2024-08-12, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swingexperten
Helt rtt, men om mjligt kp mer USA teknik 🇺🇸, om vi fr en ny krasch nsta vecka. Jag tror p en dubbelbotten vid 17.000 fljt av ett nytt ATH.

Jag blev veckans vinnare som lg i Handelsbanken Brasilien. Fonden rusade med hela +5,6% 🇧🇷 Jag kar i denna fond infr nsta vecka.
Grattis! Vad fick dig att g in i den fonden frn frsta brjan?

Citat:
Ursprungligen postat av 1871
Allt han skriver r phittat, det tar flera dar fr en fondorder att g igenom s det r praktiskt omjligt att kra trading med fonder.
Normalt sett gr kp eller slj igenom samma dag eller senast dagen efter. Men fr att du ska se det p kontot kan det drja flera dagar.
Citera
2024-08-12, 11:18
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheShark300
Hej, en ganska enkel frga, grna svarad av ngon med erfarenhet av dessa tv fonder.

Jag ger i dagslget 2 (tv) Asien-fonder
De r ganska lika, s jag vill helst bara ha en, och slja den andra.
Tanken r att ha ngon sorts motvikt till alla USA-tunga fonder jag ger (LF Global, Swed Robur Tech, etc)

Vilka hade ni behllt?

1. Swedbank Robur Access Asien A
2. Storebrand Emerging Markets Plus A SEK

Bonusfrga:
Jag ger fr tillfllet (totalt) dessa fonder, i fljande order, efter storlek:

1. Lnsfrskringar Global Index
2. Swedbank Robur Technology A
3. Spiltan Aktiefond Investmentbolag
4. Storebrand Global Plus A SEK
5. Storebrand Emerging Markets Plus A SEK
6. Swedbank Robur Access Asien A

Mlet r att inte ga fler n 5 fonder, kanske 4.
Jag kan ga fler, om jag trimmar summorna jag har i fonderna,
Just nu knns innehaven fr tunga.

Vad tycker ni?

Jag har fr vrigt tittat, forskat lite p:

(1?) Spiltan Globalfond Investmentbolag
(2?) Swedbank Robur Global High Dividend

Vad tycker ni om ovan 2 fonder?

Vad hade ni gjort, om ni hade gt denna portflj?
Det t dags fr lite rens tycker jag.

Ha d gtt!
I stora drag ser det bra ut. Men du borde diversifiera ytterligare. Till exempel r redan Lnsfrskringar Global Index och Storebrand Global Plus A SEK tunga i teknik och AI, s varfr r ditt nst strsta innehav Swedbank Robur Technology? Det blir lite kaka-p-kaka.

Jag hade bytt ut Swedbank Robur Technology mot en Sverigefond, ex. Avanza Zero. Jag hade ven fimpat Swedbank Robur Access Asien A och bara satsat p en (1) tillvxtmarknadsfond.
Citera
2024-08-12, 11:19
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheShark300
8 mnaders uppgng raderade p 3 veckor
Vad gr man?

Brutal, brutal marknad
Bde USA och Asienfonder.
Sitt still i bten tills fonderna terhmtat sig. Sedan diversifierar du portfljen bttre.
Citera
2024-08-12, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Sitt still i bten tills fonderna terhmtat sig. Sedan diversifierar du portfljen bttre.

Hur ska du diversifiera portfljen "bttre" n en global indexfond?
Citera
2024-08-13, 19:24
Medlem
Citat:
Gissa.

Du kan ju bertta istllet fr att skapa helt meningslsa inlgg som detta.
Citera
2024-08-13, 19:45
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frideric
Du kan ju bertta istllet fr att skapa helt meningslsa inlgg som detta.
Om man har hlften i en global indexfond och hlften i SAS r inte portfljen tillrckligt diversifierad.
Citera
2024-08-13, 22:02
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frideric
Hur ska du diversifiera portfljen "bttre" n en global indexfond?

