2024-08-14, 14:47
Medlem
Stackars kvinna, verkligheten kom plötsligt ikapp. Där stod hon, pank, svårt att hitta ny partner (då hon är mindre attraktiv än för 10 år sedan + barn).

Så går det när man tar dåliga beslut.
Citera
2024-08-14, 15:04
Medlem
...men det var hon som blev lämnad av mannen. Han hade träffat en ny och det var han som ville skiljas".Skyll inte alla skilsmässor på kvinnor.
Citera
2024-08-14, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
...men det var hon som blev lämnad av mannen. Han hade träffat en ny och det var han som ville skiljas".Skyll inte alla skilsmässor på kvinnor.

Det undantar ju inte henne från att ta ansvar för sin ekonomi. Man måste lära sig betala räkningar och planera sin framtid oavsett om man är gift med ett svin eller inte.
Citera
2024-08-14, 16:31
Medlem
HBTKuks avatar
Det är en fälla för den som inte klarar att spara pengar och ta hand om sig själv. För de som bara vill ha allt serverat blir det naturligtvis en fälla.

Hela livet är en fälla för dessa individer.
Citera
2024-08-14, 16:36
Medlem
Storstark68s avatar
Tror att många par idag har svåra problem med egna och ungarnas Npf-problematik. En massa adhd-mediciner och självmedicinering behövs när sexlivet kollapsat och ingen står ut med sina kaotiska familjeliv. Att hitta rätt partner är lika lätt som att förnedra Duplantis i stavhopp.
Citera
2024-08-14, 16:48
Medlem
Citat:

Ville han skiljas? Frun ramlade på SMS- konversation med en annan kvinna läste jag. Enligt min erfarenhet begär män sällan skilsmässa ”bara för att” de umgås med andra kvinnor vid sidan av. Lite äventyr vid sidan av piggar alltid upp - inte lämnar män frivilligt livet de byggt upp med fru, barn, bostad, bekantskapskrets så lätt.
Citera
2024-08-14, 16:52
Medlem
Jag är i åldern då en del av mina vänner och bekanta varit gifta några år.
Just de närma mig verkar ha det bra, men tittar jag på en hel del kollegor så är där rätt många som separerat och i nästan alla fallen så är det kvinnan som varit drivande.
Detta återspeglar väl dock bara statistiken men ändå.

Sen är det också en hel del där kvinnan kommer tillbaka efter ett tag och ska ha massa hjälp. Bygga ihop ikeamöbler, sätta upp en ny hylla på väggen ect.
Vissa har varit lite lösa och fått bekräftelse, sen inser de hur bra de egentligen haft det.

Men det ligger väl i vår natur också antar jag, kvinnorna vill bli sedda och de män som inte har någon och ser bra ut är på jakt.

Folk har väl alltid vänstrat och gått isär, men socialamedier är en sån jävla bov i detta...
Sen får jag också säga att många av de männen som blivit lämnade har varit rätt medgörliga sin kvinna, de har bara velat vara henne tillags.
För min del säger jag ifrån, det är jag som ansvarar för ekonomiska beslut i det stora hela, får hon någon ide som jag tycker är helt åt helvete så yttrar jag mig.
Känns som att det också är en bidragande faktor, då många av mina vänner är likadana och de har inte skilt sig iaf.
Citera
2024-08-14, 16:56
Medlem
Gothenburgers avatar
Samtidigt har det aldrig varit så lätt för kvinnor idag att skilja sig. Jobb och ekonomiska resurser......och "half his shit"............om man är gift då, vilket man gör klokt i att vara.
Citera
2024-08-14, 17:07
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Det är er mer en klassfälla /ekonomisk klass än kvinnofälla.

Det kommer alltid finnas män och kvinnor imed lägre betalda jobb / lägre inkomster. En del av dessa har också barn. " Ironiskt" nog.

Barn drar ner möjligheterna till bostad rejält samtidigt som det just är familjer som behöver större bostäder snarare än personer utan barn.

Bufferten kan ju gå upp och ner rejält genom livet beroende på vad som råkar hända och när pengarna behövs.

Vi ä väl nästan redan där när det bara är högavlönade som skaffar barn?

