2024-08-16, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aztlan
Faller lilleplutt pootin ryker säkert diktator luka oxå och det är bättre än att ge honom en fristad.

Jag ser en klart större vinst i att vi skulle kunna ersätta regimen (luka)med de folkvalda och samtidigt ”ockupera” Belarus med hjälp av deras militär i samarbete med väst.
Trycket på putte skulle öka oerhört. Luka kan gärna få överleva drägligt i väst om han fixade en oblodig kupp.
Citera
2024-08-16, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSchrick
Jag ser en klart större vinst i att vi skulle kunna ersätta regimen (luka)med de folkvalda och samtidigt ”ockupera” Belarus med hjälp av deras militär i samarbete med väst.
Trycket på putte skulle öka oerhört. Luka kan gärna få överleva drägligt i väst om han fixade en oblodig kupp.

Fast just nu är inte det ämnet aktuellt. Det viktigaste är att belarusiska folket och Lukasjenko har förstått deras bästa väg framåt är att inte delta i kriget.

Sedan när det stabiliserar sig och risken för att bli påhoppade av Ryssland minskar, ,så kan nog Belarus styra upp sitt land bättre.

Men nu är det Ryssland som är i fokus och jag sitter nu och letar efter information om hur senaste dygnet strider kan ha gått. Jag hoppas att det fortfarande är så att ukrainska trupperna vinner i sammandrabbningarna.
Citera
2024-08-16, 11:53
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c.diver
USA:s motiv är att hjälpa Ukraina att kasta ut ryssen ur Ukraina. Det behöver man inte fundera över.
Jag tror att de har egna intressen av att allmänt försvaga Ryssland som har tusentals Mirv-missiler att rikta mot amerikanska mål. Militärt är Ryssland USAs starkaste motståndare.

USA har infiltrerat Europa efter andra världskriget och de ledande europeiska politikernas karriärer är starkt knutna till deras relationer till CIA och NATO. Därför kan det barka åstad för Europa när deras ledare sätter USAs nationella säkerhetsintressen före Europas.

Så det är relevant att spekulera kring USAs inblandning t.ex. i planeringen av Ukrainas motattack.
Citera
2024-08-16, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Om vi ska analysera en tant i Kursk om hon tänker "hmm det var vi som började":

Då kan du fundera på dig själv. Om du bor i en stad som tillverkar vapen här i Sverige imorgon bombas den av ryssar. Kommer du tänka "nu får vi tillbaka-kaka"? Nej, väl? Du skulle bli helt skogstokig.

Så tänker även de flesta ryssar. De stödjer Putin. De är dessutom inte bara "hjärntvättade", de är mycket mer "nationella" än vad de flesta är i Sverige. Det betyder att deras bias är att deras nation gör rätt. Många klarar inte av att frigöra sig från sin bias.

De som är anti-putinister skulle nog kunna tänka så däremot - precis som en putinist i Sverige skulle tänka "tillbaka-kaka".

Deras bias är att Ryssland har rätt, men de har fel, eftersom Ryssland inte är i tiden för flera hundra år sedan, då territoriell imperialism var den dagliga rutinen.
Lyckligtvis är den tiden i det förflutna, och ju tidigare denna insikt absorberas av ryssarna, desto snabbare kan ryssarna få ett normalt liv.
I resten av världen får man framsteg i sitt samhälle genom innovation och positivt samarbete med andra länder – man får det definitivt inte genom hot, uppfyllda hot och territoriell imperialism.
Citera
2024-08-16, 12:13
Medlem
Slaskmedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag såg en Ukrainsk general som sa att operationen går ut på att ta tillbaka områden som tidigare har varit Ukrainska. Det handlar om Bryansk, Kursk och Belgorod.
Vilken ukrainsk general, och var sa han det? Källa tack.
Citera
2024-08-16, 12:18
Medlem
Det är ju ändå lite roligare nu vid förhandlingsbordet när Putin sitter med sina långa monologer om att Ryssland ska ha tillbaka sina ryska områden oavsett vad deras grannländer tycker och så tittar han kanske lite moloket mot Ukrainas representanter och piper nåt om att det även gäller Kursk, Belgograd.
Citera
2024-08-16, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Så kan det mycket väl bli. Men om USA har del i planeringen så kan det påverka alla i Europa.

Nej det är inte en speciellt intressant aspekt. Utom för rysshoror som sprider desinformation.
Citera
2024-08-16, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskmedia
Vilken ukrainsk general, och var sa han det? Källa tack.

https://www.youtube.com/watch?v=o9VHtfokM70&t=43s
Citera
2024-08-16, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Angående det fetade. Visst kan det vara en fint men tror du verkligen att Ukraina har manskap och material för att bygga upp ytterligare en offensiv någon annanstans?

Ett resultat av denna offensiven är dock att väst nu tydligare godkänt att skänkta vapen får användas på rysk mark, vilket såklart är positivt framåt. Dvs, även för andra frontavsnitt, även om man drar sig ur Kursk.

Det tror jag inte. Men jag har inte perfekt information och ukrainarna har överraskat tidigare. Så det alternativet får vara med.
Citera
2024-08-16, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
https://www.youtube.com/watch?v=o9VHtfokM70&t=43s

Kan du länka till hans Facebooksida. Jag hittade inte den.
Citera
2024-08-16, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSchrick

Folket i Belarus skulle inte vara glada åt att Luka kom undan med alla sina brott mot befolkningen. Och Luka har inget att säga till om i alla fall. han gläfser lite nu under offensiven men han kommer inte göra något för att riskera sin egen position genom att hjälpa Ryssen med personal för att få bort Ukraina ur Kursk och Belgorod.
Citera
2024-08-16, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag tror att de har egna intressen av att allmänt försvaga Ryssland som har tusentals Mirv-missiler att rikta mot amerikanska mål. Militärt är Ryssland USAs starkaste motståndare.

USA har infiltrerat Europa efter andra världskriget och de ledande europeiska politikernas karriärer är starkt knutna till deras relationer till CIA och NATO. Därför kan det barka åstad för Europa när deras ledare sätter USAs nationella säkerhetsintressen före Europas.

Så det är relevant att spekulera kring USAs inblandning t.ex. i planeringen av Ukrainas motattack.

Bara för att Ryssland ser USA som sitt största hot betyder det inte att USA ser ryssland som sitt. USA ser Kina som ett större hot än Ryssland. Och du kan nog lägga ner dina konspirationer om att Ukraina inte kan sköta planeringen av sitt krig själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in