Flashback bygger pepparkakshus!
2024-08-16, 15:29
Medlem
erwynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grenkomp GRK
Det är ju uppenbart att ledningen på Northvolt inte bryr sig om deras anställda lever eller dör. Att dessa horor får gå omkring fritt i landet är ett mysterium.
Och Norran. Man letade väl säkert febrilt efter Northvoltkopplingen när en 65-åring drunknade i älven denna vecka. Kan han ha besökt platsen? Eller i alla fall läst om den på internet som kanske föranledde hans olycka? Men man verkar inte hittat något (än).
Citera
2024-08-16, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erwynn
Och Norran. Man letade väl säkert febrilt efter Northvoltkopplingen när en 65-åring drunknade i älven denna vecka. Kan han ha besökt platsen? Eller i alla fall läst om den på internet som kanske föranledde hans olycka? Men man verkar inte hittat något (än).
Jag tänkte precis samma sak. De kommer säkert att hitta (på) någon koppling.
Citera
2024-08-16, 16:27
Medlem
Citat:
Hela Northvoltprojektet är en stor bluff. Hur fan kan någon tro på grundaren till detta gigantiska skojeri?
Citera
2024-08-16, 17:07
Medlem
Twitterturkens avatar
Hade det varit ett vanligt företag hade skiten tvingats stänga ner för länge sedan, men nu är det ett vänsterprojekt vilket gör att de har frikort att ha ihjäl sina anställda utan konsekvenser.

Ta bara Tesla som jämförelse, där blir det nationell blockad för att de anställda har för bra villkor.
Citera
2024-08-16, 17:51
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Det du "glömmer" berätta är att gränsvärdet på 50 ppm gäller utan skyddskläder. De anställda hade skyddskläder.
"Gasen ammoniak är farlig vid höga nivåer, därför har Arbetsmiljöverket satt en gräns på max 50 ppm, (parts per million), värdet gäller för en person som arbetar utan skydd."
"Vi uppmätte som högst en nivå på 155 ppm, men den skyddsutrustning som vi bär i den här miljön klarar nivåer på 500 ppm. Därför kunde våra medarbetare fortsätta att arbeta tryggt och säkert, säger han. Northvolt uppger att de lyckades få ner de höga halterna av ammoniak i lokalerna och samtidigt gick meddelandet ut till oroliga anställda om att arbeta vidare."
Jag tänker att man kan ha en hyfsad debatt utan att utelämna fakta?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/northvolt-efter-gaslacka-fortsatt-jobba
Vad för skyddskläder hade de? Har du missat i tråden att "skyddskläder" ofta inneburit "COVID-mask och overall"? En COVID-mask filtrerar självklart inga gaser (molekyler är ganska mycket mindre än bakterier och virus, och dessutom sitter COVID-masker inte tätt åt) och vi pratar dessutom om gaser av vilka många absorberas genom huden. Men detta är vad Northvolt anser vara tillräckliga skyddskläder för sina anställda.

Och glöm inte den anställde som fick kemiska brännskador efter att ha duschats i ansiktet med litium och NMP. Han borde rimligtvis både ha haft en gasmask (läs: anordning som både som filtrerar luften ordentligt och skyddar ansiktet mot utrusande kemikalier) och en hermetiskt tillslutande helkroppsdräkt, som täcker all hud, vid det här arbetsmomentet men hade bevisligen inte det.

Du skickar av ett högfärdigt "Jag tänker att man kan ha en hyfsad debatt utan att utelämna fakta?" till ACoEF men du accepterar rakt av företagets utsaga att "de anställda har skyddsutrusning" mot den bakgrund som jag beskriver (och som vi både vet att du känner till, eftersom vi två diskuterat den ingående några sidor back). Pinsamt.

Lägg därtill att Northvolt t.o.m. utelämnar vad för sorts skyddsutrustning deras anställda har. Är det åter igen COVID-masker och bar hud vi pratar om? (Den fysik-/kemiintresserade kan jämföra den ungefärliga - av kvantmekaniska skäl finns ingen knivskarp gräns, men det spelar ingen roll i sammanhanget - diametern hos en ammoniakmolekyl med porstorleken hos en COVID-mask. Inte för att den beräkningen ens är nödvändig för att konstatera att en COVID-mask är en uppenbart otillräcklig filtreringsanordning mot ammoniak och andra gaser, men ändå.)

