2024-08-10, 12:59
Medlem
OldButBaldGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av graskala
Hemma efter 1,5 v i solen. Det var en intressant upplevelse. Har absolut ätit mer och ”sämre” än veckorna innan, men utan Ozempic så hade jag garanterat ätit ÄNNU sämre. Valde t.ex. bort pommes till hamburgaren, räckte med en halv pizza istället för en hel, tackade nej till glass några gånger när resesällskapet köpte (utan att ens tycka det var svårt) m.m.

Har dock känt mig svullen och tung senaste dagarna, såpass att jag misstänkte att vågen skulle stå på typ +3 kg. Så blev inte fallet, utan -0,3 kg blev det, och det får jag vara nöjd med sett till omständigheterna. Hoppas att kroppen bär på lite onödigt vatten som försvinner kommande veckan.

En lite jobbig grej är dock att kolla på fotona från resan…. Ser (fortfarande) riktigt stor ut jämfört med mina ”normsmala” vänner, och det är lite galet att jag trots allt nyligen var nästan 10 kg tyngre. Det blev en liten jobbig käftsmäll för mig. ”Om inte minus 10 kg syns, varför ska jag då ens fortsätta?” liksom. Vet rent intellektuellt att jag absolut inte ska tänka så, men är lite skör med motivationsdipp idag.

0,1 kg kvar ner till 10 prick, och sen får målet bli att gå ner de sista 10 (eller ev. 15) kg till jul. Ska gräva mig upp ur hålet av självförakt först bara, haha.

Bakgrund: Kvinna, 35 år. 176 cm.
1 juni (start): 96 kg
14 juni (första sprutan Ozempic): 94,6 kg (-1,4 kg)
21 juni: 92,4 kg (-2,2 kg)
28 juni: 90,9 kg (-1,5 kg)
4 juli: 90,1 kg (-0,8 kg)
11 juli: 88,6 kg (-1,5 kg)
18 juli: 87,7 kg (-0,9 kg)
25 juli: 87,0 kg (-0,7 kg)
31 juli: 86,4 kg (-0,6 kg)
10 juli: 86,1 (-0,3 kg)

Totalt: -9,9 kg.

Tycker ändå att självförakt i rimliga mängder kan vara utmärkt motivation till att fortsätta. Sedan är väl det tråkiga tipset att jämföra med dig själv. Du lär ha bilder från när du var 10 kg tyngre och kan utan tvekan se skillnad på då och nu. / Gammal skallig vit CIS-man som börjat med Viktväktarna på 69kg
Citera
2024-08-10, 16:16
Medlem
Citat:
Hemma efter 1,5 v i solen. Det var en intressant upplevelse. Har absolut ätit mer och ”sämre” än veckorna innan, men utan Ozempic så hade jag garanterat ätit ÄNNU sämre. Valde t.ex. bort pommes till hamburgaren, räckte med en halv pizza istället för en hel, tackade nej till glass några gånger när resesällskapet köpte (utan att ens tycka det var svårt) m.m.

Har dock känt mig svullen och tung senaste dagarna, såpass att jag misstänkte att vågen skulle stå på typ +3 kg. Så blev inte fallet, utan -0,3 kg blev det, och det får jag vara nöjd med sett till omständigheterna. Hoppas att kroppen bär på lite onödigt vatten som försvinner kommande veckan.

En lite jobbig grej är dock att kolla på fotona från resan…. Ser (fortfarande) riktigt stor ut jämfört med mina ”normsmala” vänner, och det är lite galet att jag trots allt nyligen var nästan 10 kg tyngre. Det blev en liten jobbig käftsmäll för mig. ”Om inte minus 10 kg syns, varför ska jag då ens fortsätta?” liksom. Vet rent intellektuellt att jag absolut inte ska tänka så, men är lite skör med motivationsdipp idag.

0,1 kg kvar ner till 10 prick, och sen får målet bli att gå ner de sista 10 (eller ev. 15) kg till jul. Ska gräva mig upp ur hålet av självförakt först bara, haha.

