2024-08-15, 21:33
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson05
Tack!

Jag tror inte heller att man ska hålla på med några snabbdieter.
Men du är ju överdrivet orolig.
De förbrände ju 1900kcal i viloläge när de va ”smala”
Då kan du ju äta 2500-3000 kcal varje dag med lite aktiviteter

Det är ju där de började att överäta igen.

Och ja det verkar som att för mycket skräp och processad mat gör din ämnesomsättning sämre.
Och de har ju mätt deras nuvarande omsättning när de har förgiftat sina kroppar igen.

Hade de hållit sig smala så hade de haft en i stort sätt normal ämnesomsättning

Så att de har en sämre omsättning efter ännu en omgång med stora mängder skräpmat är väl inte så konstigt eg.

Och att de skulle gå ner till några 1300 kcal är ju dina egna teorier och inget som studien stödjer

Tycker absolut att de har förstört något i kroppen i och med resultatet.

Men vet inte om du missförstått; det var när de var feta igen som de förbrände 1900. Alltså 6 år efter Biggest Loser och när de var feta igen.
Citera
2024-08-15, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belaverdi
Enligt min läkare så är det rekommendationen från läkemedelstillverkaren iaf och eftersom pennorna är utformade i de styrkorna också så borde det stämma.

Jag tar själv 0.5 mg just nu men ska hoppa upp nästa vecka, har dock 0.75 mg kvar i nuvarande penna så kommer ta det en vecka (ev fler om jag får bra effekt) innan jag går upp på 1 mg. Är 8 veckor in i behandlingen nu och jag har tyvärr inte märkt av någon större effekt.

Jag trodde jag hade 0,75mg kvar i min gamla penna men jag hade nog räknat fel för det var bara 0,5mg kvar. Så från och med min nya penna som jag öppnade idag så tog jag 1mg. Jag har däremot inte haft några biverkningar direkt sen jag började med Ozempic. Lite risig i magen. Men jag har inte haft några ökande biverkningar när jag gått upp i dos.
Citera
2024-08-15, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Verkar inte som det.
"Deltagarna i studien var högmotiverade individer som tränade mer och åt mindre än de flesta", enligt överläkaren.

Här är länk till artikeln:
https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2016/08/darfor-ar-det-sa-svart-att-ga-ner-i-vikt/
Och här är studien: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27136388/

"Varför hade då så många gått upp i vikt igen? Svaret ligger i ämnesomsättningen. Ämnesomsättningen fortsatte alltså att sjunka även när deltagarna gick upp i vikt igen", var läkarens slutsats.

Min slutsats är att man ska passa sig som fan för att dra igång en extrem lågkaloridiet. Risken är stor att man fuckar upp sin kropp ordentligt och ökar risken att förbli fet för evigt. Vilket vi kanske ser nu med fler feta än någonsin efter ett antal decennier med bantningshysteri.

Fyfan vad deppig sista meningen i den där artikeln är ”Har fetman väl etablerat sig blir den ofta permanent.”
Citera
2024-08-15, 23:30
Medlem
Citat:
Ja finns en ärftlig faktor också. Men det ska tydligen vara relativt vanligt att det kan komma efter graviditet. Det kanske gjorde det för mig med även om det var många år mellan graviditeten och diagnosen. Vilket inte är så konstigt för symtomen smyger sig på och kan ta många år innan man fattar att man har sjukdomen.

Åh vad tråkigt Om du inte fått biverkningar kanske du kan fråga läkaren om det går bra att öka dosen redan nu?

Har hört att efterfrågan är så enorm att de inte hinner med och så drabbades Novo Nordisk av två bränder på kort tid i våras som försenade allt ännu mer.

Kroppen verkar vara väldigt anpassningsbar. Såg ett tv-program där de undersökt hur mycket kalorier en grupp med jägar-samlarfolk i Afrika förbrukar, de var extremt aktiva och gick långa sträckor och rörde på sig konstant. Visade sig att de förbrände 2000-2500 kcal om dan dvs samma som helt vanliga slöa västerlänningar haha. Så deras kroppar hade anpassat sig till den höga aktiviteten. Dvs vi som är aktiva och tränar mycket förbränner inte så mycket extra för våra kroppar har anpassat sig...

Hittade en studie (PMID: 26832439) som visade detta också, de undersökte hur energiförbrukningen förändras hos människor som regelbundet har hög fysisk aktivitet. De fann att personer som är mycket fysiskt aktiva inte nödvändigtvis bränner mer kalorier än de som är måttligt aktiva. Detta beror alltså på att kroppen kan anpassa sig till högre aktivitetsnivåer och spara energi på andra sätt.