För den intresserade rekommenderar jag mina inlägg några sidor bak där jag samlat detalerad inormation om de kemikalier som används och deras effekter, de brister i skydd för de anställda, hur och om de många incidenter som förekommit och dokumenterats, både med dödlig utgång och inte.)
Citera
2024-08-16, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
Hade det varit ett vanligt företag hade skiten tvingats stänga ner för länge sedan, men nu är det ett vänsterprojekt vilket gör att de har frikort att ha ihjäl sina anställda utan konsekvenser.

Ta bara Tesla som jämförelse, där blir det nationell blockad för att de anställda har för bra villkor.
Peter Carlsson, är nog knappast en vänsterlirare och han arbetade tidigare hos Tesla.
Citera
2024-08-16, 22:45
Medlem
Man undrar ju dock hur länge detta får fortsätta utan att myndigheter sätter stopp för verksamheten?
Jag förstår att de inte vill eller kanske ens kan stoppa det utan bevis, men någonstans går gränsen, flera har redan dött, men säg att inga bevis är klara och ingen utredning är klar och det dör 2, 4, 8, 10 personer till utan förklaring? Någonstans måste gränsen gå för att det ska stängas ner även innan bevis har hittats?

Antalet dödsfall kan väl inte vara oändligt innan man tvingar någon att stänga utan bevis?
Citera
2024-08-17, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Man undrar ju dock hur länge detta får fortsätta utan att myndigheter sätter stopp för verksamheten?
Jag förstår att de inte vill eller kanske ens kan stoppa det utan bevis, men någonstans går gränsen, flera har redan dött, men säg att inga bevis är klara och ingen utredning är klar och det dör 2, 4, 8, 10 personer till utan förklaring? Någonstans måste gränsen gå för att det ska stängas ner även innan bevis har hittats?

Antalet dödsfall kan väl inte vara oändligt innan man tvingar någon att stänga utan bevis?
Här måste facket gå in och agera tillsammans med Arbetarskyddsstyrelsen.
Dags att agera nu!
Citera
2024-08-17, 22:53
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund

Varför skulle det dö tio till menar du? Om någon drunknar på sin fritid mitt under semestern så lär ju inte det räcka till att stänga ner en hel fabrik. Ja, man måste ha bevis eller i vart fall något som tyder på samband. Problemet nu är väl att allt egentligen hänger på polisutredningen och den harvar rejält. Hade det ansetts vara viktigt hade de nog snabbat på analyserna, men i dagens Sverige verkar det kunna ta ett halvår, så det är väl bara för fabrikens medarbetare att knota på som vanligt.
Citera
2024-08-17, 22:58
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Här måste facket gå in och agera tillsammans med Arbetarskyddsstyrelsen.
Dags att agera nu!
Menar du Arbetsmiljöverket? Kan du berätta vad de ska göra? Det vore ju intressant, för inte ens Arbetsmiljöverket eller skyddsombuden kan stänga en hel fabrik för att någon har spridit ut rykten att det kan finnas samband mellan giftutsläpp i fabriken och några anställdas död.
Citera
2024-08-17, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Menar du Arbetsmiljöverket? Kan du berätta vad de ska göra? Det vore ju intressant, för inte ens Arbetsmiljöverket eller skyddsombuden kan stänga en hel fabrik för att någon har spridit ut rykten att det kan finnas samband mellan giftutsläpp i fabriken och några anställdas död.
Jo, jag menade Arbetsmiljöverket men jag menade inte att de och facket, skall stänga fabriken.
Dock så är det utom allt tvivel som så att ledningen för Northvolt, behöver hjälp med att styra upp verksamheten, så att arbetet blir säkrare.
Citera
2024-08-18, 04:04
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Boendes i samma stad låter definitivt som att han andats in giftig gas/rök från fabriken som gjort att han inte kunnat simma som vanligt. Precis som den andra personen som drunknade enligt media.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in