2024-08-15, 10:02
Medlem
Tror att trådstartaren sätter lite förstora förhoppningar när han/hon vänder sig till oss på FB för råd.. Jag skulle säga vill trådstartaren ha riktig expert hjälp så skulle jag kontakta nån politiker för är det nån som är experter på fiffla med pengar då är det dom. Hos en politiker där kan "En siffra på ett papper på bordet råka helt plötsligt hoppa över till ett annat papper på bordet utan nån som helst förankring "
Senast redigerad av jimmytheone 2024-08-15 kl. 10:17.
Citera
2024-08-15, 10:18
Medlem
pMTqs avatar
Men herregud vilket låtsas problem. Känns inte som att du är ärlig heller då jag själv aldrig fått såna problem även vid mycket högre summor än 16.

16k är en fis i rymden men lagen säger något om 10k per vecka för att judarna vill att du ska komma ihåg att det inte är dina pengar. De försöker bara skrämma dig antar jag, vilket fungerar då tråden existerar.

Ring banken, säg att du fått pengarna som gåvor för att du fyllt år eller ska arrangera ett bröllop till exempel. Du kanske ska köpa biljetterna för resan eller din kollega kanske ville undvika att få pengarna på sitt konto för han går på socialbidrag.

Finns tusen olika bra lögner som låter trovärdiga nog.
Citera
2024-08-15, 10:18
Medlem
LucioFontanas avatar
Kolla med Skatteverket det kan ha med din mantalsskrivning att göra? Har du ingen adress och de söker dig och du inte svarar så finns du inte och kan inte inneha BankID. Det bara slutar att fungera. Alla banker och myndigheter hämtar uppgifter från Skatteverket och får då en signal att du inte finns därav problem. Kan vara problemet? Det e inga stora pengar det handlar om så lägg ner att det skulle vara penningtvätt sluta noja. Du har rätt att ta ut dina pengar i kontanter det är fan inget brott.
Citera
2024-08-15, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SKiTSUR
Råkade ut för en liknande grej. Sålde massa skit i garaget och fick ca 10-15 olika swish betalningar och gjorde även en del uttag men inte på alla.

Fick brev från Swedbank där jag skulle redogöra överföringarna och uttagen. Skrev ett ärligt brev där jag skrev namnen på personerna som swishat. Ex ”Benny skruvdragare” ”Nisse spikpistol” osv. Sen att jag tagit ut en del för kontanta behov.

Fick som svar att det inte räckte och hade typ 1 månad på mig att skicka in nytt. Men jag kunde inte göra mer då jag inte skrev kvitto. Högsta beloppet var 960kr.

Då skaffade jag Ica banken och hade nytt konto med ny dosa o bankid efter 2 dagar ca. Aldrig haft problem sen dess.

Jag förstår att man måste jobba emot pengatvätt men vad fan? Känns som de mest är Svensson som drabbas..

Men spärrade dom ditt bank id? För mitt bank id är spärrat också så jag kan inte ansöka om nytt hos nån annan bank 😣
Citera
2024-08-15, 10:40
Medlem
Lord.Hells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbanett
Och du hjälpte mig exakt hur med ditt svar??

Det är skattefritt stt hyra ut bostad för under 40 000 kr per år har jag för mig.
Citera
2024-08-15, 10:42
Medlem
SKiTSURs avatar
Citat:
Men spärrade dom ditt bank id? För mitt bank id är spärrat också så jag kan inte ansöka om nytt hos nån annan bank 😣

Yes det gjorde de. Blev kund hos Ica och fick bankdosa gratis eller väldigt billigt och sen ansökte jag om bank id via dem.
Citera
2024-08-15, 10:45
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Råkade ut för en liknande grej. Sålde massa skit i garaget och fick ca 10-15 olika swish betalningar och gjorde även en del uttag men inte på alla.

Fick brev från Swedbank där jag skulle redogöra överföringarna och uttagen. Skrev ett ärligt brev där jag skrev namnen på personerna som swishat. Ex ”Benny skruvdragare” ”Nisse spikpistol” osv. Sen att jag tagit ut en del för kontanta behov.

Fick som svar att det inte räckte och hade typ 1 månad på mig att skicka in nytt. Men jag kunde inte göra mer då jag inte skrev kvitto. Högsta beloppet var 960kr.

Då skaffade jag Ica banken och hade nytt konto med ny dosa o bankid efter 2 dagar ca. Aldrig haft problem sen dess.

Jag förstår att man måste jobba emot pengatvätt men vad fan? Känns som de mest är Svensson som drabbas..
Swedbank är nu värsta banken med. Går till överdrift
Citera
2024-08-15, 10:56
Medlem
Ring eller be någon att ringa kundtjänst eller besök ett kontor!
Citera
2024-08-15, 11:33
Medlem
Citat:
Tror du det skulle funka för honom att bara ringa in och säga det? Är själv osäker.

Tror du inte de vill se nån typ av bevis, i form av kontrakt? Tänker att annars kan ju alla som får dessa brev ringa in och säga att jag hyr ut min lya svart därav överföringen/överföringarna.

Tänk att du fått 3 betalningar på 2.000 vardera under en månad.

”Jag hyr ut min lägenhet svart och min hyresgäst hade dåligt med pengar så han betalade i 3 omgångar” och du har tagit ut det.

Säger inte att du har fel men blir inte klok på hur man ska kunna redovisa allt.
När jag sökte på Google så verkar muntligt kontakt vara accepterat för att hyra ut så länge inte nån av parterna vill ha skriftligt. Sen vet jag inte om banken kommer kräva det (eller har rätt att göra det)
Citera
2024-08-15, 11:34
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Men vadå, du hyr ut lgh svart, tar emot hyran genom Swish och plockar sen ut hela summan, 16K, cash! Det är inte småpotatis att plocka ut. Banken ser ett samband med en högre likadan summa. Inte konstigt alls egentligen. Underligt bara att banken inte tagit kontakt med dig. Har du inte fått något brev där de underrättar dig om detta och där de uppmanar dig att redovisa vad det är för pengar du tagit emot och plockat ut? Banken hade nog inte reagerat om du låtit pengarna vara kvar på kontot och om det stått ett meddelande att summan avser hyra.
Citera
2024-08-15, 11:38
Medlem
Tror knappast du hyr ut lägenheten.

Låter mer som en målvakt åt annons=swishbedragare på blocket lol
Senast redigerad av Blatteman 2024-08-15 kl. 11:45.
Citera
2024-08-15, 11:41
Medlem
Citat:
Hej jag tog emot en Swishöverföring om 16k som jag tog ut i kontanter. Några dagar senare så kan jag inte längre logga in på min internetbank eller använda swish eller BankID. Varför? Kommer det att öppnas igen? Jag vågar inte ringa dom (har väldigt svårt att ringa kundtjänst överlag). Jag kan väl heller inte skaffa konto hos annan bank? Jag har heller inte något giltigt leg 😫
Knappast sant. Dom spärrar inte ett konto för att du får en swish på 16 000 om du nu inte använts av kända kriminella personer. Du berättar inte allt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in