Citat:
Ursprungligen postat av
Dishy
Ja finns en ärftlig faktor också. Men det ska tydligen vara relativt vanligt att det kan komma efter graviditet. Det kanske gjorde det för mig med även om det var många år mellan graviditeten och diagnosen. Vilket inte är så konstigt för symtomen smyger sig på och kan ta många år innan man fattar att man har sjukdomen.
Åh vad tråkigt

Om du inte fått biverkningar kanske du kan fråga läkaren om det går bra att öka dosen redan nu?
Har hört att efterfrågan är så enorm att de inte hinner med och så drabbades Novo Nordisk av två bränder på kort tid i våras som försenade allt ännu mer.
Kroppen verkar vara väldigt anpassningsbar. Såg ett tv-program där de undersökt hur mycket kalorier en grupp med jägar-samlarfolk i Afrika förbrukar, de var extremt aktiva och gick långa sträckor och rörde på sig konstant. Visade sig att de förbrände 2000-2500 kcal om dan dvs samma som helt vanliga slöa västerlänningar haha. Så deras kroppar hade anpassat sig till den höga aktiviteten. Dvs vi som är aktiva och tränar mycket förbränner inte så mycket extra för våra kroppar har anpassat sig...
Hittade en studie (PMID: 26832439) som visade detta också, de undersökte hur energiförbrukningen förändras hos människor som regelbundet har hög fysisk aktivitet. De fann att personer som är mycket fysiskt aktiva inte nödvändigtvis bränner mer kalorier än de som är måttligt aktiva. Detta beror alltså på att kroppen kan anpassa sig till högre aktivitetsnivåer och spara energi på andra sätt.
Menar absolut inte att man ska ge upp utan bara använda kunskapen och få mer förståelse för sig själv och mekanismerna.
Hur går en sån basalmetabolism-mätning till?
Jag har dragit igång ordentligt med proteinpulver, hittat en god variant nu: Star Nutrition Whey-80 Double rich chocolate, 30 g av den och blandar med 3 dl lättmjölk och ett gäng isbitar. Två såna om dan ger 66 g protein (468 kcal) och bra komplement till övrig mat.
Jaaa, det var samma för mig. Upptäcktes när mitt barn var tre år ca, alla symptom är ju liknande dom man får av att vara ensamstående småbarnsförälder, så det smög sig på mig med.
Jag har bara en dos på 0,5 kvar och ärligt talat så har jag inte råd att köpa en ny penna innan denna är slut, 4000 kr på varje lön går bra men inte det dubbla 😂 måste invänta nästa lön så kan lika gärna köra med den sista dosen i den här pennan.
Ska be läkaren skriva ut en högre dos så jag kan klicka fram rätt dos själv framöver, blir lite billigare ett tag iaf.
Attans då, låter som att någon vill sabotera för NN….
Här skriver dom om hur mätningen går till:
https://ylab.com/om-metabolism-och-orsaker-till-lag-amnesomsattning/
Låter nästan FÖR enkelt.
Jag klarar inte av proteinpulver med chokladsmak pga den där perioden med nutrilette, drack endast deras chokladshake och får nästan kväljningar när jag tänker på det. Jag kör tyngres vaniljdrömmar men i en milkshake på bär och lite kvarg. Skulle behöva göra dom du och köra dubbla doser men det blir sån stor del av dagens totala kalorier, försöker ligga på 1600 nu. Alltid detta harvande med kalorier alltså, önskar man slapp det.