Du hade förmodligen sett enorm ut om du hade haft +10 kg. När du väger 65-70 så kommer du börja se normal ut igen. Fortsätt kämpa
Citera
2024-08-10, 17:45
Medlem
Dishys avatar
Citat:

Rent logiskt så vet man att 10 kg syns men det där problemet har jag med, SER inte att jag gått ned över 10 kg, ser likadan ut som innan?! Så irriterande. Hade jättegärna kunnat se framstegen och använda det som motivation. Tror det är någon spegelblindhet som satt sig i hjärnan pga många års vikt- och kroppsfixering.

Sen tror inte jag att självförakt är bra för motivationen som han ovan skrev, i så fall hade jag varit anorektiker vid det här laget. Däremot tror jag att förståelse och snällhet mot sig själv hjälper en att göra de bra valen. Kan inte riktigt förklara hur men tror helt klart att det är den bästa vägen.
Citera
2024-08-10, 18:07
Medlem
Ett tips är att ha ett referensplagg. Jeans är perfekt. Som man kan prova när man går ner i vikt och se hur mkt större de blir eller hur man börjar komma i dom (om de var för små innan).
Citera
2024-08-10, 19:26
Medlem
graskalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reraised
Du hade förmodligen sett enorm ut om du hade haft +10 kg. När du väger 65-70 så kommer du börja se normal ut igen. Fortsätt kämpa
Mer eller mindre "normal" har jag iofs alltid känt mig oavsett vikt.
Men jag ska absolut kämpa på, även om jag skulle känna mig jättenöjd på 70-75 kg (har vägt 69 kg för några år sen, och då var jag lite väl smal för min smak).

Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Rent logiskt så vet man att 10 kg syns men det där problemet har jag med, SER inte att jag gått ned över 10 kg, ser likadan ut som innan?! Så irriterande. Hade jättegärna kunnat se framstegen och använda det som motivation. Tror det är någon spegelblindhet som satt sig i hjärnan pga många års vikt- och kroppsfixering.

Sen tror inte jag att självförakt är bra för motivationen som han ovan skrev, i så fall hade jag varit anorektiker vid det här laget. Däremot tror jag att förståelse och snällhet mot sig själv hjälper en att göra de bra valen. Kan inte riktigt förklara hur men tror helt klart att det är den bästa vägen.

Jag tänker likadant. Hittills har viktnedgången denna gång varit ganska så trivsam liksom (och jag har generellt känt mig snäll och stolt över min kropp och mina val). Mindre mängd ångest och självhat (som jag känt vid tidigare bantningar) = mår bättre psykiskt = ännu lättare att göra bra val och låta bli att t.ex. känsloäta. Så jag är inte sugen att stanna i självföraktet, utan hoppas den känslan är snabbt övergående.

Har också förstått att det är vanligt att man inte ser sin framgång i spegeln. Synd att du är i samma sits. Kanske också därför som jag ändå hade hoppats på att se någon skillnad på semesterfotona, men blev lite lack när jag inte såg någon skillnad där heller.

Citat:
Ursprungligen postat av Mayle
Ett tips är att ha ett referensplagg. Jeans är perfekt. Som man kan prova när man går ner i vikt och se hur mkt större de blir eller hur man börjar komma i dom (om de var för små innan).
Det är ett bra tips. Och jag har faktiskt ett par såna byxor som jag provar en gång i månaden. När jag provade dem i juni fick jag inte ens upp dem över rumpan. Nu sist lyckades jag i alla fall få upp dem, men kan absolut inte stänga dem. Så jag VET att någonting har hänt med kroppen, men önskar bara att jag kunde SE det också, haha. Men det är mina målbyxor: någongång i höst/vinter ska jag kunna ha dem!
Citera
2024-08-11, 00:06
Medlem
Här kommer en uppdatering från mig nu när semestern går mot sitt slut och man är hemma igen. Dags att gå tillbaka till jobbet på måndag. Räknar med att få det lite mer stabilt när man är på jobbet igen. Från i torsdag till idag har jag rasat med -1,7kg på två dagar. På måndag blir det tillbaka till VC för ett nytt blodprov för extrakontroll av långtidsblodsocker och njurfunktion.

