Har man en ansenlig förmögenhet så använder man inte konventionella juridiska Svensson-lösningar. Bara det att vi i den rikare klassen ser behovet av ett legalt skydd, ofta utomeuropeiska lösningar, talar sitt egna språk. Vilken statistik du än lyckas få fram så kommer den bli rejält missvisande eftersom förlikningar i te.x. Västindien inte statistikförs på grund av sekretess.
Eftersom vi ser ett behov av extra starkt legalt skydd så kan du inte ha utgångspunkten att du vill mäta korrelation eftersom hela syftet med komplexa bolagsstrukturer är att det inte ska finnas någon korrelation!
Du måste fokusera på den legala risken istället. Den legala risken är som jag sa att just den "uppenbara" skillnaden i förmögenhet riskerar att äktenskapsförordet förkastas av domstolen eftersom risken finns att domstolen ser äktenskapsförordet som oskäligt. Det betyder inte att det måste bli så. Det betyder bara att det KAN bli så och att äktenskapsförordet inte ses som ett tillräckligt starkt skydd. Därför väljs jurisdiktioner som erbjuder lösningar som är openetrerbara - och ur det följer ingen statistik*. De flesta vet inte ens om att de existerar...
*Det finns "viss" statistik, men det har ingen större betydelse för någon obehörig.
Edit: Angående din fråga om patriarkala domstolar så finns ju Sharia-domstolar. Jag vet att i Förenade Arabemiraten så kan man välja vilken jurisdiktion (Sverige, Norge, Japan, Uzbekistan, Irland etc) man vill att domstolen ska tillämpa i familjejuridiska mål, eller om man vill ha en Sharia-domstol. Jag har inga generella synpunkter på Sharia-domstolar förutom att de möjligtvis kan återspegla den naturliga hierarkiska ställningen mellan man och kvinna. Däremot motsäger jag mig orättvisa domar på medeltida barbarisk grund där kvinnan får ansvaret för att hon våldtagits.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
För att se om det i praktiken finns en korrelation mellan stor förmögenhet och ogiltigförklarande av äktenskspsförord.
Vad bra. Kan du hänvisa till några sådana prejudikat så att jag kan undersöka saken?
Nej det var det inte alls. Du skrev att han "blev av med halva sin förmögenhet"Han dömdes till att försörja henne under 10 år. Hans befintliga tillgångar omfattades inte alls av domslutet.
Lagen är förvisso helt sjuk, men utfallet var inte alls som du angav.
Ingen feminst här. Jag avskyr feminism och red pill tämligen likvärdigt ur ett idéperspektiv.
Finns det patriarkala domar globalt också? Vad tycker du om den isf?