Citat:
Ursprungligen postat av
SKiTSUR
Yes det gjorde de. Blev kund hos Ica och fick bankdosa gratis eller väldigt billigt och sen ansökte jag om bank id via dem.
Kommer du ihåg om de skickade dosan rekommenderat, för då kan ts inte hämta ut den, då personen saknar legitimation. Ts kommer heller inte kunna skapa nytt bank-id då det numera krävs att man scannar ett fysiskt id. Får ts bara dosan går det ju bra att betala räkningar, men att skaffa ett fysiskt id borde vara högt prioriterat.
För övrigt borde spärr av bank-id hanteras separat från spärr av konto. Även om kunden har begått ett brott så måste också brottslingar kunna få legitimera sig. Det verkar behövas en lagändring.
Jag rekommenderar alla att ha fysiskt id och bankdosa. Det är ganska vanligt att folk får panik för att de har tappat bort sin telefon/den har gått sönder och de inte kan logga in på banken. Det är nog vanligare att folk inte kan betala sina räkningar för att de tappat bort sin telefon än att de skulle vara spärrade av banken. För mig är det en dealbreaker om banken erbjuder sina kunder en dosa.