2024-08-14, 22:36
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Du har fel! Många kollar på vanlig TV över antenn med Boxer, dom som inte är uppväxta med datorer och en mobiltelefon i hand.
Har du glömt alla äldre som inte har bredband, dator och inte vet hur man streamar?
Jag känner ingen äldre som använder TV:n som skärm.

Tv ska vara för alla och inte bara dom som kan få det per kabel eller streaming.
Känner många äldre som blir utan alla kanaler nu förutom SVT1 och 2 och TV 4.
Synd att allt ska koncentreras på teknik som inte är tillgänglig för alla men det är markantennen och den bör vara kvar även för Boxer!

SVT24/Barnkanalen och Kunskapskanalen blir ju också kvar, men det är ju också svt förstås.

Ogillar att alla tv-apparater blir avlyssningsutrustning. Det är klart att det i teorin går att stoppa all uppladdning av övervakningsdata, men som konsument har man ingen kontroll över operativsystem och programvaror och antagligen fungerar det inte alls om inte apparaten får ringa hem.

Det fina med det markbundna nätet är att det är envägskommunikation.

De motiverade övergången till digitala signaler att få plats med fler kanaler, men det visade sig som vanligt för överhetsprat vara en lögn - det blev färre istället.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2024-08-14 kl. 22:40.
Citera
2024-08-15, 22:53
Medlem
Hur vet man vem som levererar tv till huset/lägenheten där man bor? Bor nämligen i en hyreslägenhet, bara pluggat in en antennkabel i väggen så kom 11 kanaler som jag använder, finns kanske fler kanaler... Men hade ju varit trevligt om dessa fanns kvar i framtiden med
Citera
2024-08-15, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fc2
Hur vet man vem som levererar tv till huset/lägenheten där man bor? Bor nämligen i en hyreslägenhet, bara pluggat in en antennkabel i väggen så kom 11 kanaler som jag använder, finns kanske fler kanaler... Men hade ju varit trevligt om dessa fanns kvar i framtiden med
Man frågar hyresvärden, om det finns en hemsida med info så står det kanske där.
Citera
2024-08-15, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galambos
Man frågar hyresvärden, om det finns en hemsida med info så står det kanske där.
Ja det kan man ju göra... Men vill helst undvika det då han inte e så glad på mig sen tidigare (hyresvärden fick bla föreläggande från kommunen att byta fönster i kåken å 300,000) samtidigt som han håller på att sälja kåken... Snöl jävel så tänker lite så bättre att andra i huset tar den dialogen. Kanske finns andra sätt?
Citera
2024-08-15, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fc2
Ja det kan man ju göra... Men vill helst undvika det då han inte e så glad på mig sen tidigare (hyresvärden fick bla föreläggande från kommunen att byta fönster i kåken å 300,000) samtidigt som han håller på att sälja kåken... Snöl jävel så tänker lite så bättre att andra i huset tar den dialogen. Kanske finns andra sätt?

Du kan ju ringa runt till kabel-bolagen och fråga i stället.
Citera
2024-08-16, 01:11
Medlem
GTAmannens avatar
IPTV och parabol är framtiden. Marksänd och traditionell kabel-tv är utdöda inom kort. Tele2 kommer avveckla sina kabel-tvnät likt det som nu sker med marksända.

Både servicetekniker för kabel-tv och tekniken har sprungits ifrån. Tele2 kör fortfarande med DVB-C mpeg4 istället för det mer utrymmes effektiva DVB-C2.

Marksänd kan på sin höjd övergå helt till DVB-T2 HEVC på dom två sändarnät som blir kvar efter Boxer avvecklats och uppgått helt i Tele2.
Citera
2024-08-16, 08:23
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
De motiverade övergången till digitala signaler att få plats med fler kanaler, men det visade sig som vanligt för överhetsprat vara en lögn - det blev färre istället.

