2024-08-16, 20:41
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badgurl
Jag kör via nätläkare och tjänsten kostar 600 kr per månad, wegovy ligger på 3200-4200 kr för 4 doser.
Tänkte därför be om en spruta med högre dos så jag kan klicka fram 1 mg och sen 1,7 mg själv.

Jag kan säga att jag inte klarar mig så bra på 1600, är så hungrig på kvällar och nätter att jag får huvudvärk. Känner mig yr på gymmet. Det är jättejobbigt men jag kan inte äta mer, då går jag upp i vikt.
Usch det här är så jäkla jobbigt. Jag hoppas att 1mg ska fungera bättre.

Wegovy är väl bara marginellt bättre enligt studierna, undrar om det är värt den extra kostnaden. Visst skrev du förut att din läkare inte vill skriva ut Ozempic? Hade du velat ha det om du fått det? Jobbigt att Wegovy är så dyrt.

Lider med dig låter fruktansvärt jobbigt
Citera
2024-08-16, 21:23
Medlem
Vägning idag igen efter 7 veckors användande. -2,8 kg senaste veckan.

Så totalt efter 7 veckor så har jag tappat 14 kg. Jag kör fortfarande på 0,5 och har bra effekt, jag blir mätt snabbt efter en måltid och har inget sug på mat, sötsaker eller alkohol.

Jag tränar några dagar på gym varje vecka, går minst 15k steg om dagen.

Suget efter mat, alkohol och sötsaker är rejält minskat.
Citera
2024-08-16, 22:58
Medlem
Dags för invägning och ny injektion!
Kommer återigen stanna kvar på 0,5mg.

Startvikt: 121,3kg
Första delmålet: 110kg

12/7: 117,5kg (-3,8kg)
19/7: 116,4kg (-1,1kg)
26/7: 115,4kg (-1,0kg)
2/8: 113,9kg (-1,5kg)
9/8: 112,5kg (-1,4kg)
16/8: 111,3kg (-1,2kg)

Totalt: -10kg.

Känner mig väl egentligen nöjd, men lite irriterad då jag smygvägde mig igår och fick upp hoppet..
Då vägde jag 110,9kg och blev så glad när jag såg just 110kg på vågen. Vet att jag idag endast väger 0,4kg mer än igår, men den där känslan av misslyckande kryper sig på.

Hade gärna velat tappa mer än ca 1kg i veckan, men är jag orimlig då? Man är ju en otålig människa..

Börjar väl känna att sötsuget kommit tillbaka lite, kan ju dock bero på mensen som kommit intågande.
Hungern håller sig i schack och jag känner nästan avsmak när gubben min lagar mat. Är mest sallad som slinker ner.
Jag är något orolig att jag kanske äter för lite då jag har dålig koll på hur mycket protein etc man bör äta. Proteinpulver har jag så fruktansvärt svårt för då jag har svårt för att dricka sånt som inte är vatten eller läsk.

Rätt stressad över att jag inte heller börjat styrketräna ännu, med tanke på att doktorn poängterat ca 5 ggr hur viktigt det är.. men har planer på att dra igång det snarast möjligt. Tips på enkla övningar att köra hemma? Ännu är jag ingen gymråtta, även om jag överväger att prova på att skaffa mig ett gymkort.

Som ni märker snurrar det i hjärnkontoret här för tillfället...
Citera
2024-08-17, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Kollar vi matematiskt så har de ätit ca 2000 kcal om dan för att gå upp nästan all vikt igen. Räknar då med att de knappt rört sig även om vi vet att de har det. Har räknat såhär:

De hade i snitt gått upp 40 kg på 6 år. 1 kg motsvarar ca 7000 kcal. Så då har de ätit 40 kg x 7000 kcal = 280 000 kcal för mycket under dessa år. 6 år är 2190 dagar. Så för att se hur många kcal för mycket de ätit per dag så tar vi 280 000 kcal / 2190 dagar = 128 kcal per dag.