Om du tittar p innehllet i globala indexfonder ser du att det r en stor vervikt USA och i synnerhet en handfull teknikbolag, vilket gr att dessa bolag fr en alltfr stor inverkan p fondens totala utveckling ur ett riskperspektiv. Det har varit framgngsrikt under det senaste ret/ren i och med techhypen, men de senaste veckorna har vi ocks sett hur knsliga indexfonderna r fr en nedgng i dessa bolag. Blir det ett ordentligt ras kommer fonderna att flja med ner i kllaren.

Fr en diversifiering vrd namnet behver den globala indexfonden kompletteras med t.ex. en global investmentbolagsfond eller hgutdelarfond, en Europafond, en Sverigefond, en tillvxtmarknadsfond, en amerikansk smbolagsfond, en lkemedelsfond, en Nordenfond och varfr inte en fastighetsfond som krydda nu nr rntorna r p vg ned. Oj, vnta, nu beskrev jag nstan p pricken mitt eget fondinnehav S kan det g.
Citera
2024-08-14, 19:28
Medlem
Schroder ISF Latin American A Acc USD
Amf smbolag Sverige
Skandia Europa
Storebrand global plus A
hman hlsa ny teknik.
Swedbank robur smal cap
Totalt 260 000:-

Har ngon synpunkter p dessa?
Senast redigerad av Richenbacker 2024-08-14 kl. 19:47.
Citera
2024-08-15, 18:43
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richenbacker
Schroder ISF Latin American A Acc USD
Amf smbolag Sverige
Skandia Europa
Storebrand global plus A
hman hlsa ny teknik.
Swedbank robur smal cap
Totalt 260 000:-

Har ngon synpunkter p dessa?
Ser okej ut, men jag hade undvikit fonder som satsar p "hllbarhet" och "lgt CO2-avtryck". Historiskt sett innebr det smre avkastning men du kanske investerar med hjrtat hr?

Jag skulle ven satsa p fonder med lgre avgift, ex. Avanza Global eller LF Global.
Citera
2024-08-15, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits87
Skulle intressant o hra vad ni flashbackare har fr fonder?
Vilka, samt hur mycket har de stigit i vrde sen kp?

Eller

Fonder som ni planerar att infrskaffa
Lnsfrskringar Global Index, Splitan Invest och Avanza Zero.
Brjade fr 5 r sedan och har i snitt kat med ca 20%
Citera
2024-08-15, 19:40
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ser okej ut, men jag hade undvikit fonder som satsar p "hllbarhet" och "lgt CO2-avtryck". Historiskt sett innebr det smre avkastning men du kanske investerar med hjrtat hr?

Jag skulle ven satsa p fonder med lgre avgift, ex. Avanza Global eller LF Global.

Fast det dr stmmer ju inte. Det finns en utbredd missuppfattning (nsketnkande?) att alkohol, tobak och porr alltid skulle hja vrdet men s r ju inte fallet. Lnsfrskringar Global Index som du nmner har haft ESG-mrkning i ngra r utan att det har pverkat fonden negativt, och som jmfrelse har den gtt bttre n DNB Global Indeks som inte har ESG-mrkning. Det r s klart flera faktorer som pverkar avkastningen, men ESG behver inte vara en nackdel ur den aspekten. Fr vrigt kommer ESG bara bli vanligare svl p bolags- som fondniv, och redan i dag anvnder fondfrvaltare detta som ptryckning mot bolagsledningar.
Citera
2024-08-15, 19:45
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaruj
Lnsfrskringar Global Index, Splitan Invest och Avanza Zero.
Brjade fr 5 r sedan och har i snitt kat med ca 20%

Spiltan Aktiefond Investmentbolag eller Spiltan Globalfond Investmentbolag? Bda r frtrffliga fonder och jag skulle absolut kunna rekommendera bda tv plus LF och Zero till nn som vill ha ett s enkelt fondsparande som mjligt och njer sig med fyra fonder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in