2024-08-03, 15:24
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badgurl
Ja, då mådde jag inte toppen. Jag tror att jag har Hashimotos då jag har en annan autoimmun sjukdom, men det är inget läkaren sagt till mig utan bara min egna bedömning.

Åh jag har också kämpat så jäkla mycket och det känns som att kroppen är förstörd av åååååår i kaloriunderskott som inte gett mig ett skit förutom trötthet.
Det måste vara så skönt att äntligen se lite resultat för dig. Jag önskar så så mycket att det ska hända mig med.

Det låter fantastiskt att Ozempic hjälpt dig så mkt, även med dina hjärnspöken.
Otroligt bra att du passar dig själv så du inte rasar in i ÄS igen.
Att ha koll på allt mm stoppar i munnen är fruktansvärt jobbigt och uttömmande av energi, man mår dåligt av det man stoppar i sig trots att man äter normalt.

Jag har också så jävla bra koll på kalorier och näringsinnehåll i mat efter att ha använt lifesum i massa år. Just nu har jag semester och orkar faktiskt inte väga min mat hela tiden, jag vet ändå vad den innehåller och har ändå koll. Känner bara att jag är så fruktansvärt trött på det.

Det har nu gått 5 dagar sedan jag höjde dosen och ingen förändring har skett. Mår precis som vanligt och väger som innan höjningen.
Funderar på att fråga min läkare om jag kan höja till 1mg redan på 7e sprutan istället för 9e.
Och be honom skriva ut en spruta på 2,4 så jag kan klicka min dos. Det är ju galet dyrt, betalar ca 4000 kr i mån för Wegovy samt tjänsten och det känns så otroligt onödigt när det inte ger mig någon effekt what so ever.

Det är lätt att ta reda på, nästa gång läkaren vill att du tar blodprov be om att lägga till TPO-antikroppar. Konstigt att de inte gjort det redan. Har tydligen prognostisk betydelse så bra att veta om man har det.

Misstänker att jag orsakat min sjukdom själv genom att stressa kroppen med allt dietande Har även försökt "läka" min ämnesomsättning förut, om det nu går, genom att äta mer och mer stegvis under ett par år. Ju mindre man äter desto mer anpassar sig kroppen efter det så jag ville försöka få upp ämnesomsättningen. Men det resulterade bara i att BMI sakta gick från övervikt till närmare fetma. Hopplöst!

Ge inte upp innan du är på maxdos om jag får ge det rådet. Sen vet jag inte om jag vill tipsa om att testa AIP men det kan hjälpa, men det är som sagt extremt begränsande. Inga ägg, mejeriprodukter, gluten, nötter, potatis, tomater, bönor mm... Men det var så jag åt under den period jag gick ned som mest där i början. Säkert för att det typ inte fanns nåt man fick äta 😅

Funderar ändå på att kanske köra AIP i perioder och varva det med att äta vanligt. Mådde bra när jag åt så. Men vet inte. Orkar verkligen inte låta mat ta så mycket fokus i livet, vill liksom bara leva mitt liv och tänka på andra saker som normala människor. Just nu äter jag extra mycket protein och tycker faktiskt jag får bättre effekt av Ozempic, är mättare än vanligt.

Kör du Wegovy för att det är brist på Ozempic? Jobbigt att det är så mycket dyrare.
Citera
2024-08-03, 15:27
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av COV-NL63
Semaglutide (Wegovy, Ozempic) kan minska rökning https://www.forbes.com/sites/roberthart/2024/07/30/ozempic-and-wegovy-could-help-smokers-quit-study-suggests/

Har ni som skriver här noterat ändring i cigarettkonsumtionen?

Röker inte men koffein är mitt knark och är definitivt mindre sugen på det.
Citera
2024-08-03, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helahavetstormar1
Har du beställt från vanligt apotek eller på nätet? Det kanske inte funkar för dig helt enkelt.. har du provat ozempic?

