2024-08-14, 02:19
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Hon har fortfarande inte sagt att hon skulle gå hem, varför envisas du och Ugglan med detta, då hon egentligen sa, -ska någon åt mitt håll.
Men så fort någon annan skriver fel så är ni snabba att påpeka detta, medan ni två har rätt att sitta och ljuga I tråden.
Börjar bli trött på erat rackarspel!

Nej, du har fel. I radiodokumentären från 2017 sa Mats att Helena hade hörts fråga inne på Stadt "är det ingen som ska åt mitt håll". Helena hade också sagt till sin syster vid cirka 01:30 att hon snart skulle hem - varpå systern hade bett Helena att ta en taxi. Dessutom hade Helena - enligt BW - sagt till honom att hon skulle hem. Därför håller vi på och "tjatar" om att Helena skulle hem.

Så: Vi ljuger inte i tråden. Vi förmedlar det som är känt - och vi kan också hänvisa till källorna som vi stöder oss på.
Senast redigerad av Ugglan. 2024-08-14 kl. 02:31.
Citera
2024-08-14, 02:25
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vradr
Bro-vittnesmålet:

"Vittnessförhör" nedtecknas->polis läser---tid går? --- -> PW frågar polis -> IB03 frågar PW.

Förutom det, för de flesta av oss, rätt märkliga i att vittnet minns ett par dag efter och kan beskriva i detalj, så finns det ett rätt stort antal osäkerheter i flödet ovan.

Flödet bakklänges, och bara med små exempel.

IB03, kanske inte är att lita på. Har samtalet PW-IB03 ägt rum? Återger IB03 det 100% korrekt? Förekom ledande frågor?

PW, som IB03 tycker är en duktig journalist, finns det delade meningar kring. Jävig/part i målet/känsolmässigt involverad kan vi nog enas om. Talar hon sanning? Hurgick samtalet med polisen till? Ledande frågor?

Minns polisen rätt och har förstått rätt när PW frågar?

Kvalité på vittnesförhöret och anteckningen? Har polisen slarvat förut? Förekom ledande frågor? Visades bild på UAs byxor?

Som sagt, jag påstår inte att någon av delarna i länken är falsk, men chansen att det stämmer hela vägen är <100%.

Dessutom: Mariestad är litet och detta var en stor händelse, som det fortfarande pratas om.
Det skulle pratats om tjejen som är säker på att hon såg HA på bron, men polisen inte verkar bry sig. Det skulle varit känt. Det är det inte.

Edit: med sista stycket ovan menar jag att hon måste blivit säker på det när hon sett bild på byxorna.

Det har aldrig varit tal om att brovittnet "skulle ha varit säker på att det var Helena som hon såg" - bara att kvinnan som hon såg hade likadana byxor som Helena hade på sig. Däremot kunde brovittnet lämna fler detaljer om mannen vid kvinnans sida än bara pilotglasögonen - detaljer som ledde polisen till Kl*as!

Det är ingen idé att heller du försöker förvränga saker. Men visst, halmstråna verkar numera stå som spön i backen!
Citera
2024-08-14, 02:38
Medlem
rubin22s avatar
Nåt i stil med gå hem, betyder enligt bossarna i tråden, att Helene sagt detta ordagrant!
Snacka att ljuga och vilseleda tråden!
Senast redigerad av rubin22 2024-08-14 kl. 02:45.
Citera
2024-08-14, 02:39
Medlem
Ugglan.s avatar
Jag sitter fortfarande och tänker på TV3:s "Att lösa ett mord". Programserien är under all kritik. Ett bättre namn på programserien hade varit "Att försöka hjälpa en misstänkt". Allt går ut på att Undevik försöker leda bort misstankarna från KM och rikta dem mot typ en gammal gubbe. Skandal-tv när den är som "bäst" (läs: sämst). Och allt det här har skett med en ansvarig utgivares tillstånd. Ofattbart.

Det är inte utan att vi borde börja undersöka en eventuell koppling mellan F Undevik, riksdagens före detta talman U Ahl*in och KM. Något är väldigt osunt här.