Menar absolut inte att man ska ge upp utan bara använda kunskapen och få mer förståelse för sig själv och mekanismerna.

Hur går en sån basalmetabolism-mätning till?

Jag har dragit igång ordentligt med proteinpulver, hittat en god variant nu: Star Nutrition Whey-80 Double rich chocolate, 30 g av den och blandar med 3 dl lättmjölk och ett gäng isbitar. Två såna om dan ger 66 g protein (468 kcal) och bra komplement till övrig mat.

Jaaa, det var samma för mig. Upptäcktes när mitt barn var tre år ca, alla symptom är ju liknande dom man får av att vara ensamstående småbarnsförälder, så det smög sig på mig med.

Jag har bara en dos på 0,5 kvar och ärligt talat så har jag inte råd att köpa en ny penna innan denna är slut, 4000 kr på varje lön går bra men inte det dubbla 😂 måste invänta nästa lön så kan lika gärna köra med den sista dosen i den här pennan.
Ska be läkaren skriva ut en högre dos så jag kan klicka fram rätt dos själv framöver, blir lite billigare ett tag iaf.

Attans då, låter som att någon vill sabotera för NN….

Här skriver dom om hur mätningen går till: https://ylab.com/om-metabolism-och-orsaker-till-lag-amnesomsattning/
Låter nästan FÖR enkelt.

Jag klarar inte av proteinpulver med chokladsmak pga den där perioden med nutrilette, drack endast deras chokladshake och får nästan kväljningar när jag tänker på det. Jag kör tyngres vaniljdrömmar men i en milkshake på bär och lite kvarg. Skulle behöva göra dom du och köra dubbla doser men det blir sån stor del av dagens totala kalorier, försöker ligga på 1600 nu. Alltid detta harvande med kalorier alltså, önskar man slapp det.
Citera
2024-08-16, 06:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FenderEdda
Jag trodde jag hade 0,75mg kvar i min gamla penna men jag hade nog räknat fel för det var bara 0,5mg kvar. Så från och med min nya penna som jag öppnade idag så tog jag 1mg. Jag har däremot inte haft några biverkningar direkt sen jag började med Ozempic. Lite risig i magen. Men jag har inte haft några ökande biverkningar när jag gått upp i dos.

Åh spännande! Håll oss uppdaterade igår. Jag rådfrågade läkaren igen som sa jag skulle ta 0.75 eftersom jag ska resa till helgen, så vi chansar inte. Ska testa i två veckor sen öka om allt går bra. Inte gått ner något nu på 3 veckor och apetiteb började krypa fram igen på 0.5, fyfan har glömt hur jobbiga dessa mat tankar är!
Citera
2024-08-16, 06:34
Medlem
Så roligt att läsa om allas framsteg och funderingar, tack för att ni delar!
Jag tar Wegovy hoppas att jag får vara med ändå? Det är ju ändå samma läkemedel.

Jag började på 0,5 mg direkt, av nån anledning. Planen är att jag ska ta det 4 veckor, 1mg 4 veckor och 1,7 mg 4 veckor. Därefter utvärdering.
Jag fick det pga att kolesterolet är högt, då var gränsen BMI 27.
Jag tog första sprutan 26/7.
Veckonedgång/totalt

22/7 82,6 kg BMI 29,4 (skärper mig)
26/7 80,0 kg (spruta 1) -2,6 kg
2/8 78,8 kg (spruta 2) -1,2 kg/-3,8 kg
9/8 76,9 kg (spruta 3) -1,9 kg/-5,7 kg
16/8 75,3 kg (spruta 4) -1,6 kg/-7,3 kg

Nästa spruta blir 1 mg men nu undrar jag lite om det verkligen behövs? Dr sa att jag skulle hämta ut samtliga sprutor i alla styrkorna direkt eftersom det finns risk att de tar slut, så det gjorde jag. Men undrar lite hur man mår på 1 mg och 1,7 mg? Maxdos är 2,4 mg på Wegovy, men den är väl lägre på Ozempic?
Citera
2024-08-16, 08:54
Medlem
Citat:
Tycker absolut att de har förstört något i kroppen i och med resultatet.

Men vet inte om du missförstått; det var när de var feta igen som de förbrände 1900. Alltså 6 år efter Biggest Loser och när de var feta igen.

Jag ser att de drog 2600 när de startade och drygt 1900 både som smala och tjocka, igen
Men 1900 kcal i viloläge är en ganska ok ämnesomsättning

Så att de har blivit tjocka igen beror på att de har ätit mer än 2500-3000 kcal per dag.
Där ligger felet och inte på att de drar 600 kcal mindre per dag
600 kcal per dag är inte svårt att göra av med om man vill.
Citera
2024-08-16, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mayle
Så roligt att läsa om allas framsteg och funderingar, tack för att ni delar!
Jag tar Wegovy hoppas att jag får vara med ändå? Det är ju ändå samma läkemedel.