Så de kan alltså ätit ca 2000 kcal om dagen för att gå upp så enormt mycket i vikt. Enligt läkaren har de också tränat mer än de flesta.

De såg också att det inte sjunkit färdigt. De avslutade alltså studien efter 6 år men under tiden som deltagarna blev tjockare fortsatte basalmetabolismen gå ned under hela studietiden.

Men kan hålla med dig om att man inte behöver dra så stora växlar i sina egna slutsatser utifrån denna enda studie. Tycker bara att resultatet här var anmärkningsvärt och tycker synd om deltagarna.

Fast det stod ju 1900 kcal i viloläge?
Är det så, så drar de ju 500-1000 kcal mer om de rör på sig
Citera
2024-08-17, 08:23
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson05
Fast det stod ju 1900 kcal i viloläge?
Är det så, så drar de ju 500-1000 kcal mer om de rör på sig

Även om de rör sig mer och äter mer så har de enligt matten ökat enormt mycket i vikt trots att de ätit lite och rört sig mycket.

Tror du inte riktigt du förstår hur mycket mer kalorier man normalt förbrukar om man väger 140 kg. Att vara så stor och behöva äta 1900 kcal för evigt är nog att likställa med tortyr. För en som väger runt 100 kg kan det funka även om det är jobbigt. För en som väger 70 kg är det helt normalt.

Får jag fråga vad du väger och vad din maxvikt varit? Helt okej om du inte vill dela med dig så klart. Är bara nyfiken på om du kanske har erfarenhet av att väga 100+ kg.
Citera
2024-08-17, 09:19
Medlem
Citat:
Även om de rör sig mer och äter mer så har de enligt matten ökat enormt mycket i vikt trots att de ätit lite och rört sig mycket.

Tror du inte riktigt du förstår hur mycket mer kalorier man normalt förbrukar om man väger 140 kg. Att vara så stor och behöva äta 1900 kcal för evigt är nog att likställa med tortyr. För en som väger runt 100 kg kan det funka även om det är jobbigt. För en som väger 70 kg är det helt normalt.

Får jag fråga vad du väger och vad din maxvikt varit? Helt okej om du inte vill dela med dig så klart. Är bara nyfiken på om du kanske har erfarenhet av att väga 100+ kg.

Jo men varför ska de äta mer bara för att de rör på sig lite mer?
Betvivlar stark att de har gått upp pga av att de har ätit en halv kycklingfile för mycket per dag.
Det är alltid så att tjocka överdriver sina aktiviteter och att de alltid äter mer kcal än vad de tror.

Har väldigt svårt att se att de har varit speciellt aktiva ( rör sig nog mer än de flesta låter väldigt oseriöst)

Och ja det finns studier där de som äter extremt lite får ett försprång, men att det försvinner när de börjar att äta igen ( ämnesomsättningen blir sämre) men där jämnar det ut sig efter 10v och de fick samma resultat som de som låg på minus 500kcal per dag.

Jag hade gissat att de ännu en ggn har förstört sin omsättning med övervätande av riktig skräpmat samt att de har varit oaktiva

Det är väl ganska vedertaget idag att dålig ”mat” kan göra att en kcal tillför kroppen mer än en kcal
Samt att det försämrar tarmfloran för en del

Det är ju inte så att 40-50kg smyger sig på och att de inget märker

Jag har vägt som mest 97kg tränad, så det blir inte riktigt samma sak
Och för att komma dit krävs det väldigt stora mängder nyttig mat.
T.o.m en tjockis hade troligtvis storknat av att äta de mängderna mat

En tallrik havregrynsgröt med mjölk är ca 300 kcal . Så med 2 sådana så har de kvar 2 måltider a 650 kcal
Och det räcker till alla som inte har någon extrem aktivitet.

Och hetsäter du 2 ggr i veckan så kan det förstöra resten av veckan.
Även om man upplever att man tränar bra, en tjockis tränar i regel inte bort 3000-4000 kcal per vecka
Citera
2024-08-17, 10:58
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson05
Jo men varför ska de äta mer bara för att de rör på sig lite mer?
Betvivlar stark att de har gått upp pga av att de har ätit en halv kycklingfile för mycket per dag.
Det är alltid så att tjocka överdriver sina aktiviteter och att de alltid äter mer kcal än vad de tror.

