2024-08-12, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swingexperten
Helt rätt, men om möjligt köp mer USA teknik 🇺🇸, om vi får en ny krasch nästa vecka. Jag tror på en dubbelbotten vid 17.000 följt av ett nytt ATH.

Jag blev veckans vinnare som låg i ”Handelsbanken Brasilien”. Fonden rusade med hela +5,6% 🇧🇷 Jag ökar i denna fond inför nästa vecka.
Grattis! Vad fick dig att gå in i den fonden från första början?

Citat:
Ursprungligen postat av 1871
Allt han skriver är påhittat, det tar flera dar för en fondorder att gå igenom så det är praktiskt omöjligt att köra trading med fonder.
Normalt sett går köp eller sälj igenom samma dag eller senast dagen efter. Men för att du ska se det på kontot kan det dröja flera dagar.
Citera
2024-08-12, 11:18
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheShark300
Hej, en ganska enkel fråga, gärna svarad av någon med erfarenhet av dessa två fonder.

Jag äger i dagsläget 2 (två) Asien-fonder
De är ganska lika, så jag vill helst bara ha en, och sälja den andra.
Tanken är att ha någon sorts motvikt till alla USA-tunga fonder jag äger (LF Global, Swed Robur Tech, etc)

Vilka hade ni behållt?

1. Swedbank Robur Access Asien A
2. Storebrand Emerging Markets Plus A SEK

Bonusfråga:
Jag äger för tillfället (totalt) dessa fonder, i följande order, efter storlek:

1. Länsförsäkringar Global Index
2. Swedbank Robur Technology A
3. Spiltan Aktiefond Investmentbolag
4. Storebrand Global Plus A SEK
5. Storebrand Emerging Markets Plus A SEK
6. Swedbank Robur Access Asien A

Målet är att inte äga fler än 5 fonder, kanske 4.
Jag kan äga fler, om jag trimmar summorna jag har i fonderna,
Just nu känns innehaven för tunga.

Vad tycker ni?

Jag har för övrigt tittat, forskat lite på:

(1?) Spiltan Globalfond Investmentbolag
(2?) Swedbank Robur Global High Dividend

Vad tycker ni om ovan 2 fonder?

Vad hade ni gjort, om ni hade ägt denna portfölj?
Det ät dags för lite rens tycker jag.

Ha d gött!
I stora drag ser det bra ut. Men du borde diversifiera ytterligare. Till exempel är redan Länsförsäkringar Global Index och Storebrand Global Plus A SEK tunga i teknik och AI, så varför är ditt näst största innehav Swedbank Robur Technology? Det blir lite kaka-på-kaka.

Jag hade bytt ut Swedbank Robur Technology mot en Sverigefond, ex. Avanza Zero. Jag hade även fimpat Swedbank Robur Access Asien A och bara satsat på en (1) tillväxtmarknadsfond.
Citera
2024-08-12, 11:19
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheShark300
8 månaders uppgång raderade på 3 veckor
Vad gör man?

Brutal, brutal marknad…
Både USA och Asienfonder.
Sitt still i båten tills fonderna återhämtat sig. Sedan diversifierar du portföljen bättre.
Citera
2024-08-12, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Sitt still i båten tills fonderna återhämtat sig. Sedan diversifierar du portföljen bättre.

Hur ska du diversifiera portföljen "bättre" än en global indexfond?
Citera
2024-08-13, 19:24
Medlem
Citat:
Gissa.

Du kan ju berätta istället för att skapa helt meningslösa inlägg som detta.
Citera
2024-08-13, 19:45
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frideric
Du kan ju berätta istället för att skapa helt meningslösa inlägg som detta.
Om man har hälften i en global indexfond och hälften i SAS är inte portföljen tillräckligt diversifierad.
Citera
2024-08-13, 22:02
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frideric
Hur ska du diversifiera portföljen "bättre" än en global indexfond?