Men oavsett behöver man alltid stå i Ibostadskön om man inte är jätterik. Lite dumt att hon inte gjorde det. Sen är ju buffert prio ett.

Nu råkar ju jag även veta att det också finns män som lutar sig mot sin kvinna ekonomiskt..

Visst finns det män som är mer beroende av frugan än tvärtom, men det är inte vanligt. Det spelar ingen roll om en kvinna hoppat av grundskolan eller forskat, om kommer från missbrukare eller aristokrater, i nästan alla fall tjänar hennes make mer pengar. Oavsett om det är självvalt eller inte, så betyder det att kvinnor i många fall hamnar i en sämre ekonomisk situation än sina ex-makar, även om skilsmässa oftast är en förlustaffär för båda parter.

Däremot vet jag inte om det är så dåligt - något incitament bör man definitivt ha för att i alla fall försöka få en relation att fungera. Jag skulle definitivt inte vilja ha en situation som de länder med underhållsbidrag till ex-makar, t.ex. USA. Där kan du som man åka på att betala din ex-hustru under flera år så att hon kan bibehålla samma livsstil utan att behöva jobba själv.
Citera
2024-08-14, 17:41
Medlem
Klassfråga.

1990 va det 5% fattiga - 10% lägre medelklass - 65% medelklass - 10% övre medelklasse - 10% rika

Nu år 2024 är det 20% asfattiga - 25% lägre medelklass - 40% medelklass - 5% övre medelklass - 10% rika.

Så beror på urholkade löner, sämre ekonomi fastän de har samma anställningar så folk har helt enkelt inte råd att flytta isär. Folket i lägre medelklass och fattiga lever från lön till lön pga alla ökade kostnader som hopat upp sig med den dåliga utvecklingen för privatekonomier.
Citera
2024-08-14, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekosmos
Denna artikel var lite intressant att läsa, så tanken slog mig att detta kanske kan vara anledningen till att Sverige ser ut som det gör idag.
Tänker att kvinnan görs till offer precis som här samtidigt som det propageras om hur dem borde splittra familjen och bli självständiga istället för att ta sitt ansvar som mamma.
Visst finns det undantag och så vidare men detta är väl ändå något som speglar sig ganska stort i det svenska samhället. Folk pratar om att den svenska kulturen dött ut och hur det är invandrarnas fel osv, men den svenska kulturen a la 2024 handlar väl endast om kvinnor och ''jämställdhet''?
Vad tror ni folket? Behöver vi starkare familjer i landet eller mer jämställdhet med män som springer runt som tofflor åt sina kvinnor?

https://www.expressen.se/ekonomi/bostad/kvinnofallan-for-dyrt-att-skilja-sig-sitter-fast-i-daliga-relationer/

Så du vill vara familjens ledare och du kan inte ens använda de/dem korrekt?

Det är klart att kvinnor inte ska tvingas stanna kvar i relationer där de far illa. Och ja vi vet att män stör sig på att kvinnor har rätt till skilsmässa och möjlighet att försörja sig själva, så att man inte tvingas leva med en man som utsätter en för psykisk eller fysisk misshandel.

Om du vill ha färre skilsmässor kan du lika gärna klaga på män som lämnar sin fru, det händer också.
Citera
2024-08-14, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanilka
Det undantar ju inte henne från att ta ansvar för sin ekonomi. Man måste lära sig betala räkningar och planera sin framtid oavsett om man är gift med ett svin eller inte.

Kul humor. Säg det till alla män som tycker att kvinnor ska vara hemmafruar, inte jobba och ha egna pengar, och sen dumpar dem när de tycker de har passerat bäst före datum.

Man kan liksom inte både kräva att kvinnor ska gå med på att vara helt beroende av män, sedan anklaga henne för att inte vara självständig när man lämnar henne efter 30 år.

Alla kvinnor som ens överväger en sådan uppgörelse i sin relation måste se till att mannen pensionssparar även till henne, det ska vara 50/50 vid skilsmässa och dessutom ska det vara underhållsplikt om man tillsammans bestämt att bara den ena parten ska yrkesarbeta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in