Rent matematiskt blev det ca 130 kcal per dag.

Ja det är helt olika situationer att väga nästan 100 kg med muskler jämfört med 100 kg otränad.

Jag tror det fetade du skrev där är rätt symboliskt för din hållning i frågan och det kan man ju tycka givetvis. Jag diskuterar vad man såg i studien och tycker det var mycket intressant fynd, med den egna slutsatsen att om man vill gå ned i vikt ska man undvika extrembantning.

Överläkarens slutsats var ju tyvärr:
"Har fetman väl etablerat sig blir den ofta permanent."

Men jag försöker vara lite hoppfull och tänka att det finns god chans bara man försöker gå ned långsamt och kontrollerat.
Citera
2024-08-17, 11:37
Medlem
Citat:
Rent matematiskt blev det ca 130 kcal per dag.

Ja det är helt olika situationer att väga nästan 100 kg med muskler jämfört med 100 kg otränad.

Jag tror det fetade du skrev där är rätt symboliskt för din hållning i frågan och det kan man ju tycka givetvis. Jag diskuterar vad man såg i studien och tycker det var mycket intressant fynd, med den egna slutsatsen att om man vill gå ned i vikt ska man undvika extrembantning.

Överläkarens slutsats var ju tyvärr:
"Har fetman väl etablerat sig blir den ofta permanent."

Men jag försöker vara lite hoppfull och tänka att det finns god chans bara man försöker gå ned långsamt och kontrollerat.

Ja man ska inte diets alls, utan bör börja att äta bättre, dvs rena proteiner
Nej det är inte speciellt intressant att fråga några tjockisar 6 år senare om de forfarande äter och tränar bra
Om studien ska ha någon mer bärighet mer än att du får en sämre ämnesomsättning om du äter skräpmat så får man ha dem inlåsta och väga deras mat och verkligen va med när de tränar.

Jag har haft problem med diskarna och har träffat läkare, kiropraktor, naprapat och frisk vårdare.
Och efter 2 år så träffade jag en pensionerad läkare som direkt såg att jag har vridit kroppen lite snett pga ryggskadad . Vilket alla andra ”experter” missade.

Och då gör ju deras övningar och min träning att jag fortsatte att träna mig snett
Så jag har själv fått lista ut att jag måste stretcha mig rak och köra med fria vikter så att jag blir jämnstark i hela kroppen

Så att någon överläkare drar slutsatser om en väldigt liten och o- komplett studie är inte värt någonting
Citera
2024-08-17, 22:44
Medlem
Citat:
Wegovy är väl bara marginellt bättre enligt studierna, undrar om det är värt den extra kostnaden. Visst skrev du förut att din läkare inte vill skriva ut Ozempic? Hade du velat ha det om du fått det? Jobbigt att Wegovy är så dyrt.

Lider med dig låter fruktansvärt jobbigt

Förlåt min okunskap här men visst är det så att den högsta dosen med ozempic är 1mg? Jag kommer ju förmodligen inte få någon effekt förens högre dos än så, och då är nog Wegovy ett bättre alternativ för mig, men det återstår ju att se. Skulle det magiskt nog fungera med 1mg wegovy då kanske jag kan överväga att byta nätdoktor. Precis min läkare vill inte skriva ut ozempic.
För det bör väl vara så att 1mig wegovy motsvarar 1mg Ozempic eller kan det finnas skillnader i sammansättning eller liknande som gör att det inte går att jämföra så? Har som sagt lite dålig koll känner jag.

