2024-08-15, 09:22
Medlem
OldFashioneds avatar
Du kontaktar banken och de kommer att begära underlag från dig för att styrka att betalningen inte är penningtvätt. Kan du inte göra det skickas ärendet vidare till farbror Blå.

Vad ska du göra? Om inte din hyresgäst vill begå brott genom att påstå att hen köpt något av dig så är du körd. Och din hyresgäst har ingen som helst anledning att hjälpa dig på det sättet.

Och i framtiden slutar du ta emot Swish. Om du ändå ska ha ut det kontant, låt din hyresgäst ta ut pengarna och betala dig direkt istället, pucko.
Senast redigerad av OldFashioned 2024-08-15 kl. 09:24.
Citera
2024-08-15, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Du kontaktar banken och de kommer att begära underlag från dig för att styrka att betalningen inte är penningtvätt. Kan du inte göra det skickas ärendet vidare till farbror Blå.

Vad ska du göra? Om inte din hyresgäst vill begå brott genom att påstå att hen köpt något av dig så är du körd. Och din hyresgäst har ingen som helst anledning att hjälpa dig på det sättet.

Och i framtiden slutar du ta emot Swish. Om du ändå ska ha ut det kontant, låt din hyresgäst ta ut pengarna och betala dig direkt istället, pucko.

Ja jag kan bara hålla med dig. Trådstartaren kan vara i riktig knipa kan inte trådstartaren bevisa för banken vad pengarna kommer i från (trådstartaren måste bevisa för banken att pengarna inte kommer från penngartvättning) så blir det svårt eller om trådstartaren väljer att inte kontakta banken då lär dom misstänka dig ännu mer i vilket av fallen så lär nog ärendet gå till farbror blå. Om det inte redan gjort det beror på hur länge sen detta var då dom stängde av ditt konto på banken. Detta hamnar hos derras speciella avdelning med utredare som är experter på pengatvätt och korruption. Dom kommer då utreda detta och anser dom det allvarligt nog så går det till åklagaren. Trådstartaren får då vara glad om det bara skulle blir böter och att denna slipper skaka galler för Penningtvätt är ett brott som kan ge upp till sex års fängelse.
Senast redigerad av jimmytheone 2024-08-15 kl. 09:47.
Citera
2024-08-15, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbanett
Allvar?? Hur fan ska jag göra då? 😫😫 kan jag säga något annat till banken? Vad isåfall 😭
Varför inte bara vara helt ärlig och förklara både här och för banken vad du håller på med. 16 K som Swishas och sedan plockas ut kontant luktar misstänkt lång väg. Det fattar vem som helst.
Citera
2024-08-15, 09:39
Medlem
PykeforPykes avatar
Citat:
Allvar?? Hur fan ska jag göra då? 😫😫 kan jag säga något annat till banken? Vad isåfall 😭

Har hyresgästen skrivit hyra som meddelade med el 😅?
Citera
2024-08-15, 09:42
Medlem
VoktorDodkas avatar
Det lär väl även ha betydelse var "hyresgästen" fått de 16000:- från? Har den personen betalat ut en massa 16000 till andra mottagare efter att ha lurat av en pensionär så kommer det knappast spela någon roll vad TS säger eller bevisar.
Citera
2024-08-15, 09:42
Medlem
SKiTSURs avatar
Råkade ut för en liknande grej. Sålde massa skit i garaget och fick ca 10-15 olika swish betalningar och gjorde även en del uttag men inte på alla.

Fick brev från Swedbank där jag skulle redogöra överföringarna och uttagen. Skrev ett ärligt brev där jag skrev namnen på personerna som swishat. Ex ”Benny skruvdragare” ”Nisse spikpistol” osv. Sen att jag tagit ut en del för kontanta behov.

Fick som svar att det inte räckte och hade typ 1 månad på mig att skicka in nytt. Men jag kunde inte göra mer då jag inte skrev kvitto. Högsta beloppet var 960kr.