En annan sak som är mycket osund är att en hel armé av användare i tråden agerar "försvarare" åt KM. Tro inte att vi andra inte förstår.
Senast redigerad av Ugglan. 2024-08-14 kl. 02:51.
Citera
2024-08-14, 02:40
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Nåt i stil med gå hem, betyder enligt bossarna i tråden, att Helene sagt detta ordagrant!
Snacka att ljuga och vilseleda tråden!

Du skulle ju inte läsa mina inlägg ...

Det är faktiskt bekräftat att Helena sa hem. Så sluta ljug om jag med flera skulle ljuga, när vi i själva verket bara förmedlar sådant som känt.

Edit: Och eftersom du inte skulle läsa mina inlägg mer, förväntar jag mig inget svar från dig på det här inlägget (och inte på de kommande heller, för den delen).
Senast redigerad av Ugglan. 2024-08-14 kl. 03:04.
Citera
2024-08-14, 02:57
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Däremot kunde brovittnet lämna fler detaljer om mannen vid kvinnans sida än bara pilotglasögonen - detaljer som ledde polisen till Kl*as!

Hur går det med jakten på KM, har du inte lyckats sätta dit honom ännu?
Vad ligger egentligen bakom ditt hat mot KM, ett hat så starkt att du utan vidare går över lik för att lyckas med ditt uppdrag!

Spännande att Polisen fick information av brovittnet om att KM gått över bron den natten! Lite märkligt dock att ingen annan än en ytterst liten löjlig man lika dej vet om att så var fallet, inte ens Polisen vet detta! (Nu blev det lite svårt, Polisen får ett vittnesmål men vet ändå inte om vad som sas i det, känns som att detta bara sker i Cartoon från Disney.)
Citera
2024-08-14, 03:03
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Vad ligger egentligen bakom ditt hat mot KM, ett hat så starkt att du utan vidare går över lik för att lyckas med ditt uppdrag!

Spännande att Polisen fick information av brovittnet om att KM gått över bron den natten! Lite märkligt dock att ingen annan än en ytterst liten löjlig man lika dej vet om att så var fallet, inte ens Polisen vet detta! (Nu blev det lite svårt, Polisen får ett vittnesmål men vet ändå inte om vad som sas i det, känns som att detta bara sker i Cartoon från Disney.)

Jag hatar inte KM, kära du. Jag - och IB03 - lutar oss mot polisens spår samt det faktum att KM har försagt sig flera gånger - och att han saknar täckning för en kritisk tid under natten.

Polisen fick in ett vittnesmål - och de vet vad som sades i det. Att det sedan öronmärktes fel är en annan sak.
Senast redigerad av Ugglan. 2024-08-14 kl. 03:05.
Citera
2024-08-14, 03:29
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Citat:
Polisen fick in ett vittnesmål - och de vet vad som sades i det. Att det sedan öronmärktes fel är en annan sak.

Nu vrider du frågan så den passar in i din Disneyfilm igen, skrev jag ngt om felaktigt öronmärkning, NEJ, jag skrev att INGEN polis har någonsin sagt att brovittnet lämnade uppgifter om att KM gick på bron den natten! Det är bara du och din Kalle Anka polare som sågar sönder pusselbitar som ej passar till att de så gör!
Citera
2024-08-14, 06:17
Medlem
Citat:
Bro-vittnesmålet:

"Vittnessförhör" nedtecknas->polis läser---tid går? --- -> PW frågar polis -> IB03 frågar PW.

Förutom det, för de flesta av oss, rätt märkliga i att vittnet minns ett par dag efter och kan beskriva i detalj, så finns det ett rätt stort antal osäkerheter i flödet ovan.

IB03, kanske inte är att lita på. Har samtalet PW-IB03 ägt rum? Återger IB03 det 100% korrekt? Förekom ledande frågor?

PW, som IB03 tycker är en duktig journalist, finns det delade meningar kring. Jävig/part i målet/känsolmässigt involverad kan vi nog enas om. Talar hon sanning? Hurgick samtalet med polisen till? Ledande frågor?

Kvalité på vittnesförhöret och anteckningen? Har polisen slarvat förut? Förekom ledande frågor? Visades bild på UAs byxor?

Som sagt, jag påstår inte att någon av delarna i länken är falsk, men chansen att det stämmer hela vägen är <100%.

