2024-08-16, 16:23
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Du tror Ryssland skulle acceptera att Ukraina annekterar Kursk alltså?

Ur perspektivet internationell rätt kan vem som helst annektera vad som helst, det är värst för dem själva. Men ingen annan kommer att bry sig ur ett juridiskt perspektiv, om inte det landet som hade territoriet tidigare gör ett avtal med den nye "ägaren".

Så enda sättet att ett territorium verkligen byter ägare är att Ryssland och Ukraina skriver ett avtal. De är båda erkända av FN.

Däremot så kommer man ut i konstiga legala zoner när länderna inte är med i FN. (som DPR eller LPR inte var).

Annorlunda uttryckt, så har inte Sverige erkänt Ukrainas gränser. De har erkänt Ukraina och de har erkänt Ryssland, och sen får de själva göra upp om var gränsen går dem emellan.

Edit: Jag hade delvis fel, tänka sig. När två stater kommit överens, så ska de faktiskt registrera detta hos FN. Men det är en formalitet, inget politiskt som ska godkännas. Det står i Artikel 102. (och är till för att undvika att det finns hemliga, men giltiga, internationella avtal).
Senast redigerad av psychicsailor 2024-08-16 kl. 16:36.
Citera
2024-08-16, 16:25
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
(FB) Ukraina slår till mot flera städer i Ryssland.
Ja men konkret. Att NATO infiltrerat Europas politiker via Gladio och stay behind är välkänt. Det är också känt att västliga underrättelsetjänster var inblandade i the Color revolution i Ukraina. Oavsett om Ryssland haft i intiativet eller inte så förhåller sig alla länder till den rådande situationen och eftersom det ryktas att USA kan slå ut de ryska kärnvapnen så är det inte ointressant för mig att bolla med frågor om vilka som var inblandade på planeringsstadiet. Det har betydelse för Europas framtid.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2024-08-16 kl. 16:39.
Citera
2024-08-16, 16:26
Medlem
wwrs avatar
Men var kommer de boende att betala skatt och i vilket land kommer de att rösta. Dvs vilka pass kommer de att bära? Det måste Ukraina veta.
Citera
2024-08-16, 16:27
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Du tror Ryssland skulle acceptera att Ukraina annekterar Kursk alltså?

Jag såg nu att jag la mig i diskussionen på fel ställe. Jag kommenterade primärt på det där med hur befolkningen byter ägare i ett långsiktigt perspektiv (det där med billaterala avtal). Inte på vem som har ansvar för att ge dem mat.

Den som ansvarar för mat, skolgång, etc är Ukraina, enligt genevekonventionen. Jag tror inte att de får börja ge dem ukrainska pass eller ta ifrån dem ryska. Min gissning är att Ryssland brutit genevekonventionen på olika sätt när de annekterade de 4 oblasten 2022. Men det spelar ingen roll för Ukrainas förpliktelser gentemot befolkningen i Kursk m.m.
Senast redigerad av psychicsailor 2024-08-16 kl. 16:43.
Citera
2024-08-16, 16:30
Medlem
Ganska lustigt ändå att ryssarna oroar sig mest för om Kursk-regionen är tillfälligt förlorad eller för evigt förlorad ur juridiskt synvinkel.

Inte så mycket nu längre om att ryssarna kan behålla eller återta området militärt.

Men man kan nog konstatera att allt beror på hur länge och hur långt kriget går, vad som händer i övrigt och i slutändan hur fredsförhandlingarna går.

Men som jag förstår det har inte Ukraina uttryckt önskemål annat än att de gärna byter Kursk mot sina egna områden. Jag förmodar att ifall det finns ukrainare i Kursk-området så har de nog chansen att flytta in i Ukraina om de inte vill leva i den ekonomisk svåra situation som Ryssland förmodligen kommer få uppleva de närmaste 10 åren.

