2024-08-15, 12:03
Medlem
TompaOs avatar
Ring banken och säg att du sålt en båt.

Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Varför är det alltid Swedbank man hör om som spärrar konton hit och dit?
För att Swedbank är en skräpbank.
Citera
2024-08-15, 12:09
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKiTSUR
Yes det gjorde de. Blev kund hos Ica och fick bankdosa gratis eller väldigt billigt och sen ansökte jag om bank id via dem.
Kommer du ihåg om de skickade dosan rekommenderat, för då kan ts inte hämta ut den, då personen saknar legitimation. Ts kommer heller inte kunna skapa nytt bank-id då det numera krävs att man scannar ett fysiskt id. Får ts bara dosan går det ju bra att betala räkningar, men att skaffa ett fysiskt id borde vara högt prioriterat.

För övrigt borde spärr av bank-id hanteras separat från spärr av konto. Även om kunden har begått ett brott så måste också brottslingar kunna få legitimera sig. Det verkar behövas en lagändring.

Jag rekommenderar alla att ha fysiskt id och bankdosa. Det är ganska vanligt att folk får panik för att de har tappat bort sin telefon/den har gått sönder och de inte kan logga in på banken. Det är nog vanligare att folk inte kan betala sina räkningar för att de tappat bort sin telefon än att de skulle vara spärrade av banken. För mig är det en dealbreaker om banken erbjuder sina kunder en dosa.
Citera
2024-08-15, 12:09
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbanett
Jag kan inte ens köpa en bussbiljett nu när allt är spärrat 😫 och öppna konto hos annan bank går väl heller inte? Jag har konto hos Ica banken tror jag, kan man typ använda det som lönekonto?

Berätta ist vad summan handlar om.

Handlar det om kriminalitet så är det självklart att det är kört för dig.
Citera
2024-08-15, 12:18
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Det kan vara det. Har man privat swish där det regelbundet kommer in pengar utan att det framgår varifrån pengarna kommer/vad pengarna avser kan man få problem. Men det borde knappast spela någon roll om det är Swish, egen insättning i automat eller banköverföring. Principen är samma ändå. Att banken reagerar på upprepade insättningar utan att det syns vad det gäller.

I mitt fall är det banköverföringar och det är ofta. Aldrig hört något från banken.
Banker verkar vara misstänksamma mot swish överföringar.
Varför gjorde ditt inhysehjon inte en banköverföring?
Citera
2024-08-15, 12:20
Medlem
Citat:
Tror inte heller det är hela sanningen. Banken brukar skicka brev först och tala om läget vad de uppmärksammat samt uppmana att redovisa varifrån pengarna kommer. Detta gör de alltså innan de spärrar någon tjänst. Men det är inte ett dugg konstigt att banken reagerar på en insättning av 16K varpå man plockar ut hela summan cash. Det kan vara sant. Banken reagerar på betydligt mindre saker än så.
Kan även vara så att ts får regelbundna insättningar från soc på lägre belopp sedan kommer det plötsligt flera högre belopp. Jag har både fått och gjort swish på större belopp än ts aldrig fått några frågor. Det handlar antagligen om ts transaktioner inte passar algoritmen som scannar av konton
Citera
2024-08-15, 12:21
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
I mitt fall är det banköverföringar och det är ofta. Aldrig hört något från banken.
Banker verkar vara misstänksamma mot swish överföringar.
Varför gjorde ditt inhysehjon inte en banköverföring?

Finns säkert anledningar till att bankerna har extra koll på Swish. Många överföringar där de inte bryr sig om att kontrollera avsändarna och där ingen info framgår för att ingen bryr sig om att uppge nåt när de skickar pengar.

Är frågan ställd till mig eller till TS? Jag har inga hyresgäster.
Citera
2024-08-15, 12:22
Medlem
TenhoLindemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiiimbooh
Kommer du ihåg om de skickade dosan rekommenderat, för då kan ts inte hämta ut den, då personen saknar legitimation. Ts kommer heller inte kunna skapa nytt bank-id då det numera krävs att man scannar ett fysiskt id. Får ts bara dosan går det ju bra att betala räkningar, men att skaffa ett fysiskt id borde vara högt prioriterat.

För övrigt borde spärr av bank-id hanteras separat från spärr av konto. Även om kunden har begått ett brott så måste också brottslingar kunna få legitimera sig. Det verkar behövas en lagändring.

Jag rekommenderar alla att ha fysiskt id och bankdosa. Det är ganska vanligt att folk får panik för att de har tappat bort sin telefon/den har gått sönder och de inte kan logga in på banken. Det är nog vanligare att folk inte kan betala sina räkningar för att de tappat bort sin telefon än att de skulle vara spärrade av banken. För mig är det en dealbreaker om banken erbjuder sina kunder en dosa.

Kommer statligt e-leg 2026
Citera
2024-08-15, 12:23
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Kan även vara så att ts får regelbundna insättningar från soc på lägre belopp sedan kommer det plötsligt flera högre belopp. Jag har både fått och gjort swish på större belopp än ts aldrig fått några frågor. Det handlar antagligen om ts transaktioner inte passar algoritmen som scannar av konton

Summor spelar ingen roll. Det kan vara ett par insättningar på högre summor eller 20 insättningar på några hundralappar vardera.
Citera
2024-08-15, 12:34
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Finns säkert anledningar till att bankerna har extra koll på Swish. Många överföringar där de inte bryr sig om att kontrollera avsändarna och där ingen info framgår för att ingen bryr sig om att uppge nåt när de skickar pengar.

Är frågan ställd till mig eller till TS? Jag har inga hyresgäster.

Gäller TS förstås. Råkade blanda bort skribenterna.

Vid mina banköverföringar är det aldrig några frågor, inte heller när jag tar emot pengar. Inga frågor vem som skickat pengar eller när jag skickar.
En gång skickad jag en mille, då måste jag ringa upp banken och förklara mig. Blev inte avstängd.
Citera
2024-08-15, 12:35
Medlem
Varför tog du emot swish och tog ut det i kontanter?
Citera
2024-08-15, 12:39
Medlem
SKiTSURs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiiimbooh

Det var rekommenderat så du har helt rätt i det du skriver.

ID krävs, första steget 🥂
Citera
2024-08-15, 12:42
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbanett
Men vad ska jag säga? Jag hyr ut min lgh svart och har tagit ut två hyror som jag sen tagit ut i cash för vill ej ha de på banken. Men kan ju heller inte visa något avtal eller kvitto då jag hyr ut den i smyg liksom

Du får tjäna 40k skattefritt om året på andrahandsuthyrning och det har du ju inte kommit upp i ännu.

Banken skiter i om du hyr ut utan tillstånd.
Blir det mer än 40k så ska du deklarera inkomsten men det är ju först nästa år.

Du behöver sannolikt be din hyresgäst skriva ett skriftligt intyg att han hyr din lägenhet och att swisharna avser hyra , maila detta till banken.

Då lär banken släppa detta. Är det som du skriver så har du inte gjort något banken ska straffa dig för.

Berätta hur det går!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in