Så blev det ju också. Med analog marksänd tv hade vi som mest tre kanaler (fyra med finsk tv i Stockholmsområdet), nämligen SVT1, SVT2 och TV4. Under nästan 25 år nu så har vi haft möjlighet att se väsentligt fler kanaler än så via det digitala marknätet. Även efter att Boxer har lagt ner kommer det att finnas något fler än när det var analogt.
Citera
2024-08-16, 08:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Så blev det ju också. Med analog marksänd tv hade vi som mest tre kanaler (fyra med finsk tv i Stockholmsområdet), nämligen SVT1, SVT2 och TV4. Under nästan 25 år nu så har vi haft möjlighet att se väsentligt fler kanaler än så via det digitala marknätet. Även efter att Boxer har lagt ner kommer det att finnas något fler än när det var analogt.

För att inte tala om bilden. Vi som växte upp analog marksänd tv kommer ihåg hur kass bild det kunde vara ibland. Framförallt om man hade en bordsantenn på extra tvn. Lyckades man få in bra bild så fick man stryk om man råkade toucha antennen.
Citera
2024-08-16, 10:08
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blompissare
För att inte tala om bilden. Vi som växte upp analog marksänd tv kommer ihåg hur kass bild det kunde vara ibland. Framförallt om man hade en bordsantenn på extra tvn. Lyckades man få in bra bild så fick man stryk om man råkade toucha antennen.

He he, ja signalen var ganska känslig. Hemma hade vi problem med reflexer från ett höghus inne i stan. Man såg alltid en svag extrabild (spökbild, skuggbild) till höger.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ghosting_(television)
Fördelen med den analoga signalen var att även om det var dåligt så hade man ändå någon slags bild, medan en digital-tv bara blir svart. Och en erfaren tv-tekniker kunde ganska snabbt avgöra, bara genom att se på bilden, vad som var fel. Svag signal, reflexer, störningar från andra sändare, överstyrd antennförstärkare eller fel på själva tv:n osv.
Citera
2024-08-16, 17:19
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Ärligt talat så är det väl inte så konstigt att betalalternativen försvinner. Hur många kollar på "klassisk" TV på tidtabell idag? Finns säkert de som gör det, men det måste ju minska år till år med rätt drastiska siffror.
Jag gör det, jag gillar att vara appoberoende, att kunna använda bara en fjärrkontroll till TVn för att växla mellan kanalerna, när jag halvsover i soffan. Från årsskiftet blir jag beroende av chromecast, mobiltelefon, Tele2 Play och en internetuppkoppling för att kunna se mer än SVT på min TV. Men jag sparar ju i alla fall in kostnaden för Boxer...
Citera
2024-08-17, 23:52
Medlem
ceyifam2s avatar
Kan inte tolka detta på annat sätt än att Boxer och Viaplay (har de flesta av Boxers kanaler verkar det som) har gett upp, de är konkursmässiga och försöker avveckla mesta möjliga verksamhet för att kunna sälja vissa delar som ändå går runt. Tele2 (moderbolaget) hoppas väl knyta en del (mobila) bredbandskunder till sig genom ett bra öppningserbjudande som på sikt blir dyrt när normalpriset slår till.
Citera
2024-08-18, 11:42
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceyifam2
Kan inte tolka detta på annat sätt än att Boxer och Viaplay (har de flesta av Boxers kanaler verkar det som) har gett upp, de är konkursmässiga och försöker avveckla mesta möjliga verksamhet för att kunna sälja vissa delar som ändå går runt. Tele2 (moderbolaget) hoppas väl knyta en del (mobila) bredbandskunder till sig genom ett bra öppningserbjudande som på sikt blir dyrt när normalpriset slår till.

Tele2 går bra men Boxer verkar inte ens finnas som företag längre.
https://www.allabolag.se/5562675164/tele2-sverige-aktiebolag

Boxer TV Access hade (enligt Wikipedia) organisationsnummer 556548-1131, detta ger inga träffar på Allabolag.

Ytterligare en googling ger att både Boxer och Com Hem har fusionerats in i Tele2. https://www.boxer.se/kundservice/information/fusion

Jag tolkar det som att verksamheten i marknätet som har bedrivits under varumärket Boxer går med förlust. Kunderna är för få och infrastrukturen för att förse dessa med tv-program är för dyr i drift.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in