Om du tittar på innehållet i globala indexfonder ser du att det är en stor övervikt USA och i synnerhet en handfull teknikbolag, vilket gör att dessa bolag får en alltför stor inverkan på fondens totala utveckling ur ett riskperspektiv. Det har varit framgångsrikt under det senaste året/åren i och med techhypen, men de senaste veckorna har vi också sett hur känsliga indexfonderna är för en nedgång i dessa bolag. Blir det ett ordentligt ras kommer fonderna att följa med ner i källaren.

För en diversifiering värd namnet behöver den globala indexfonden kompletteras med t.ex. en global investmentbolagsfond eller högutdelarfond, en Europafond, en Sverigefond, en tillväxtmarknadsfond, en amerikansk småbolagsfond, en läkemedelsfond, en Nordenfond och varför inte en fastighetsfond som krydda nu när räntorna är på väg ned. Oj, vänta, nu beskrev jag nästan på pricken mitt eget fondinnehav Så kan det gå.
Citera
2024-08-14, 19:28
Medlem
Schroder ISF Latin American A Acc USD
Amf småbolag Sverige
Skandia Europa
Storebrand global plus A
Öhman hälsa ny teknik.
Swedbank robur smal cap
Totalt 260 000:-

Har någon synpunkter på dessa?
Senast redigerad av Richenbacker 2024-08-14 kl. 19:47.
Citera
2024-08-15, 18:43
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richenbacker
Schroder ISF Latin American A Acc USD
Amf småbolag Sverige
Skandia Europa
Storebrand global plus A
Öhman hälsa ny teknik.
Swedbank robur smal cap
Totalt 260 000:-

Har någon synpunkter på dessa?
Ser okej ut, men jag hade undvikit fonder som satsar på "hållbarhet" och "lågt CO2-avtryck". Historiskt sett innebär det sämre avkastning men du kanske investerar med hjärtat här?

Jag skulle även satsa på fonder med lägre avgift, ex. Avanza Global eller LF Global.
Citera
2024-08-15, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits87
Skulle intressant o höra vad ni flashbackare har för fonder?
Vilka, samt hur mycket har de stigit i värde sen köp?

Eller

Fonder som ni planerar att införskaffa
Länsförsäkringar Global Index, Splitan Invest och Avanza Zero.
Började för 5 år sedan och har i snitt ökat med ca 20%
Citera
2024-08-15, 19:40
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ser okej ut, men jag hade undvikit fonder som satsar på "hållbarhet" och "lågt CO2-avtryck". Historiskt sett innebär det sämre avkastning men du kanske investerar med hjärtat här?

Jag skulle även satsa på fonder med lägre avgift, ex. Avanza Global eller LF Global.

Fast det där stämmer ju inte. Det finns en utbredd missuppfattning (önsketänkande?) att alkohol, tobak och porr alltid skulle höja värdet men så är ju inte fallet. Länsförsäkringar Global Index som du nämner har haft ESG-märkning i några år utan att det har påverkat fonden negativt, och som jämförelse har den gått bättre än DNB Global Indeks som inte har ESG-märkning. Det är så klart flera faktorer som påverkar avkastningen, men ESG behöver inte vara en nackdel ur den aspekten. För övrigt kommer ESG bara bli vanligare såväl på bolags- som fondnivå, och redan i dag använder fondförvaltare detta som påtryckning mot bolagsledningar.
Citera
2024-08-15, 19:45
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaruj
Länsförsäkringar Global Index, Splitan Invest och Avanza Zero.
Började för 5 år sedan och har i snitt ökat med ca 20%

Spiltan Aktiefond Investmentbolag eller Spiltan Globalfond Investmentbolag? Båda är förträffliga fonder och jag skulle absolut kunna rekommendera båda två plus LF och Zero till nån som vill ha ett så enkelt fondsparande som möjligt och nöjer sig med fyra fonder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in