Då skaffade jag Ica banken och hade nytt konto med ny dosa o bankid efter 2 dagar ca. Aldrig haft problem sen dess.

Jag förstår att man måste jobba emot pengatvätt men vad fan? Känns som de mest är Svensson som drabbas..
Citera
2024-08-15, 09:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jimmytheone
Tror det finns nått slags system bankerna mellan att låser en bank ditt konto samt bank-id/swish så kan andra banker se det i systemet och neka dig konto hos dom ..

Detta påminner en del om fallet med Amandas vars konto har varit fruset i tre månader:

https://www.aftonbladet.se/a/Kn9ePG

"Efter att Amanda fått 150 000 kronor på Swish, som hon i sin tur skulle swisha vidare, påbörjade Swedbank en utredning – och frös hennes tillgångar hos banken."

Haha, oj vad konstigt.
Citera
2024-08-15, 09:49
Medlem
PykeforPykes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKiTSUR
Råkade ut för en liknande grej. Sålde massa skit i garaget och fick ca 10-15 olika swish betalningar.
Jag förstår att man måste jobba emot pengatvätt men vad fan? Känns som de mest är Svensson som drabbas..

Hade en kollega som swisha runt som en idiot mellan sina vänner för "dom hade inte swish" så då skulle han få Swishen som han i sin tur skulle swisha till en annan haha 🤣

Tror han kom upp i 160k i swish innan Swedbank började fundera vafan han höll på med 😅

De sa i stort sett - Du är inte längre kunde hos oss, du har 1 månad på sig att öppna bytt konto hos annan bank så för vi över dina pengar dit .

Han tyckte dom gjorde fel .. 😵‍💫🙃
Citera
2024-08-15, 09:51
Medlem
Ring bara banken och säg som det är ... vad är problemet?

Banken skiter i ifall du ska skatta på pengarna eller ej, det är upp till skatteverket.

Säg till dom att du hyr ut din lägenhet i andrahand och att ni har ett muntligt avtal. Swishen kommer från honom som du sedan ville plocka ut i kontanter. Det kommer räcka för att banken ska vara nöjd.

Skatteverket och din Brf/hyresvärd kanske kan bli sur ifall dom får reda på det, för det är mot dom du gjort bort dig. Men din bank bryr sig bara om penningtvätt.
Citera
2024-08-15, 09:59
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Väldigt underhållande att se dig sakta men säkert förstå att du begår brott och det finns inget enkelt sätt att tvätta pengar, då det är det du frågar om. Hoppas du åker dit så det smäller om det äckliga parasit.
Citera
Medlem
SKiTSURs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralenHallon

Banken skiter i ifall du ska skatta på pengarna eller ej, det är upp till skatteverket.

Säg till dom att du hyr ut din lägenhet i andrahand och att ni har ett muntligt avtal. Swishen kommer från honom som du sedan ville plocka ut i kontanter. Det kommer räcka för att banken ska vara nöjd.

Skatteverket och din Brf/hyresvärd kanske kan bli sur ifall dom får reda på det, för det är mot dom du gjort bort dig. Men din bank bryr sig bara om penningtvätt.

Tror du det skulle funka för honom att bara ringa in och säga det? Är själv osäker.

Tror du inte de vill se nån typ av bevis, i form av kontrakt? Tänker att annars kan ju alla som får dessa brev ringa in och säga att jag hyr ut min lya svart därav överföringen/överföringarna.

Tänk att du fått 3 betalningar på 2.000 vardera under en månad.

”Jag hyr ut min lägenhet svart och min hyresgäst hade dåligt med pengar så han betalade i 3 omgångar” och du har tagit ut det.

Säger inte att du har fel men blir inte klok på hur man ska kunna redovisa allt.
Citera
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralenHallon

Hur får du det till att det inte är penningtvätt då han sätter in svarta pengar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in