2024-08-16, 14:45
Medlem
ReiseReises avatar
En nära anhörig dog nyligen, håller på att säga upp alla dennas abonnemang. Denna hade tecknat lite av varje både hos Hallon, Telenor och Telia.
Både Hallon och Telenor säger att alla räkningar blir preskriberat direkt och faller bort helt.
Telia däremot kräver att vi anhöriga betalar alla kvarstående räkningar på personen.

Först så trodde jag att det var en support som inte visste vad han snackade om, så jag väntade lite och ringde Telia igen, men fick samma skit bekräftat, jag ska betala alla kvarstående räkningar annars går de vidare till kronofogden.
Detta är alltså 3 företag som ska tävla mot varandra med att vara bäst, men nu framstår Telia verkligen som riktigt giriga fanskap.

Någon med erfarenhet?
Senast redigerad av ReiseReise 2024-08-16 kl. 14:52.
Citera
2024-08-16, 14:46
Medlem
Det beror väl helt och hållet på situationen.

Är räkningarna från Telia från en period där personen var vid liv, så skall dessa givetvis betalas.
Citera
2024-08-16, 14:50
Medlem
Man betalar inte pga dödsfall, från dagen det sägs upp.

I övrigt behöver du väl inte bry dig, hur ska Kronofogden hinna driva in det från dödsboet?
Citera
2024-08-16, 14:51
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stoix

Är räkningarna från Telia från en period där personen var vid liv, så skall dessa givetvis betalas.

Alla räkningar är från när personen var vid liv. Alla räkningar hade samma tidsdatum.
Hallon och Telenor skrev bort dessa räkningar ändå.
Telia gör det inte.
Citera
2024-08-16, 14:53
Medlem
Finns det pengar i dödsboet då?
Citera
2024-08-16, 14:53
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stoix

Man kan ju även ställa frågan om dödsboet utnyttjat några tjänster efter dödsfallet? Det är inte ett helt självklart svar på frågan huruvida räkningar fortsatt ska betalas eller ej. I fallet med Telia kanske det är så att den avlinda köpt en svindyr telefon på avbetalning…
Citera
2024-08-16, 14:57
Medlem
Trodde inte man ärvde skuld i det här landet. Har en person lån eller skulder så dras de av dödsboet, sen kan de aldrig begära pengar från anhöriga. Är inte det lagen?
Citera
2024-08-16, 14:58
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Finns det pengar i dödsboet då?

Ja

Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Man kan ju även ställa frågan om dödsboet utnyttjat några tjänster efter dödsfallet? Det är inte ett helt självklart svar på frågan huruvida räkningar fortsatt ska betalas eller ej. I fallet med Telia kanske det är så att den avlinda köpt en svindyr telefon på avbetalning…

Det handlar om ett abonnemang på ca 300 kr i månaden. Räkningarna i fråga går upp till ungefär 400 kr för de vill att vi betalar räkningen från månaden innan som skulle betalas, samt denna månad då personen dog (dödsfallet skedde tidigt denna månad).

Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Trodde inte man ärvde skuld i det här landet. Har en person lån eller skulder så dras de av dödsboet, sen kan de aldrig begära pengar från anhöriga. Är inte det lagen?

Det är ju från den avlidna personen man kommer att ta sin rätt på. Vi anhöriga måste ju betala annars ökar summan när den går vidare till kronofogden, vilket drabbar arvet.
Rationellt kan vissa tycka, men jag tycker det är anmärkningsvärt att de övriga företagen väljer att inte fortsätta gräva när någon dör, men inte Telia. Säga vad man vill om det.
Senast redigerad av ReiseReise 2024-08-16 kl. 15:01.
Citera
2024-08-16, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Ja

Det handlar om ett abonnemang på ca 300 kr i månaden. Räkningarna i fråga går upp till ungefär 400 kr för de vill att vi betalar räkningen från månaden innan som skulle betalas, samt denna månad då personen dog (dödsfallet skedde tidigt denna månad).

Det är ju från den avlidna personen man kommer att ta sin rätt på. Vi anhöriga måste ju betala annars ökar summan när den går vidare till kronofogden, vilket drabbar arvet.
Rationellt kan vissa tycka, men jag tycker det är anmärkningsvärt att de övriga företagen väljer att inte fortsätta gräva när någon dör, men inte Telia. Säga vad man vill om det.

Okej men har personen konsumerat tjänsterna medan hen levde så ska dom såklart betalas.
Okej att vissa är schysst (kanske har dom missförstått dödsdatum dessutom) men det är såklart inget man kan räkna. Telia gör inget fel här. Jag förstår att det är trist att få mindre arv men dom har verkligen inte gjort något juridiskt eller moraliskt fel här.
Citera
2024-08-16, 15:08
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Okej men har personen konsumerat tjänsterna medan hen levde så ska dom såklart betalas.
Okej att vissa är schysst (kanske har dom missförstått dödsdatum dessutom) men det är såklart inget man kan räkna. Telia gör inget fel här. Jag förstår att det är trist att få mindre arv men dom har verkligen inte gjort något juridiskt eller moraliskt fel här.

Jag vet att man rent juridiskt kan försvara detta, jag tycker bara det är anmärkningsvärt att de övriga företagen, inklusive Hallon (som är snåla som satan) väljer att betrakta en persons bortgång som något egendomligt, men med Telia så ska pengarna fortfarande rulla.
Det är ändå ganska etiskt känslomässigt att driva in pengar när någon dör. Anhöriga har det redan svårt nog.
Citera
2024-08-16, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Alla räkningar är från när personen var vid liv. Alla räkningar hade samma tidsdatum.
Hallon och Telenor skrev bort dessa räkningar ändå.
Telia gör det inte.

Och alla gäller samma period? Telias räkning är inte retroaktiv medan Hallon/Telenors är samma månad t.ex?

Var personen vid liv, och nyttjade sitt abonnemang under perioden som räkningen gäller så anser jag det rimligt att den skall betalas.

Att sedan privata aktörer väljer att stryka en räkning på ett par hundralappar för att de tjänar på det i det långa loppet hör ju inte till saken.

Telia är nästan statligt ägt så varför skall jag subventionera din döda släktings räkning?
Citera
2024-08-16, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund

Det också, finns mängder av faktorer som gör att detta är rimligt.

Sedan att privata aktörer väljer att stryka en räkning för att få lite goodwill är ju upp till dem. Jag vill inte subventionera andra människor med än jag behöver för mina skattepengar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in