2024-08-15, 20:12
Avslutad
Förstår inte problemet, här är tex ett fint hus till salu för 695 000:- https://www.hemnet.se/bostad/villa-3rum-grangesberg-bjorkas-ludvika-kommun-bjorktorpsvagen-36-21375309

Nähä det fungerar inte? Du vill alltså bo i Bromma på en förskollärarlön?
Citera
2024-08-15, 20:14
Medlem
De flesta kvinnor sitter väl tryggt i fin villa som till största delen mannen betalar...att sätta sig i en hyreslägenhet är ju ett väldigt nerköp...
Citera
2024-08-15, 20:18
Medlem
Sefiruzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Nice. Då kan du ge mig dina beräkningar som visar hur SCB beräkningar är medvetet felaktigt missvisande.

För du minns väl att jag skrev "verifierbara", va?

Aomen gå till affären om 1 månad, kolla på SCB siffror, se att matpriserna har ökat betydligt mer än deras % de har skrivigt. Har varit så i typ 30 år, kan väll länka bevis men bättre du kollar själv antar jag.
Citera
2024-08-15, 20:28
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sefiruz
Aomen gå till affären om 1 månad, kolla på SCB siffror, se att matpriserna har ökat betydligt mer än deras % de har skrivigt. Har varit så i typ 30 år, kan väll länka bevis men bättre du kollar själv antar jag.

Nej, det blir inget med det. Jag bad dig nämna VERIFIERBARA lögner från SCB. Du nämnde deras inflationsberäkning. Men du kan alltså INTE visa att den är fel. Bra.

Har du nån annan lögn från SCB, någon som du faktiskt KAN visa är en lögn?

Jag ber dig alltså inte killgissa här, jag ber dig backa upp påståendet att man kan "bara gå in på vilken myndighet som helst så får man höra lögn efter lögn" genom att visa på en specifik verifierbar lögn från SCB.

Kan det vara så enkelt som att det påståendet bara är ett ytterligare ett i raden som du gjort utan att ha någon som helst täckning för det?
Citera
2024-08-15, 20:30
Medlem
Jag vet av egen erfarenhet att ingen trygghet finns för kvinnor som skiljer sig, vad man än kan tro om välfärdslandet Sverige? I USA har man som gift o sen skild kvinna en rätt till en del av mannens inkomst för resten av livet sen? Varför har man inte i Sverige anammat denna tradition? Jo för att man förlitar sig på att Soc ska ge en hjälpande hand istället? Vilket dom i princip aldrig gör o hjälper dom så är det med ytterst lite pengar till endast det allra mest nödvändigaste, en kort period, sen förväntar man sig kunna klara sig själv o överleva på ingenting jämfört med när man var gift. Så på så sätt är Sverige ett av de sämsta i Världen på att hjälpa skilda par, så jag kan förstå varför vissa väljer att stanna kvar i en dålig relation i åratal, ibland hela livet. Om de visste att de ändå kunde klara sig bra ekonomiskt utan sina män skulle lidandet för dessa kvinnor vara mkt mindre, dags att uppdatera denna lag. O då borde även Sambolagen gälla, alltså för par som inte är gifta men som lever som gifta.
Citera
2024-08-15, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekosmos
Denna artikel var lite intressant att läsa, så tanken slog mig att detta kanske kan vara anledningen till att Sverige ser ut som det gör idag.
Tänker att kvinnan görs till offer precis som här samtidigt som det propageras om hur dem borde splittra familjen och bli självständiga istället för att ta sitt ansvar som mamma.
Visst finns det undantag och så vidare men detta är väl ändå något som speglar sig ganska stort i det svenska samhället. Folk pratar om att den svenska kulturen dött ut och hur det är invandrarnas fel osv, men den svenska kulturen a la 2024 handlar väl endast om kvinnor och ''jämställdhet''?
Vad tror ni folket? Behöver vi starkare familjer i landet eller mer jämställdhet med män som springer runt som tofflor åt sina kvinnor?

https://www.expressen.se/ekonomi/bostad/kvinnofallan-for-dyrt-att-skilja-sig-sitter-fast-i-daliga-relationer/

Jag kan inte läsa artikeln.

Men hon får skylla sig själv som inte tänkt längre än näsan räcker. Vad jag tolkade så är hon heller inte direkt fattig så har svårt att köpa att hon inte får det att gå ihop. Vad gör hon med alla pengar?

Sverige är större än Sthlm.