Dessutom: Mariestad är litet och detta var en stor händelse, som det fortfarande pratas om.
Det skulle pratats om tjejen som är säker på att hon såg HA på bron, men polisen inte verkar bry sig. Det skulle varit känt. Det är det inte.

Edit: med sista stycket ovan menar jag att hon måste blivit säker på det när hon sett bild på byxorna.

Citat:
Det har aldrig varit tal om att brovittnet "skulle ha varit säker på att det var Helena som hon såg" - bara att kvinnan som hon såg hade likadana byxor som Helena hade på sig. Däremot kunde brovittnet lämna fler detaljer om mannen vid kvinnans sida än bara pilotglasögonen - detaljer som ledde polisen till Kl*as!

Det är ingen idé att heller du försöker förvränga saker. Men visst, halmstråna verkar numera stå som spön i backen!

Du hade inget svar på det jag skrev istället för blaj?
"Detaljer som ledde polisen till Kl*as" : Källa på det? Samma kedja som jag beskrivit i inlägget?

Tycker du att det är lika självklart som IB03 att det är fastställt att det är KM och UA som går där, samt svänger av efter bron?

Vad skulle jag ha förvrängt för något?
Citera
2024-08-14, 07:14
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Bro-vittnesmålet:

Du har en hel del poänger här. Som alltid när det handlar om kommunikation mellan människor finns risk för missuppfattningar och manipulation genom t ex ledande frågor.

Ett farligt ”knep” är att snabbt ”kasta in” en lösryckt fråga när t ex en föredragshållare eller person som intervjuas är mitt uppe i en redogörelse eller förklaring av något. Avsikten är att personen ska tappa fokus och säga något som hen inte tänkt säga. Första gången jag var med om detta var en gång för mycket, mycket länge sedan när jag studerade språkvetenskap på universitetet.

En kriminalpolis föreläste för oss om just kommunikation och språkets användning vid förhör av vittnen resp misstänkta. Kriminalaren sa bl a att man ofta ”hör” folk på plats sittandes i en målad eller civil bil. En av kursdeltagarna försökte sig på att använda just detta knep genom att utan någon förberedelse slänga ur sig frågan: ”de civila bilarna, de är Volkswagen, va?”. Föredragshållaren gick inte på knepet.

Ganska ”oskyldigt”, men det visar ändå hur det går till att försöka få en person att tappa fokus och försäga sig. Det fungerar även i skriftlig kommunikation, speciellt i sådana här diskussionsforum där tempot är högt. Gå bakåt i tråden och titta, det finns en hel del exempel.
Senast redigerad av RFT 2024-08-14 kl. 08:12.
Citera
2024-08-14, 13:18
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Citat:
Jag hatar inte KM, kära du. Jag - och IB03 - lutar oss mot polisens spår samt det faktum att KM har försagt sig flera gånger - och att han saknar täckning för en kritisk tid under natten.

Citat:
Nu vrider du frågan så den passar in i din Disneyfilm igen, skrev jag ngt om felaktigt öronmärkning, NEJ, jag skrev att INGEN polis har någonsin sagt att brovittnet lämnade uppgifter om att KM gick på bron den natten! Det är bara du och din Kalle Anka polare som sågar sönder pusselbitar som ej passar till att de så gör!

Eftersom du inte vet vad du skriver jag har fetat åt dig. Du påstod att polisen fick in ett vittnesmål utan att veta vad som sades i det. Jag svarade att polisen fick in ett vittnesmål och vet vad som sades i det, nämligen att en kvinnligt vittne gjorde några för fallet mycket intressanta iakttagelser.
Citera
2024-08-14, 13:25
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Eftersom du inte vet vad du skriver jag har fetat åt dig. Du påstod att polisen fick in ett vittnesmål utan att veta vad som sades i det. Jag svarade att polisen fick in ett vittnesmål och vet vad som sades i det, nämligen att en kvinnligt vittne gjorde några för fallet mycket intressanta iakttagelser.

Nej, både du och din kompis från Disneyklubben skriver att Brovittnet lämnat utförliga uppgifter om att KM gick på bron, men sagor krävs ju för att era teorier ska fungera i verkligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in