Jag kunde gå hela dagen igår (dag 1 efter sprutan) utan att äta. Kände inget sötsug eller hunger.. men åt lite smått pga att jag ville få i mig något. Samma idag, känner INGEN hunger men lite smått illamående. Kan äta om det är något jag tycker är gott. Min hjärna har helt stängt av hungerkänslorna, det är en jättekonstig känsla 🥴

Jag har köpt Wegovy från vanligt apotek, utskrivet av läkare i sverige.
Min läkare skriver inte ut ozempic om man inte har diabetes, av etiska skäl eftersom åtkomsten är så låg.
Wegovy ska dessutom vara mer effektivt enligt studier men i mitt fall är det min sköldkörtelsjukdom som förmodligen sätter krokben för även detta.
Är precis lika hungrig som vanligt, blir inte mätt snabbare och är galet sugen på socker. Tröttsamt.
Citera
2024-08-03, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Det är lätt att ta reda på, nästa gång läkaren vill att du tar blodprov be om att lägga till TPO-antikroppar. Konstigt att de inte gjort det redan. Har tydligen prognostisk betydelse så bra att veta om man har det.

Misstänker att jag orsakat min sjukdom själv genom att stressa kroppen med allt dietande Har även försökt "läka" min ämnesomsättning förut, om det nu går, genom att äta mer och mer stegvis under ett par år. Ju mindre man äter desto mer anpassar sig kroppen efter det så jag ville försöka få upp ämnesomsättningen. Men det resulterade bara i att BMI sakta gick från övervikt till närmare fetma. Hopplöst!

Ge inte upp innan du är på maxdos om jag får ge det rådet. Sen vet jag inte om jag vill tipsa om att testa AIP men det kan hjälpa, men det är som sagt extremt begränsande. Inga ägg, mejeriprodukter, gluten, nötter, potatis, tomater, bönor mm... Men det var så jag åt under den period jag gick ned som mest där i början. Säkert för att det typ inte fanns nåt man fick äta 😅

Funderar ändå på att kanske köra AIP i perioder och varva det med att äta vanligt. Mådde bra när jag åt så. Men vet inte. Orkar verkligen inte låta mat ta så mycket fokus i livet, vill liksom bara leva mitt liv och tänka på andra saker som normala människor. Just nu äter jag extra mycket protein och tycker faktiskt jag får bättre effekt av Ozempic, är mättare än vanligt.

Kör du Wegovy för att det är brist på Ozempic? Jobbigt att det är så mycket dyrare.

Det kan hända att man gjorde det när jag fick min diagnos för sisådär 12 år sedan, minns faktiskt inte.
Men ska be om ett sådant test! På vilket sätt har det betydelse? Måste läsa på känner jag, det var ett tag sedan jag satte mig in i allt…

Oh no, men kan man orsaka den själv på så sätt? För då har jag nog det också. Suck!

Ska inte ge upp innan maxdos, det måste ju få någon effekt någon gång tycker jag?

Ska spana in AIP men låter inte som att jag kan ära något alls då knappt, eftersom jag äter vegetariskt kost och skulle för allt i världen inte äta kött någonsin igen.
Vad äter du för att få i dig det extra proteinet? Protein är ju bra för mättnadskänslan generellt så lyckas man få till det är det ju toppen!

Min läkare skriver inte ut Ozempic om man inte har diabetes, av etiska skäl, eftersom tillgången är så låg och efterfrågan så hög så anser han att diabetiker har förtur. Tycka vad man vill om det men jag kan förstå hans tankar där.
Citera
2024-08-03, 17:01
Medlem
Citat:
Jag har köpt Wegovy från vanligt apotek, utskrivet av läkare i sverige.
Min läkare skriver inte ut ozempic om man inte har diabetes, av etiska skäl eftersom åtkomsten är så låg.
Wegovy ska dessutom vara mer effektivt enligt studier men i mitt fall är det min sköldkörtelsjukdom som förmodligen sätter krokben för även detta.
Är precis lika hungrig som vanligt, blir inte mätt snabbare och är galet sugen på socker. Tröttsamt.

