2024-08-16, 15:57
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Det kan du tycka men det förändrar inte det faktum att knark är farligt. Jag vet det, du vet det. Men du älskar det så mycket att du blir så arg när någon påtalar det självklara för dig på ett anonymt forum.

Att pengar hamnar hos gängen är en mycket större fråga än att bara diskutera för eller emot legalisering. Den debatten är du välkommen att ta i andra forum.

Det är du som anser att vår är narkotikapolitik efterbliven. Jag tycker att den är utmärkt.
Det finns mycket som är farligt, att köra bil är farligt, men det är enligt många både avslappnande och roligt. Fördelarna väger upp nackdelarna, detsamma gäller för lätta droger.

All empirisk mätdata visar att Sveriges narkotikapolitik/lagar inte fungerar, dom är hårdast i Europa samtidigt som vi toppar listan på narkotikarelaterade dödsfall. Tycker du det är rimligt att svenska poliser lägger miljarder årligen på att analysera urin, samtidigt som den svenska vården går på knäna?

No offense, men du ger sken av att vara en gnutta autistisk. Stämmer det?
Citera
2024-08-16, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Är ingen expert själv inom detta ämne men om jag ej minns fel så höjde man straffet för något år sedan för innehav på enbart ett par gram till fängelse.

Jag kanske är ute och cyklar men tror det var något liknande.

Tror det du pratar om var ett förslag som inte gick igenom. Hursomhelst tycker jag polisen inte har något att göra med vad jag stoppar in i min kropp precis som du.
Citera
2024-08-16, 16:23
Medlem
PippiDrengs avatar
Citat:
Även om jag hade en uppsats eller likande att dra fram ur rockarmen bara sådär så skulle det innebära flera hundra sidor för dig att läsa för att förstå varför cannabis är en av de farligaste drogerna i ett längre perspektiv. Men kort: cannabis påverkar hjärnan på ett tidigt stadium så att det ger katastrofala verkningar senare i ett längre perspektiv.

Frågan du ska ställa dig: varför vill du chansa? Är det värt det för ännu ett rus?
O nej! Flera hundra sidor att läsa. Jättejobbigt...
Du vägrar posta en källa och vi ska bara lita på dina ord?
När kommer de katastrofala verkningarna du pratar om och i vilken form?
Citera
2024-08-16, 16:30
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Även om jag hade en uppsats eller likande att dra fram ur rockarmen bara sådär så skulle det innebära flera hundra sidor för dig att läsa för att förstå varför cannabis är en av de farligaste drogerna i ett längre perspektiv. Men kort: cannabis påverkar hjärnan på ett tidigt stadium så att det ger katastrofala verkningar senare i ett längre perspektiv.

Frågan du ska ställa dig: varför vill du chansa? Är det värt det för ännu ett rus?

Den forskning jag sett visar att regelbundet bruk av cannabis i tonåren är skadligt och kan hämma utvecklingen, så på den punkten säger jag inte emot.

Jag faller dock inte i den kategorin eftersom jag inte rökte cannabis i den åldern. Så om det är den poängen du vill göra så har jag inga invändningar, men du verkar dock ha flyttat målställningen från dina tidigare inlägg, eller så kanske jag missförstod:

Citat:
Nej. Du får stå för din egen logik. Eller okunskap snarare. Cannabis är betydligt mer "sneeky" än alkohol. Även relativt liten konsumtion kan ge personlighetsförändringar. Det vet alla förutom de som brukar/missbrukar det.
Vad gäller morfin regleras användandet av en läkare.

Sen förstår jag fortfarande inte vilka som räknas som knarkare i dina ögon. En person som rökt en joint i hela sitt liv är knarkare men en person som dricker alkohol flera gånger om året är ine alkoholist. Detta pga att cannabis är mer sneeky än alkohol, är det så jag ska tolka dig?
Citera
2024-08-16, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Det finns mycket som är farligt, att köra bil är farligt, men det är enligt många både avslappnande och roligt. Fördelarna väger upp nackdelarna, detsamma gäller för lätta droger.

All empirisk mätdata visar att Sveriges narkotikapolitik/lagar inte fungerar, dom är hårdast i Europa samtidigt som vi toppar listan på narkotikarelaterade dödsfall. Tycker du det är rimligt att svenska poliser lägger miljarder årligen på att analysera urin, samtidigt som den svenska vården går på knäna?

