Citat:
Ursprungligen postat av
Vradr
Bro-vittnesmålet:
"Vittnessförhör" nedtecknas->polis läser---tid går? --- -> PW frågar polis -> IB03 frågar PW.
Förutom det, för de flesta av oss, rätt märkliga i att vittnet minns ett par dag efter och kan beskriva i detalj, så finns det ett rätt stort antal osäkerheter i flödet ovan.
Flödet bakklänges, och bara med små exempel.
IB03, kanske inte är att lita på. Har samtalet PW-IB03 ägt rum? Återger IB03 det 100% korrekt? Förekom ledande frågor?
PW, som IB03 tycker är en duktig journalist, finns det delade meningar kring. Jävig/part i målet/känsolmässigt involverad kan vi nog enas om. Talar hon sanning? Hurgick samtalet med polisen till? Ledande frågor?
Minns polisen rätt och har förstått rätt när PW frågar?
Kvalité på vittnesförhöret och anteckningen? Har polisen slarvat förut? Förekom ledande frågor? Visades bild på UAs byxor?
Som sagt, jag påstår inte att någon av delarna i länken är falsk, men chansen att det stämmer hela vägen är <100%.
Dessutom: Mariestad är litet och detta var en stor händelse, som det fortfarande pratas om.
Det skulle pratats om tjejen som är säker på att hon såg HA på bron, men polisen inte verkar bry sig. Det skulle varit känt. Det är det inte.
Edit: med sista stycket ovan menar jag att hon måste blivit säker på det när hon sett bild på byxorna.
Du har en hel del poänger här. Som alltid när det handlar om kommunikation mellan människor finns risk för missuppfattningar och manipulation genom t ex ledande frågor.
Ett farligt ”knep” är att snabbt ”kasta in” en lösryckt fråga när t ex en föredragshållare eller person som intervjuas är mitt uppe i en redogörelse eller förklaring av något. Avsikten är att personen ska tappa fokus och säga något som hen inte tänkt säga. Första gången jag var med om detta var en gång för mycket, mycket länge sedan när jag studerade språkvetenskap på universitetet.
En kriminalpolis föreläste för oss om just kommunikation och språkets användning vid förhör av vittnen resp misstänkta. Kriminalaren sa bl a att man ofta ”hör” folk på plats sittandes i en målad eller civil bil. En av kursdeltagarna försökte sig på att använda just detta knep genom att utan någon förberedelse slänga ur sig frågan: ”de civila bilarna, de är Volkswagen, va?”. Föredragshållaren gick inte på knepet.
Ganska ”oskyldigt”, men det visar ändå hur det går till att försöka få en person att tappa fokus och försäga sig. Det fungerar även i skriftlig kommunikation, speciellt i sådana här diskussionsforum där tempot är högt. Gå bakåt i tråden och titta, det finns en hel del exempel.