Vet exakt hur du känner. Det är en jobbig hälsa att ständigt vara hungrig och sugen på socker, jag är exakt likadan. Har du fått några andra lösningar från läkaren?
Citera
2024-08-03, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helahavetstormar1
Vet exakt hur du känner. Det är en jobbig hälsa att ständigt vara hungrig och sugen på socker, jag är exakt likadan. Har du fått några andra lösningar från läkaren?

Ja det är så tröttsamt!

Nej, inte direkt. Ligger ju bara på en låg dos än så länge, 0,5 och max är 2,4 så får nog testa höja och se vad som händer!
Citera
2024-08-03, 17:19
Medlem
Jag vet inte jag, jag har diabetes 2 och har inte fått någon medicin men gått ner 5,5 kg på två månader för jag tränar och äter rätt.

Att få medicin för att gå ner i vikt och bibehålla dåliga vanor och sen tro att man skall börja träna efter det känns som att runda varje hörn som finns.

Bygg rutiner och var målmedveten istället för ta medicin, tror jag är mer hållbart.

Trots det, lycka till med välmåendet!

Citat:
Ursprungligen postat av onewalker
Jag anser det vara fel att ställa två patientgrupper mot varandra på det sättet. Övervikt är också farlig och kan leda till följdsjukdomar som till exempel diabetes - om jag inte längre är överviktig besparar jag sjukvården kostnader både nu och i framtiden.
Citera
2024-08-04, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxstefan
Jag vet inte jag, jag har diabetes 2 och har inte fått någon medicin men gått ner 5,5 kg på två månader för jag tränar och äter rätt.

Att få medicin för att gå ner i vikt och bibehålla dåliga vanor och sen tro att man skall börja träna efter det känns som att runda varje hörn som finns.

Bygg rutiner och var målmedveten istället för ta medicin, tror jag är mer hållbart.

Hahaha! Du tror att du har svaret på gåtan va?
Jag har tränat tung styrketräning minst 3-4 ggr i veckan samt rört på mig minst 10k steg dagligen, oftast mer, dom senaste 5 åren. Gissa vad?? Fortfarande överviktig. Dock inte ohälsosam med följdsjukdomar som diabetes, än. Och så ska jag hålla det.

Ta dina patetiska fördomar och lägg dig under stenen du kom ifrån igen är du snäll. Hejdå 👋🏻
Citera
2024-08-04, 10:31
Medlem
Citat:

Jag har gått ner 18 kg på sex månader pga av att jag tränar och ätit rätt. Ozempic har hjälpt till att åstadkomma det, men det är jag själv som har gjort det.

Jag tycker inte man ska lägga in så mycket värderingar i exakt hur man byter till en hälsosammare livsstil och går ner i vikt. Lyckas man med det utan medicin är det väl bra, men gör man det med medicin är det också bra.

Om man tar Ozempic och sedan varken tränar eller äter mindre går man inte heller ner i vikt. Så det är omöjligt att gå ner i vikt genom att ”få medicin för att gå ner i vikt och bibehålla dåliga vanor” som du uttrycker dig.
Citera
2024-08-04, 19:30
Medlem
Dishys avatar
Citat:

Vad trevligt för dig, det lät mycket lätt och behändigt 😊
Citera
2024-08-04, 20:00
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Det kan hända att man gjorde det när jag fick min diagnos för sisådär 12 år sedan, minns faktiskt inte.
Men ska be om ett sådant test! På vilket sätt har det betydelse? Måste läsa på känner jag, det var ett tag sedan jag satte mig in i allt…

Oh no, men kan man orsaka den själv på så sätt? För då har jag nog det också. Suck!

Ska inte ge upp innan maxdos, det måste ju få någon effekt någon gång tycker jag?

