Duktigt osmart om Putin lägger en offensiv i Kursk nu!
Fast ni har ju sagt att ryssarna ska skicka en miljon spetsnaz för å köra ut Ukrainarna ur Kursk.
I övrigt håller jag med, det vore osmart av Putin att skicka in en hord av outbildade, oorganiserade 17-åriga rekryter. Ryssarnas dödstal skulle bli katastrofala. Inte för att Putte bryr sig.
Ska bli intressant att se när allt det här motståndet ni rysstroll gafflar om ska komma.
Inget rysstroll men ser du historiskt så har du väl inte glömt bort den brända jordens taktik? Hitler kom till Moskva men fick vända hemåt efter förlust i Stalingrad. Även Sverige har fått smaka på den allierade med Ukrainska kosacker inkluderat Napoleon. Gick uselt för Ryssland i början men när de blev långa avstånd räckte inte proviant och kläder till när de blev kallare
Kursk oblast är större än hela Krim. Ukraina har haft sina ljusa stunder, Kharkiv-offensiven för två år sedan och den här. Men that's it. Resten har bara varit förlust och inga framgångar. Utan att vara alltför emotionellt investerad i ett krig mellan två riktiga skitländer som Ryssland och Ukraina så kan jag med all säkerhet garantera att Rysslands numerär till slut kommer nöta ner Ukraina tills de ger vika. Finland var kvalitativt överlägsna Ryssland i vinterkriget och fortsättningskriget. Samma klumpiga ryska armé skickade sitt folk i köttmalen tills det blev övermäktigt. De har en befolkning på 140 miljoner och råvarutillgångar som kan föda det här kriget hur länge som helst. Ukraina kommer att förlora, det är bara en fråga om tid.
Men på något underligt vis, så verkar det inte avskräcka ukrainarna som skjuter så vapnen glöder och sen byter de vapen och fortsätter. Men visst kan det bli så att kriget på det här sättet varar i 10-20 år.
Det där är dumheter. Ryssland har en strategisk reserv och har börjar bygga en försvarslinje längs med E38. Ukrainska soldater som deltar i offensiven vittnar också om att ryssarna bjuder på hårt motstånd. Det finns inget som talar för att grundpremissen i det här kriget att försvararna har övertaget har förändrats.
Låter rimligt, särskilt som att den ukrainska framryckningen i princip verkar ha avstannat nu. Var har du hört det om försvarslinjer längs E38? Antar att det är i närheten av Kursk där R200 korsar E38 som det görs då?
Det gjorde de väl redan innan eftersom ledningen går genom Ukraina. Tror inte Ukrainarna vill röra den då de har ganska goda skäl att hålla sig väl med köparna av gasen.
Så det lär inte vara någon större deal breaker för dem.
Då tycker jag att ungen Ungern och slåsvagigen(Slovakien) samt the ostrich österreich får leverera lite till Ukraina och inte bara gulla med pootin!
Kursk oblast är större än hela Krim. Ukraina har haft sina ljusa stunder, Kharkiv-offensiven för två år sedan och den här. Men that's it. Resten har bara varit förlust och inga framgångar. Utan att vara alltför emotionellt investerad i ett krig mellan två riktiga skitländer som Ryssland och Ukraina så kan jag med all säkerhet garantera att Rysslands numerär till slut kommer nöta ner Ukraina tills de ger vika. Finland var kvalitativt överlägsna Ryssland i vinterkriget och fortsättningskriget. Samma klumpiga ryska armé skickade sitt folk i köttmalen tills det blev övermäktigt. De har en befolkning på 140 miljoner och råvarutillgångar som kan föda det här kriget hur länge som helst. Ukraina kommer att förlora, det är bara en fråga om tid.
Rå-varutillgång må så vara vi har gott om malm men berget i sig själv skiter inte ut CV-90s
Jag läste i tråden att något dårhushjon tänkte sig att president Putin inte brådskar eller lägger större engagemang för att få ut ukrainarna ur Kursk då den ryska ledningen fått höra att Ukraina ej ämnar hålla sig kvar i Ryssland. Det är ju inte särskilt svårt inse hur Putin åter blir trollad av Zelenski. Den ukrainska förhoppningen är ju att Putin skall tänka precis som den besatte skribenten nyligen skrev- just med tanke om att Ukraina länge till skall kunna åka omkring och kaosa med de ryska stridskrafterna.
Inget rysstroll men ser du historiskt så har du väl inte glömt bort den brända jordens taktik? Hitler kom till Moskva men fick vända hemåt efter förlust i Stalingrad. Även Sverige har fått smaka på den allierade med Ukrainska kosacker inkluderat Napoleon. Gick uselt för Ryssland i början men när de blev långa avstånd räckte inte proviant och kläder till när de blev kallare
så barnamördare v.puttins strategi enligt dig är att låta den ukrainska armén nå moskva (staden) och då bränna ner den så ukrainarna inte har något skydd mot den ryska vintern? Känns långsökt, men puttler är inte mentalt stabil så vad vet man.
Fast ni har ju sagt att ryssarna ska skicka en miljon spetsnaz för å köra ut Ukrainarna ur Kursk.
I övrigt håller jag med, det vore osmart av Putin att skicka in en hord av outbildade, oorganiserade 17-åriga rekryter. Ryssarnas dödstal skulle bli katastrofala. Inte för att Putte bryr sig.
Mm, Donbass går jättebra.
Fan, nu nappade jag på kroken igen
Nej inte spetznaz. De skickar reguljära förband men en del av de är mycket hårda som har fått påfyllning flera gånger på grund av stora förluster.
Det är garanterat några riktiga hårdingar som vart med länge med i de förbanden putin skickat men det är nog mer troligt att Putin bekämpar ukrainarna i kursk med tungt artilleri och lite härliga vakumbomber innan han skickar in infanteriet om han alls gör det.
Det beror helt på vad som hänt, ryssarna gräver och flygbombar. F-16 verkar de inte våga skicka upp?