Citat:
Ursprungligen postat av
IB03
[b]Fattar DU inte att detta brovittne som är en helt vanlig person kan beskriva dessa byxor i DETALJ , EXAKT så som Helenas byxor såg ut
IB! Du må ifrågasätta att jag varit nämndeman, det får du gärna göra.
Det ”supervittne” som du beskriver, det finns inte. Hur långt tid såg vittnet byxorna, några minuter? På hur långt eller kort håll?
Vittnet hade gissningsvis intresse för kläder och uppmärksammade byxorna just därför att de var så speciella. Men att utifrån att se dem en kort stund, kunna beskriva dem exakt i detalj, det känns inte troligt, snarare omöjligt.
Du skriver ”exakt så som Helenas byxor såg ut”.
Av det drar jag slutsatsen att vittnet alltså kunde räkna upp färgerna från vänster till höger och kunde säga hur breda i cm, ränderna var.
Vittnet måste även ha kunnat tala om hur långt ner på benen byxorna gick, d v s hur många centimeter det var mellan byxans nedre kant och Helenas fot.
Vittnet måste även ha observerat om det var knapp i byxorna och vilken färg den hade, eller om byxorna var knutna med någon form av skärp runt midjan och vilken färg detta skärp i så fall hade.
Vittnet måste ha kunnat avgöra byxorna bredd nertill, i cm.
Jag kan göra listan längre.
Utifrån de förutsättningar vittnet hade, hon såg byxorna på håll och under kort tid, och hon var dessutom i sällskap med andra (eller hur) så kan vittnet omöjligen ha kunnat beskriva byxorna annat än övergripande.
Under min tid som nämndeman ställdes vi under huvudförhandling i tingsrätten, aldrig för ett vittne som kunde ge så exakt detaljerade vittnesmål. Hade vi gjort det, så hade inte bara vi och ordföranden, utan även försvarsadvokaten eller åklagaren ifrågasatt vittnets trovärdighet.
Det är faktiskt så att man är ett väldigt dåligt vittne, d v s man är dålig på att aktivt uppmärksamma en händelse som man inte är förberedd på. Jag har tidigare i tråden berättat om vittnesutsagor till en påkörning med smitning. Det var flera människor på platsen, men långt ifrån alla kunde vittna om bilens färg. Ingen kunde vittna om bilnumret.