Startdatum 240613

Nuvarande vikt 96,1kg (-7,9kg)
Midja 111cm (-5cm)
BMI 30,3 (-2,5)
Citera
2024-08-12, 11:48
Medlem
Citat:

Grymt bra jobbat! Tänk på att du även under tiden av denna viktresa ska leva och njuta av livet, då du ska upprätthålla den här livsstilen sen i framtiden! Du har haft en jämn, frisk och fin viktnedgång. Kritisera inte dig själv genom att jämföra dig med dina kompisar på bilderna! Du gör det här för dig själv, din hälsa och ditt framtida jag. ❤️
Citera
2024-08-12, 12:14
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Jag tänker likadant. Hittills har viktnedgången denna gång varit ganska så trivsam liksom (och jag har generellt känt mig snäll och stolt över min kropp och mina val). Mindre mängd ångest och självhat (som jag känt vid tidigare bantningar) = mår bättre psykiskt = ännu lättare att göra bra val och låta bli att t.ex. känsloäta. Så jag är inte sugen att stanna i självföraktet, utan hoppas den känslan är snabbt övergående.

Mycket bra förklarat, det är nog precis så det funkar, ju bättre man mår psykiskt desto lättare att göra bra hälsosamma val.
Citera
2024-08-12, 13:50
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loreth
Fett/vatten/muskler: 32,8% / 48,5% / 34,9%
Metabolisk ålder: 51 år (ett år yngre, äntligen!)
undrar hur du mäter de?
Citera
2024-08-13, 08:54
Medlem
autostoperkas avatar
Min uppdatering. Idag är det dags för 13:e spruta. Ligger kvar på 0,5 mg, vill inte gå upp i dosen så länge jag går ner någorlunda. haft platåer och uppgångar oxå men:

På 12 veckor har det blivit -7,7 kg (0,6 kg per vecka i genomsnitt)
I mitt fall det är 7,6% startviktens medel. BMI är nu 27,10 (-2,7).
Midja -5cm

Inte sååå mkt, men sakta med säkert. Tänker att jag inte har enorm övervikt, så det får gå saktare nu.
Nästa milstolpe är -10% av genomsnitts vikten (jag mäter mig varje dag och räknar 7-dagars glidande medelvärde som en mer riktig mått, för det kommer upp och nergångar från dag till dag)

Om slutmålet är BMI 25 gränsen för normalvikt, då har jag lika mkt kilo kvar att tappa. Men det vågar ja inte ens hoppas på.
Citera
2024-08-13, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
Min uppdatering. Idag är det dags för 13:e spruta. Ligger kvar på 0,5 mg, vill inte gå upp i dosen så länge jag går ner någorlunda. haft platåer och uppgångar oxå men:

Midja -5cm

Inte sååå mkt, men sakta med säkert. Tänker att jag inte har enorm övervikt, så det får gå saktare nu.
Nästa milstolpe är -10% av genomsnitts vikten (jag mäter mig varje dag och räknar 7-dagars glidande medelvärde som en mer riktig mått, för det kommer upp och nergångar från dag till dag)

Om slutmålet är BMI 25 gränsen för normalvikt, då har jag lika mkt kilo kvar att tappa. Men det vågar ja inte ens hoppas på.

Du är halvvägs! Heja, bra jobbat. Klart du kan nå normalt BMI. Bra också att dela upp resan i delmål.
Citera
2024-08-13, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka

Midja -5cm

Jag har en fråga!
Har inte läst igenom hela tråden, men vart får du tag på Ozempic?
Har det själv på recept som diabetesmedicin, men det är alltid restnoterat på apoteken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in