No offense, men du ger sken av att vara en gnutta autistisk. Stämmer det?

Att du jämför knark med bilkörning visar med all önskvärd tydlighet att du inte förstår hur farligt det du håller på med är.

Nej jag tycker inte att vården ska gå på knäna för att vi lägger massa pengar på knarkets verkningar. Men ämnet går så mycket längre än att bara reducera frågan till just.... knark.
Citera
2024-08-16, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Den forskning jag sett visar att regelbundet bruk av cannabis i tonåren är skadligt och kan hämma utvecklingen, så på den punkten säger jag inte emot.

Jag faller dock inte i den kategorin eftersom jag inte rökte cannabis i den åldern. Så om det är den poängen du vill göra så har jag inga invändningar, men du verkar dock ha flyttat målställningen från dina tidigare inlägg, eller så kanske jag missförstod:

Sen förstår jag fortfarande inte vilka som räknas som knarkare i dina ögon. En person som rökt en joint i hela sitt liv är knarkare men en person som dricker alkohol flera gånger om året är ine alkoholist. Detta pga att cannabis är mer sneeky än alkohol, är det så jag ska tolka dig?

Alltså kolla här: knark är farligt och fattar man inte det i vuxen ålder beror det på att man fastnat mentalt i tonåren i den åldern man började knarka på allvar. Att en polischef vill göra det lättare att knarka är så dumt att jag saknar ord.
Citera
2024-08-16, 17:20
Medlem
ENTPs avatar
Citat:
Alltså kolla här: knark är farligt och fattar man inte det i vuxen ålder beror det på att man fastnat mentalt i tonåren i den åldern man började knarka på allvar. Att en polischef vill göra det lättare att knarka är så dumt att jag saknar ord.
Knark som definition är ju väldigt vag, var drar du gränsen? Koffein och socker går att beskriva som droger, förvisso mycket milda sådana men likväl. Personligen så tycker jag att förbudsivrarna (så som du) har hela bevisbördan på er, det är ni som vill lagföra och utsätta andra för institutionellt våld. Varför ska cannabis vara olagligt? Eller kokain och svamp för den sakens skull? För att några få inte klarar av det?
Citera
2024-08-16, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ENTP
Knark som definition är ju väldigt vag, var drar du gränsen? Koffein och socker går att beskriva som droger, förvisso mycket milda sådana men likväl. Personligen så tycker jag att förbudsivrarna (så som du) har hela bevisbördan på er, det är ni som vill lagföra och utsätta andra för institutionellt våld. Varför ska cannabis vara olagligt? Eller kokain och svamp för den sakens skull? För att några få inte klarar av det?

Att du jämför cannabis och kokain med koffein och socker visar bara på att du är knarkare och att du är livrädd för att få din stora kärlek tagen ifrån dig.
Citera
2024-08-16, 17:28
Medlem
Citat:
Att du jämför cannabis och kokain med koffein och socker visar bara på att du är knarkare och att du är livrädd för att få din stora kärlek tagen ifrån dig.
Koffein kan vara dödligt och ge permanenta skador. Socker reagerar på exakt samma receptorer som kokain gör och ger samma lyckorus, men där kokain är mycket mer kraftfull.

Du kan inte dö av cannabis, får inte permanenta skador.
Citera
2024-08-16, 17:28
Medlem
ENTPs avatar
Citat:
Du duckar frågan, jag tror att du har bättre argument än såhär.
Citera
2024-08-16, 17:29
Medlem
Citat:
Hur blir det lättare att bruka cannabis om man reglerar marknaden?
Citera
2024-08-16, 17:55
Medlem
PippiDrengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ENTP
Du duckar frågan, jag tror att du har bättre argument än såhär.
Nej. Det har han inte.
Kan inte kalla det för argument ens. Fabulering möjligtvis.

Citat:
Hur ska jag argumentera?
Tydliggör målet med din argumentation, vad är din tes? Vad vill du bevisa, förklara eller försvara? Sammanfatta kort och kärnfullt för att klargöra vad målet är
Definiera en grund som talar om varför argumentet är hållbart
Lyft fram en garant som talar om varför ett argumentet är relevant för tesen
Ta hjälp av en täckning som visar vilken kunskapskälla du baserar argumentet på
Ta hjälp av ethos, logos och pathos för att förstärka effekten
Inled med ett starkt argument, lägg ditt svagaste i mitten och använd ditt starkaste på slutet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in