Ska spana in AIP men låter inte som att jag kan ära något alls då knappt, eftersom jag äter vegetariskt kost och skulle för allt i världen inte äta kött någonsin igen.
Vad äter du för att få i dig det extra proteinet? Protein är ju bra för mättnadskänslan generellt så lyckas man få till det är det ju toppen!

Min läkare skriver inte ut Ozempic om man inte har diabetes, av etiska skäl, eftersom tillgången är så låg och efterfrågan så hög så anser han att diabetiker har förtur. Tycka vad man vill om det men jag kan förstå hans tankar där.

Läste bara att det har prognostisk betydelse, fast å andra sidan vad hjälper det att veta det om man ändå inte kan göra något åt förloppet. Det var här jag läste det:
https://www.karolinska.se/vard/funktion/funktion-medicinsk-diagnostik-karolinska/vardgivare/kul/klinisk-kemi/analysradgivning-tyreoideautredning/

Nej förlåt menade inte att säga att det är vårt eget fel att vi fått sjukdomen, så behöver det absolut inte vara. Det var mest egna tankebanor om att stress är skadligt för kroppen och att starkt stress skulle kunna göra en sjuk. Man tänker kanske ofta på stress som mycket på jobbet eller jobbiga händelser i livet, men för kroppen lär det vara enormt stressande att bli utsatt för regelbunden svält och hård fysisk aktivitet.

Äter kött (även om jag skulle vilja minska på det egentligen för vill inte stötta den industrin) men även mycket keso, kvarg, bönor, ägg, proteinpulver.

Förstår din läkare med, har dåligt samvete ibland över att "stjäla" medicinen från diabetiker. Fast tänker också att jag kanske minskar risken att bli diabetiker genom att inte vara överviktig. Svårt det där. Men är nog mest inne på det onewalker och andra här skrivit om att man inte ska ställa två patientgrupper mot varandra.

Håller du räkning på hur mycket protein du får i dig? Tycker det är helt galna mängder med 30-40 g protein per måltid (= ca 5 st ägg) som tränade personer rekommenderar. Men försöker sikta på det (fast 3 ägg och 1 dl äggvita, som finns på dunk i kyldisken, för att få ned fettmängden). Som du säger, bra mättnad.
Citera
2024-08-05, 10:06
Medlem
1c9r5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Är helt övertygad om att ju långsammare viktnedgång desto större chans är det att man får behålla sin nya vikt. Ju snabbare man går ned i vikt desto fler försvar kommer kroppen dra igång för att skydda sig. Att gå ned i vikt snabbt verkar vara väldigt dåligt för kroppen och minska chansen att förbli normalviktig.

Kolla bara här vad man kom fram till i den s.k. Biggest Loser-studien: ALLA utom en vinnare hade gått upp nästan allt igen. Och det hemskaste var att detta skedde trots att de fortsatt äta minimalt. Deras ämnesomsättning var sänkt och gick inte upp igen trots att de blev tjocka igen.
https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2016/08/darfor-ar-det-sa-svart-att-ga-ner-i-vikt/

Jag skulle seriöst aldrig utsätta mig för en viktnedgång på mer än 1 kg i veckan under en längre tid. Man får liksom tänka framåt på det som händer i kroppen och de försvarsprocesserna verkar ju förbli permanenta (lägre förbränning, ökad hunger, sämre mättnadskänsla).

Förstår självklart att om man är fet så går det ju snabbare att gå ned i vikt än om man är småtjock och det är säkert okej. Men på lång sikt skulle jag inte acceptera att gå ned så snabbt. Även 0,5 kg i veckan blir 26 kg på ett år och det är ju ett enormt bra resultat.

Det som händer i biggest loser är dock lite annat. Även om det generellt är bra att gå ner i vikt långsammare. Men nästan alla som är med i biggest loser är där de är viktmässigt pga att något har hänt. Trauma. Nånting som gjort att de tagit till maten. Och problemet med biggest loser är att man tar bort vikten, men inte tar hand om det psykiska. Så när det kommer tillbaka har man inga nya sätt att hantera det på, och maten blir ens ångestdämpande drog igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in