Så att annektera och permanent ta över Kursk-provinsen är inte aktuellt nu, men skulle det visa sig kriget pågår i 10 år till då vet man inte alls situationen. Då kanske folk är så arga att de för all framtid vill försäkra sig om att Ryssland aldrig någonsin kan bygga upp en militär styrka igen och då väljer att stycka upp Ryssland i kanske 10-15 nya länder som var och en har ett självständigt styre.
Citera
2024-08-16, 16:37
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Ja men konkret. Att NATO infiltrerat Europas politiker via Gladio och stay behind är välkänt. Det är också känt att västliga underrättelsetjänster var inblandade i Regnbågsrevolutionen i Ukraina. Oavsett om Ryssland haft i intiativet eller inte så förhåller sig alla länder till den rådande situationen och eftersom det ryktas att USA kan slå ut de ryska kärnvapnen så är det inte ointressant för mig att bolla med frågor om vilka som var inblandade på planeringsstadiet. Det har betydelse för Europas framtid.
Haha, det är inte alls ’välkänt’ utan galna konspirationsteorier som ingen vettig människa tar på allvar!
Citera
2024-08-16, 16:40
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag tror att de har egna intressen av att allmänt försvaga Ryssland som har tusentals Mirv-missiler att rikta mot amerikanska mål. Militärt är Ryssland USAs starkaste motståndare. USA har infiltrerat Europa efter andra världskriget och de ledande europeiska politikernas karriärer är starkt knutna till deras relationer till CIA och NATO. Därför kan det barka åstad för Europa när deras ledare sätter USAs nationella säkerhetsintressen före Europas. Så det är relevant att spekulera kring USAs inblandning t.ex. i planeringen av Ukrainas motattack.
För en himla massa år sedan- jag tror det var i början av -90, kanske senare, kunde Ryssland och Ukraina stifta och komma överens kring ett fördrag som handlade om Ukrainas okränkbara gränser. I de förhandlingar som föregick detta traktat deltog även USA och Storbritannien- dessa båda blev garanter för att det Rysk-Ukrainska avtalet skulle förbli beständigt. Jag tror och vill minnas att överenskommelsen heter- eller kallas, Minskavtalet och handlade i grunden om att Ukraina skulle överlåta sin kärnvapenarsenal till Ryssland.

Det jag vill mena och peka mot är att det inte är särskilt konstigt eller uppseendeväckande att USA bistår den ukrainska försvarsmakten med information som kan hämtas genom signal eller satellitspaning. Ej heller blir USA's oförtrutna militära vapenstöd något märkligt med tanke på den tidigare överenskommelsen och med de löften som däri ingicks... dessutom med den Ryska sidans goda minne.
Citera
2024-08-16, 16:43
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Medan ni bråkat med rysstroll här i tråden så har ukrainarna nu meddelat att den lilla byn Korenevo är omringat och att ukrainarna nu har kontroll över vägen till Rylsk. Om det stämmer så är det nog bara några få dagar kvar till vi har slaget om Rylsk på nyhetssidorna.

Borde komma någon officiell uppdatering snart att de där 1000 kvadratkilometerna är inte heller aktuellt längre.

Tack för substantiell uppdatering! Trodde inte det skulle gå så fort att ta sig förbi Koronevo, särskilt inte med tanke på att ryska styrkor sprängt de två broarna genom samhället.

Vill tro att ryssen nog försöker anlägga någon försvarslinje innan Rylsk, men verkar vara rätt fritt blås dit annars.
Citera
2024-08-16, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Tack för substantiell uppdatering! Trodde inte det skulle gå så fort att ta sig förbi Koronevo, särskilt inte med tanke på att ryska styrkor sprängt de två broarna genom samhället.

Vill tro att ryssen nog försöker anlägga någon försvarslinje innan Rylsk, men verkar vara rätt fritt blås dit annars.

Vart hittar jag detaljerade kartor på detta och frontläget där?
Citera
2024-08-16, 16:46
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Haha, det är inte alls ’välkänt’ utan galna konspirationsteorier som ingen vettig människa tar på allvar!
Jag vet i stort sett bara vad som återfinns på wikipedia.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Orange_Revolution#Role_of_Ukrainian_intelligence_a nd_security_agencies
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Operation_Gladio
Citera
2024-08-16, 16:47
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deslauriers

FreeKherson på YT har bra, korta uppdateringar men oregelbundna intervaller.
Citera
2024-08-16, 16:48
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deslauriers
Här är två tämligen aktuella kartor från DN och Wikipedia:

https://api.quickshot-widgets.net/uploads/2024/08/Kursk%2013%20augRityta%201-1723644901644.png
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d2/August_2024_Kursk_Oblast_incursion.svg/1920px-August_2024_Kursk_Oblast_incursion.svg.png
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2024-08-16 kl. 16:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in