Dessutom så har folk så jäkla bråttom i relationer idag. Dom skaffar barn 1 månad efter dom känt varandra, flyttar ihop och gifter sig när dom bara känt varandra ett år. Ha inte så jäkla bråttom, lär känna varandra ordentligt innan man binder sig så man ser om man verkligen passar ihop..

Jag tror att många har onödigt höga krav på sina relationer idag. Jag förstår fullt ut att ingen vill bo med en slusk som inte sköter hygien och hjälper till med barn och hem. Eller att partnern förfaller och förfular sig under relationen.

Båda måste kömpa för att hålla flamman vid liv.

Kärlek dalar upp och ner. Har man barn så kan man bli mer som bästa kompisar underdom jobbiga småbarnsåren men man måste kämpa sig genom den biten. Kvinnor är dessutom duktiga på ta för mycket eget ansvar och inte involvera sambon från dag 1 så dom också får bonda med sitt barn.

Viktigt att hjälpa varandra och se till att få ex dra iväg med polarna en helg i månaden var så man får ladda batterierna. Värna om sina intressen och hjälpa varandra att ex få tid att koppla av, träna osv mellan jonglerandet av barn.

Man är 2 i en relation.

Våra mor och farföräldrar som hängt ihop i 60 år hade gaaranterat inte samma krav på sina partner som vi har idag och dom jobbade tillsammans för att få det att fungera, delade gemensamna intressen osv.

För mig är giftermål endast om man VERKLIGEN vet att man vill dela sitt liv med 1 person tills döden kommer. Det ska vara välplanerat då man bara gifter sig en gång. Du ska ha lekt färdigt, du ska vilja ha familj med personen du älskar.

Är man inte säker på den biten då gifter man sig inte då det är för livet.

Och slutord:
Det är inte fult att ha ett sparande, stå i en bostadskö eller köpa en egen stuga i sitt namn ifall det skiter sig att ha något att luta sig mot.

Jag sa det till tidigare sambor att ha en backup plan. Du vet inte hur livet ser ut imorgon.

Jag skulle aldrig i mitt liv barskrapa en partner. Jag vill inte ha hans pengar och saker och alla relationer jag haft har slutat i livslång vänskap utom 1.
Citera
2024-08-15, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Påstår du att män accepterar otrohet utan vidare? Att Marika är löjlig som skiljer sig när hon ramlar på makens kärleksfulla SMS. till en kvinna utanför äktenskapet. Prinsessan Diana ansåg också att det blev lite trångt att vara tre i äktenskapet. Feministiskt alltså?

Det är skillnad mellan män och kvinnor. En man som är otrogen påverkar egentligen inte relationen. Om en kvinna är otrogen så föreligger det en risk att mannen föder upp en bastard, vilket män i de flesta fall avskyr mer än pesten.
Citera
2024-08-15, 21:17
Avslutad
Har Andrew Tate lärt dig det?

Citat:
Ursprungligen postat av RedJamie
Det är skillnad mellan män och kvinnor. En man som är otrogen påverkar egentligen inte relationen. Om en kvinna är otrogen så föreligger det en risk att mannen föder upp en bastard, vilket män i de flesta fall avskyr mer än pesten.
Citera
2024-08-15, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NonCompliance
Har Andrew Tate lärt dig det?

Biologin lär oss det.
Citera
2024-08-15, 21:33
Avslutad
Du klarar inte av att utveckla det utan att använda ett av Andrew Tates löjliga narrativ.

Citat:
Ursprungligen postat av RedJamie
Biologin lär oss det.
Citera
2024-08-15, 21:34
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majan00
Jag vet av egen erfarenhet att ingen trygghet finns för kvinnor som skiljer sig, vad man än kan tro om välfärdslandet Sverige

"Ingen trygghet" förutom underhållsbidrag, socialbidrag, bostadsbidrag, barnbidrag, VAB, föräldraledighet, gratis skolgång, kraftigt subventionerad barnomsorg, gratis tandvård för barn, i princip gratis sjukvård för alla, extra riktade bidrag för barns aktiviteter osv osv. Du har rätt, det finns INGEN TRYGGHET i Sverige för kvinnor som skiljer sig
Citera
2024-08-15, 21:46
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
"Ingen trygghet" förutom underhållsbidrag, socialbidrag, bostadsbidrag, barnbidrag, VAB, föräldraledighet, gratis skolgång, kraftigt subventionerad barnomsorg, gratis tandvård för barn, i princip gratis sjukvård för alla, extra riktade bidrag för barns aktiviteter osv osv. Du har rätt, det finns INGEN TRYGGHET i Sverige för kvinnor som skiljer sig

Har man barn så får man förtur till boende av sociala myndigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in