Jag började på 0,5 mg direkt, av nån anledning. Planen är att jag ska ta det 4 veckor, 1mg 4 veckor och 1,7 mg 4 veckor. Därefter utvärdering.
Jag fick det pga att kolesterolet är högt, då var gränsen BMI 27.
Jag tog första sprutan 26/7.
Veckonedgång/totalt

22/7 82,6 kg BMI 29,4 (skärper mig)
26/7 80,0 kg (spruta 1) -2,6 kg
2/8 78,8 kg (spruta 2) -1,2 kg/-3,8 kg
9/8 76,9 kg (spruta 3) -1,9 kg/-5,7 kg
16/8 75,3 kg (spruta 4) -1,6 kg/-7,3 kg

Nästa spruta blir 1 mg men nu undrar jag lite om det verkligen behövs? Dr sa att jag skulle hämta ut samtliga sprutor i alla styrkorna direkt eftersom det finns risk att de tar slut, så det gjorde jag. Men undrar lite hur man mår på 1 mg och 1,7 mg? Maxdos är 2,4 mg på Wegovy, men den är väl lägre på Ozempic?

Du behöver definitivt inte öka dosen med den snabba viktnedgång du haft. Jag är också en som haft väldigt snabb och ihållande effekt, så jag stannade på 1 mg och har faktiskt börjat glesa ut injektionerna till men stannat kvar på dosen 1 mg per dos. Jag har gått ner från BMI 34 till 22, och vill absolut inte gå ner mer i vikt utan helst stanna omkring BMI 23-24, eftersom folk börjat fråga mig om jag har cancer eller nåt.
Citera
2024-08-16, 11:09
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eg0x3
Här är min graf (registrerar min vikt dagligen)

https://postimg.cc/Rq12WS1K
Jag också gör det dagligen
Här är min graf efter 12,5 veckor:
https://i.postimg.cc/d1xYm0MT/ozem-13v.jpg

Varje vertikallinje är en vecka,
Varje horisontal linje är 1 kg
Mörklila är dagsvikten
Rosa är rullande veckosnitt
Citera
2024-08-16, 16:23
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson05
Jag ser att de drog 2600 när de startade och drygt 1900 både som smala och tjocka, igen
Men 1900 kcal i viloläge är en ganska ok ämnesomsättning

Så att de har blivit tjocka igen beror på att de har ätit mer än 2500-3000 kcal per dag.
Där ligger felet och inte på att de drar 600 kcal mindre per dag
600 kcal per dag är inte svårt att göra av med om man vill.

Kollar vi matematiskt så har de ätit ca 2000 kcal om dan för att gå upp nästan all vikt igen. Räknar då med att de knappt rört sig även om vi vet att de har det. Har räknat såhär:

De hade i snitt gått upp 40 kg på 6 år. 1 kg motsvarar ca 7000 kcal. Så då har de ätit 40 kg x 7000 kcal = 280 000 kcal för mycket under dessa år. 6 år är 2190 dagar. Så för att se hur många kcal för mycket de ätit per dag så tar vi 280 000 kcal / 2190 dagar = 128 kcal per dag.

Så de kan alltså ätit ca 2000 kcal om dagen för att gå upp så enormt mycket i vikt. Enligt läkaren har de också tränat mer än de flesta.

De såg också att det inte sjunkit färdigt. De avslutade alltså studien efter 6 år men under tiden som deltagarna blev tjockare fortsatte basalmetabolismen gå ned under hela studietiden.

Men kan hålla med dig om att man inte behöver dra så stora växlar i sina egna slutsatser utifrån denna enda studie. Tycker bara att resultatet här var anmärkningsvärt och tycker synd om deltagarna.
Senast redigerad av Dishy 2024-08-16 kl. 16:48.
Citera
2024-08-16, 16:45
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badgurl
Jaaa, det var samma för mig. Upptäcktes när mitt barn var tre år ca, alla symptom är ju liknande dom man får av att vara ensamstående småbarnsförälder, så det smög sig på mig med.

Jag har bara en dos på 0,5 kvar och ärligt talat så har jag inte råd att köpa en ny penna innan denna är slut, 4000 kr på varje lön går bra men inte det dubbla 😂 måste invänta nästa lön så kan lika gärna köra med den sista dosen i den här pennan.
Ska be läkaren skriva ut en högre dos så jag kan klicka fram rätt dos själv framöver, blir lite billigare ett tag iaf.

Attans då, låter som att någon vill sabotera för NN….