Det enda jag märker av medicinen nu är tyvärr magkatarr och ökad hunger. Suck alltså 😂
Citera
2024-08-18, 00:19
Medlem
Citat:
Förlåt min okunskap här men visst är det så att den högsta dosen med ozempic är 1mg? Jag kommer ju förmodligen inte få någon effekt förens högre dos än så, och då är nog Wegovy ett bättre alternativ för mig, men det återstår ju att se. Skulle det magiskt nog fungera med 1mg wegovy då kanske jag kan överväga att byta nätdoktor. Precis min läkare vill inte skriva ut ozempic.
För det bör väl vara så att 1mig wegovy motsvarar 1mg Ozempic eller kan det finnas skillnader i sammansättning eller liknande som gör att det inte går att jämföra så? Har som sagt lite dålig koll känner jag.

Det enda jag märker av medicinen nu är tyvärr magkatarr och ökad hunger. Suck alltså 😂

Nej, wegovy och Ozempic innehåller exakt samma sak. Olika marknadsföringsnamn bara.

Mounjaro (tirzepatide), är lite mer effektivt, men mycket svårt att få tag på i Sverige just nu.
Citera
2024-08-18, 07:10
Medlem
Dishys avatar
Citat:

Tycker också det är svårt att fatta hur doserna funkar om man jämför. 1 mg Ozempic är högsta i Sverige men i USA tar folk 2 mg ibland. Fast man kan få högre dos eller vad man ska säga genom att man får ta oftare tex var femte dag, som jag fått ordinerat. Wegovy finns i doserna 1,7 mg och 2,4 mg också.

1 mg Ozempic ska motsvara 1 mg Wegovy:
https://www.medicalnewstoday.com/articles/drugs-ozempic-vs-wegovy#dosages-and-administration

Men Wegovy är väl mycket dyrare, fått för mig att Ozempic kostar ca 1000 kr för en månad på 1 mg medan Wegovy kostar 3500 kr?

Sen en sak jag inte fattar är att 0,5 mg Ozempic verkar kosta lika mycket som 1 mg Ozempic. Är det samma med Wegovy? Kostar alla pennor lika mycket oavsett dos? Då blir ju Wegovy inte lika dyr om du har en penna med 4 doser á 2,4 mg.

Men vad segt att du bara får massa biverkningar... Men kan det vara så att du redan äter så lite så du kan inte äta mindre? Medicinen hjälper ju en bara att känna mindre hunger så att man kan äta mindre. De flesta som börjat med dessa mediciner åt garanterat mer än 1600 kcal från start. Hypotyreos är en så nasty sjukdom...

Kan vara därför jag får så långsam viktnedgångstakt jämfört med andra i tråden, jag åt rätt lite från start och kämpar mycket med hunger om jag försöker minska mer. Så där hjälper Ozempic mig att kunna äta lite och inte få så mycket sämre livskvalitet genom att vara hungrig jämt. Du äter ju så lite redan så även med Wegovy är det svårt att minska det mer.

Erkänner att jag blir lite bitter i några sekunder när folk skriver att de började ett halvår sen och gått ned typ 15 kg medan man själv får vara glad för ett par kilo under det här året 😅 Men jag ska inte klaga som ändå gick ned 10 kg första året.

Du kanske blir mer hjälpt av receptfria piller som ökar mättnad? Jag tycker CLA funkar bra (fast effekten avtar efter ett tag för mig så jag tar uppehåll en längre period och börjar igen, då funkar det skapligt). Finns en ny tråd med massa tips: (FB) Receptfritt läkemedel/medicin som lindrar hunger och skapar mättnadskänsla?.
Senast redigerad av Dishy 2024-08-18 kl. 07:13.
Citera
2024-08-19, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reraised
Vägning idag igen efter 7 veckors användande. -2,8 kg senaste veckan.

Så totalt efter 7 veckor så har jag tappat 14 kg. Jag kör fortfarande på 0,5 och har bra effekt, jag blir mätt snabbt efter en måltid och har inget sug på mat, sötsaker eller alkohol.

Jag tränar några dagar på gym varje vecka, går minst 15k steg om dagen.

Suget efter mat, alkohol och sötsaker är rejält minskat.

Grattis, bra jobbat! Visst är det skönt att få sådan effekt på en medicin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in