ska få betalt för jobbet de gjort?

Din anhörige kanske anlitade någon att klippa hans gräsmatta en gång i veckan. Klipparen vet inte om att din anhörige har dött, utan fortsätter att klippa gräset tills du talar om för honom att det inte behövs längre. Ska den här personen inte få betalt för de gånger han klippt efter att din anhörige har avlidit? Och då främst med motiveringen att det är synd om dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in