Citat:
Ursprungligen postat av
kurrekosmos
Denna artikel var lite intressant att läsa, så tanken slog mig att detta kanske kan vara anledningen till att Sverige ser ut som det gör idag.
Tänker att kvinnan görs till offer precis som här samtidigt som det propageras om hur dem borde splittra familjen och bli självständiga istället för att ta sitt ansvar som mamma.
Visst finns det undantag och så vidare men detta är väl ändå något som speglar sig ganska stort i det svenska samhället. Folk pratar om att den svenska kulturen dött ut och hur det är invandrarnas fel osv, men den svenska kulturen a la 2024 handlar väl endast om kvinnor och ''jämställdhet''?
Vad tror ni folket? Behöver vi starkare familjer i landet eller mer jämställdhet med män som springer runt som tofflor åt sina kvinnor?
https://www.expressen.se/ekonomi/bostad/kvinnofallan-for-dyrt-att-skilja-sig-sitter-fast-i-daliga-relationer/
Jag kan inte läsa artikeln.
Men hon får skylla sig själv som inte tänkt längre än näsan räcker. Vad jag tolkade så är hon heller inte direkt fattig så har svårt att köpa att hon inte får det att gå ihop. Vad gör hon med alla pengar?
Sverige är större än Sthlm.
Dessutom så har folk så jäkla bråttom i relationer idag. Dom skaffar barn 1 månad efter dom känt varandra, flyttar ihop och gifter sig när dom bara känt varandra ett år. Ha inte så jäkla bråttom, lär känna varandra ordentligt innan man binder sig så man ser om man verkligen passar ihop..
Jag tror att många har onödigt höga krav på sina relationer idag. Jag förstår fullt ut att ingen vill bo med en slusk som inte sköter hygien och hjälper till med barn och hem. Eller att partnern förfaller och förfular sig under relationen.
Båda måste kömpa för att hålla flamman vid liv.
Kärlek dalar upp och ner. Har man barn så kan man bli mer som bästa kompisar underdom jobbiga småbarnsåren men man måste kämpa sig genom den biten. Kvinnor är dessutom duktiga på ta för mycket eget ansvar och inte involvera sambon från dag 1 så dom också får bonda med sitt barn.
Viktigt att hjälpa varandra och se till att få ex dra iväg med polarna en helg i månaden var så man får ladda batterierna. Värna om sina intressen och hjälpa varandra att ex få tid att koppla av, träna osv mellan jonglerandet av barn.
Man är 2 i en relation.
Våra mor och farföräldrar som hängt ihop i 60 år hade gaaranterat inte samma krav på sina partner som vi har idag och dom jobbade tillsammans för att få det att fungera, delade gemensamna intressen osv.
För mig är giftermål endast om man VERKLIGEN vet att man vill dela sitt liv med 1 person tills döden kommer. Det ska vara välplanerat då man bara gifter sig en gång. Du ska ha lekt färdigt, du ska vilja ha familj med personen du älskar.
Är man inte säker på den biten då gifter man sig inte då det är för livet.
Och slutord:
Det är inte fult att ha ett sparande, stå i en bostadskö eller köpa en egen stuga i sitt namn ifall det skiter sig att ha något att luta sig mot.
Jag sa det till tidigare sambor att ha en backup plan. Du vet inte hur livet ser ut imorgon.
Jag skulle aldrig i mitt liv barskrapa en partner. Jag vill inte ha hans pengar och saker och alla relationer jag haft har slutat i livslång vänskap utom 1.