Här skriver dom om hur mätningen går till: https://ylab.com/om-metabolism-och-orsaker-till-lag-amnesomsattning/
Låter nästan FÖR enkelt.

Jag klarar inte av proteinpulver med chokladsmak pga den där perioden med nutrilette, drack endast deras chokladshake och får nästan kväljningar när jag tänker på det. Jag kör tyngres vaniljdrömmar men i en milkshake på bär och lite kvarg. Skulle behöva göra dom du och köra dubbla doser men det blir sån stor del av dagens totala kalorier, försöker ligga på 1600 nu. Alltid detta harvande med kalorier alltså, önskar man slapp det.

Du kanske borde köra via en nätläkare istället i så fall. Finns flera nu, någon i tråden kan säkert tipsa om en bra som är billig. Det var enkelt att starta, jag kör via Yazen som kostar 900 kr/månad men tror det finns andra för 500 kr/månad eller mindre. Sen kostar medicinen ca 1000 kr/månad för högsta dosen. Så jag som kör hög dos (1 mg) var femte dag betalar ca 2000 kr/månad. Jag funderade på att byta tjänst men gillar deras dietist och psykolog så kör på trots dyrare.

Aha så via syre i utandningsluft mäter de det. En nackdel är att man bara får reda på basalmetabolismen dvs din förbränning när du är i vila. Man vill ju helst veta vad man bränner i sitt normala liv med aktivitet. Men du lär kunna få ett skapligt hum om du räknar kalorier varje dag under en längre tid. Tar visserligen ett par månader kanske att få fram något tillförlitligt men är å andra sidan gratis.

Förstår, jag klarar inte heller av nutrilett längre 😅 Din variant lät jättegod.

Testade ha i äggvita i shaken idag och det smakade faktiskt inget! Dock låg biotillgänglighet i rå äggvita tyvärr dvs man tar bara upp hälften av proteinet. Så 40 g äggvita innehåller 4 g protein men bara 2 g tas upp av kroppen. Tar i kollagenpulver också som inte smakar något. Känner mig som Arnold med dessa flytande proteinbomber 💪

Synd att man inte får äta massor också (kör ca 2000 kcal nu). Fattar inte att du klarar av 1600 kcal, det måste vara så tungt. Jag äter en extra måltid jämfört med dig men kan ändå vakna vissa nätter av hungern.
Senast redigerad av Dishy 2024-08-16 kl. 17:41.
Citera
2024-08-16, 19:36
Medlem
Citat:
Du kanske borde köra via en nätläkare istället i så fall. Finns flera nu, någon i tråden kan säkert tipsa om en bra som är billig. Det var enkelt att starta, jag kör via Yazen som kostar 900 kr/månad men tror det finns andra för 500 kr/månad eller mindre. Sen kostar medicinen ca 1000 kr/månad för högsta dosen. Så jag som kör hög dos (1 mg) var femte dag betalar ca 2000 kr/månad. Jag funderade på att byta tjänst men gillar deras dietist och psykolog så kör på trots dyrare.

Aha så via syre i utandningsluft mäter de det. En nackdel är att man bara får reda på basalmetabolismen dvs din förbränning när du är i vila. Man vill ju helst veta vad man bränner i sitt normala liv med aktivitet. Men du lär kunna få ett skapligt hum om du räknar kalorier varje dag under en längre tid. Tar visserligen ett par månader kanske att få fram något tillförlitligt men är å andra sidan gratis.

Förstår, jag klarar inte heller av nutrilett längre 😅 Din variant lät jättegod.

Testade ha i äggvita i shaken idag och det smakade faktiskt inget! Dock låg biotillgänglighet i rå äggvita tyvärr dvs man tar bara upp hälften av proteinet. Så 40 g äggvita innehåller 4 g protein men bara 2 g tas upp av kroppen. Tar i kollagenpulver också som inte smakar något. Känner mig som Arnold med dessa flytande proteinbomber 💪

Synd att man inte får äta massor också (kör ca 2000 kcal nu). Fattar inte att du klarar av 1600 kcal, det måste vara så tungt. Jag äter en extra måltid jämfört med dig men kan ändå vakna vissa nätter av hungern.

Jag kör via nätläkare och tjänsten kostar 600 kr per månad, wegovy ligger på 3200-4200 kr för 4 doser.
Tänkte därför be om en spruta med högre dos så jag kan klicka fram 1 mg och sen 1,7 mg själv.

Jag kan säga att jag inte klarar mig så bra på 1600, är så hungrig på kvällar och nätter att jag får huvudvärk. Känner mig yr på gymmet. Det är jättejobbigt men jag kan inte äta mer, då går jag upp i vikt.
Usch det här är så jäkla jobbigt. Jag hoppas att 1mg ska fungera bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in