Citat:
Ursprungligen postat av
RFT
Du borde ha värderat P4 dok-källan på ett kritiskt sätt och frågat dig om det är rimligt att en person en tid efter en händelse kan beskriva något så komplext som ett par byxor i olika färger exakt i detalj. Det går att göra en övergripande beskrivning, ja. Men exakt i detalj - omöjligt.
Jag drar alltså slutsatsen att det är helt omöjligt för vittnet att vid förhörstillfället ens kunna räkna upp i vilken ordning från vänster till höger som färgerna var placerade. Hon kommer inte ens att kunna räkna upp alla färgerna oavsett ordning.
Du kan göra ett experiment med dig själv. Titta på Swiffer-reklamen, den där tjejen drar med dammvippan bland prydnadssakerna. Låt bli att titta på den reklamen under kommande vecka. När veckan gått skriver du ner de prydnadssaker som hon drar dammvippan mellan och i den ordning hon gör det. Du kommer inte att klara detta.
Jag argumenterar INTE om huruvida det var H som brovittnet såg. Det finns en hel del som talar för det. Samtidigt som det finns en hel del som talar för att H fick skjuts. Det jag reagerar över att du när det gäller brovittnet drar slutsatser som är helt orimliga och som hur enkelt som helst går att påvisa att de är orimliga.
Och det har jag påvisat.
Citat:
Ursprungligen postat av
RFT
Du har helt rätt i detta; jag gör det lite ”enklare” för IB.
Citat:
Ursprungligen postat av
RFT
Ett stort problem i tråden är att en del trådmedlemar värderar källors utsagor på sådant sätt att de passar den egna uppfattningen om hur brottet gått till och vilka som är skyldiga. Och i det sammanhanget låter man bli; medvetet eller omedvetet att kritiskt fundera över det rimliga i källans utsaga.
Försök inte att mästra mig med högdragna pajasfasoner.
Är du så oerhört korkad så du inte kan tänka dig att en kvinna som spanar in ett par byxor som hon tycker är snygga INTE kan minnas dessa EXAKT i DETALJ hur dessa såg ut i ett par-tre dagar efter att hon sett dem ? Nu menar jag inte den EXAKTHET som du anser måste gälla med exakt återgiven bredd på ränder i tyget o s v ...Hallå ? Du kan ju inte UTGÅ FRÅN DIG SJÄLV, ett stort misstag. Att se världen som man själv
ÄR.
Du är inte så intresserad av kläder
därför skulle
du aldrig kunna minnas detta. Du tror då att detta gäller för
alla andra också...
Jag betvivlar inte heller ett endaste dugg att hon kunde måtta dessa ränder med tummen och pekfingret
med enkelhet, linjal hade hon inte med sig på plats dock, gick ner på knä och bad kvinnan stanna för mätande...
Hade jag som är bilintresserad och mycket bra på att känna igen bilmodeller sett en bil så här så hade jag med enkelhet kunnat beskriva den i detalj.
Intresse handlar det om. Eller än mer rätt:
grad av intresse. Reg. plåten hade jag inte registrerat mycket riktigt som du sade tidigare. Man kan även ställa detta faktum till brovittnet om vi säger att "Helenas ansikte var reg. plåten" i detta tankeexperiment. Detta hade inte brovittnet lagt så mycket
fokus på.
.Intresse,
uppmärksamheten fokuserades på byxorna som hon tyckte var snygga.
Vi pratar om verkligheten här och vad som är mest troligt. Jag sade till dig, lägg ihop ALLA bitarna. Vad KM sagt 1992, hur han ändrar sig 1998 o s v os v . DU vägrar göra detta, självklart är du då inte lämpad för såna här saker.
PW har fått sina uppgifter om brovittnet från
polisen.
Skulle hon så grovt skjuta över målet och samtidigt i detta riskera sitt rykte, nutida relation med polisen som kriminalreporter och Helenas tidigare vän/barndomsvän samt relation med familjen Andersson ? Det är troligt va ?