Citat:
Ursprungligen postat av
Reverend.Camden
"När småbarnsmamman Marikas äktenskap plötsligt var över stod hon på bar backe.
Inget eget sparande, ingen plats i bostadskön."
Utan att veta mer om Marika kan man konstatera att hon inte på något sätt förberett sig eller tagit eget ansvar. Hon har inte sparat pengar eller ställt sig i bostadskön. Vad trodde hon skulle hända vid en separation? Jag antar att den tidigare sambon äger boendet?
Idag är inte löneskillnaderna särskilt stora mellan man och kvinna så det går inte att säga att endast kvinnor skulle bli fattigare av en separation. Även en man skulle kunna hamna i samma situation om han inte ser om sitt hus.
Om nu Marika inte lönearbetat betyder det att hon levt på sambon (antar att de inte var gifta) och varit hemmafru (vilket i sig är ganska lyxigt idag).
Bor man dessutom i t ex sthlm blir det svårt för båda gällande bostadssituationen vid en separation. Detta är alltså knappast könsbundet.
En kvinna kan lätt byta ut sin partner och "lösa" situationen medans mannen står på egna ben efter en separation (Visserligen kan rollerna undantagsvis vara ombytta). Kvinnor förstår inte att de är priviligerade helt genom sin könstillhörighet.
Nu framgår det visserligen i artikeln att Marika har en inkomst på 36.000kr/månad men att ett problem är att den inte räcker till eftersom många hyresvärdar har inkomstkrav som är betydligt högre än så. Att Marika skulle tagit ettan på 45kvm och bo där med två barn håller jag med om att det är långt ifrån en optimal lösning.
Att Marika och hennes ex sålde sin bostadsrätt med förlust är givetvis trist för dom men likväl en verklighet man har att förhålla sig till.
Absolut, man kan orera om sin egna förträfflighet och kritisera andra för deras dåliga beslut men ibland blir det bara löjligt och nu syftar jag inte på något du skrivit.
Men att gnälla om snyftreportage hela jäkla tiden? Att tro att alla är lika förträffliga som oss här på Flashback är ju bara dumt och så bra som vi är är det ju bra att media skriver om saker och ting så att vi blir upplysta om att det finns dom som inte är lika bra.
Detta reportage lyfter en problematik som absolut är viktig och relevant. Hur bostadsbristen ska lösas är en knepig fråga som varit känd under decennier. Att tro att allt blir bra bara genom att skicka ”hem” alla men lite mörkare hudton är bara obildat och naivt att tro. Det krävs helt andra åtgärder. Frågan är vad staten kan göra?
En sak jag kan tycka är rimligt är exempelvis att slopa eventuella vinstskatter vid bostadförsäljningar. Det är inte rimligt att man ska betala dyrt vid en separation om man exempelvis ska sälja 3:an och skaffa ett mindre boende. Det kanske inte heller är orimligt att tycka att staten ska subventionera bostadsbygganden mer än vad som görs idag. Så mycket som staten nu lovat att stötta privata intressen att bygga kärnkraftverk trots att det för oss skattebetalare kommer innebära en ökad totalkostnad för alla oss medborgare även om många idioter tror att elen kommer bli superbillig.. Fan, att staten garanterar ett lägsta pris om 80öre till bolagen visar tydligt att det finns pengar att ta av.