2024-08-13, 18:47
Medlem
Eurypteridas avatar
Det verkar som det senaste är att ukraina tagit 1000 km2 av ryssland genom combined arms warfare som de lärt sig av NATO trots att genombrottet berodde på att ryssarna gav upp eller retirerade men det allra senaste är också att Ukraina förklarat att de inte har för avsikt att behålla det.

Ryssland har svarat med att evakuera befolkningen, retirera och gräva nya frontlinjer.

Det är därmed inte ukraina som bestämmer hur länge de ska "ockupera" en bit av ryssland.
Sålänge ryssarna är med på spelet får nog ukraina nöja sig med att de är "ockupanter".

Ryssarna har nog mycket ukrainsk materiel så det kan nog bli en och annan falsk flagg "invasion" för att dra ut på tiden!

Snacka om att ge en räkmacka till Putin!
Citera
2024-08-13, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
40 kvadratkilometer på en vecka? Ukraina hade 1000 nyss?! Var det fejk då eller förlorade Zelensky 960 km2 idag?

Jag har kursiverat det som kan vara av intresse av det som du själv länkade.
"in last 24 hours Ukrainian defense forces advance 1-3 kms in different directions of Kursk region, area about 40 square kms,"
Det hela gälllde således hur långt Ukraina avancerat de senaste 24 timmarna. Detta motsvarade ett område på 40 km2.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
På sätt och vis så får jag bilden att ryssarna därmed stoppade sina mobiliseringar och att samla ihop resurser för att slå ut ukraina från Kursk.

De tänker att då kan de vänta till Ukraina självmant återvänder till gränsen.
Så kan de inte göra för Ukraina har väl inte sagt någon tidsgräns, bara att de någon gång skall lämna tillbaka området.
Huvudsyftet med intrånget vet vi inte. Men eth kan ha varit att ta krigsfångar. De har tydligen tagit ett tusental som kan användas för utväxling av ukrainska fångar hos ryssarna
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Ukraina sägs nu (Study of War) ha tagit mer mark under en veckas offensiv än vad Ryssland lyckats med under hela -24. Det är en enorm prestigeförlust för Putin. Dessutom ”Kursk” som är så otroligt mångfacetterat laddat.
Citera
Medlem
Citat:
Nu har det iallafall framkommit att Ryssland åtminstone på en plats har kunnat bjuda på hårt motstånd. Om jag förstår det rätt sedan i måndags eftermiddag så fram till idag har det alltså på minst en plats varit riktigt hårda strider även ur ukrainarnas synvinkel.

Kursk-offensiven verkar ha varit välplanerad, men också att ukrainarna själva blev lite överraskade av hur många av de ryska soldaterna som skulle hissa vit flagg. Så där uppstod en oväntad börda att föra fångarna tillbaka till Ukraina.

Själv så hoppas jag nu att Ukraina har förmåga att slå ut så mycket som möjligt av de militära resurser som senaste dygnet har bjudit på hårdare motstånd. Att man kan spåra var de är någonstans och sedan göra mos av det hela med det tunga bomberna.

Blir en vecka nu med riktigt hårda strider tror jag. Nu är det nog så att ingen sida sparar på krutet så att säga. Som det stod, ryssarna öser på med allt de har.

Jag tror att offensiven var mer ad hoq än vad man kanske trodde från början (likt Kharkivoffensiven). Ukraina kan förmodligen trycka tillbaka ryssarna lite mer men sedan lär det ta stopp. Min gissning (och förhoppning) är att man sedan gräver ner sig och ger Putin ett politiskt problem: antingen måste han lägga resurser på att återta oviktig skog i Kursk eller fortsätta offensiven i Donbass. Om Ukraina kan ockupera delar av Ryssland är det en viktig faktor i framtida fredsförhandlingar. Det lär inte heller vara populärt i Ryssland att se Ryssland gå fram på samma sätt som man gjort i Ukraina på egen mark mot sina egna civila. Ryssland kommer också att behöva ta hänsyn till ev framtida ukrainska offensiver längs med hela sin gräns framöver vilket gör att de måste avsätta mer och bättre trupper för att försvara gränsen och agera strategisk reserv.

Med tanke på hur dåligt kriget har gått för Ukraina i Donbass senaste året kan det här innebära ett välkommet andrum för Ukraina. En ockupation av Ryssland skulle iof ta viktiga resurser. Förmodligen kommer bättre ukrainska förband att börja rotera tillbaka om Putin väljer att inte genomföra en motoffensiv i området.
Citera
2024-08-13, 18:50
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wisconsin-Nights
Jag har kursiverat det som kan vara av intresse av det som du själv länkade.
"in last 24 hours Ukrainian defense forces advance 1-3 kms in different directions of Kursk region, area about 40 square kms,"
Det hela gälllde således hur långt Ukraina avancerat de senaste 24 timmarna. Detta motsvarade ett område på 40 km2.
Och räknas alltså in i de 1000 km2 som det rapporterades om idag?
Citera
2024-08-13, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Så kan de inte göra för Ukraina har väl inte sagt någon tidsgräns, bara att de någon gång skall lämna tillbaka området.
Huvudsyftet med intrånget vet vi inte. Men eth kan ha varit att ta krigsfångar. De har tydligen tagit ett tusental som kan användas för utväxling av ukrainska fångar hos ryssarna

De ville ta fångar om möjligt. Nu blev det galet många fångar och det hade de nog inte räknat med.

Nä, huvudsyftet var att ge konsekvenser mot Ryssland för att de använder vapen från sin sida av gränsen mot Ukraina. Att markera gränsen är ingen röd linje utan något som Ukraina kan och kommer att kliva över många ggr till om de fortsätter.

Sedan även att försämra Rysslands militära förmåga genom att sabotera så mycket som möjligt för de militära resurserna.

Det är en öppen fråga nu hur länge de stannar kvar i Kursk, det tror jag inte ens Ukraina vet.
Citera
2024-08-13, 18:54
Moderator
Diagorass avatar
Intressant video om hur delar av det ryska samhället reagerat på Ukrainas attack mot Kursk.

https://www.youtube.com/watch?v=a1mvUe6whHA
Senast redigerad av Diagoras 2024-08-13 kl. 19:18.
Citera
2024-08-13, 18:56
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
De ville ta fångar om möjligt. Nu blev det galet många fångar och det hade de nog inte räknat med.

Nä, huvudsyftet var att ge konsekvenser mot Ryssland för att de använder vapen från sin sida av gränsen mot Ukraina. Att markera gränsen är ingen röd linje utan något som Ukraina kan och kommer att kliva över många ggr till om de fortsätter.

Sedan även att försämra Rysslands militära förmåga genom att sabotera så mycket som möjligt för de militära resurserna.

Det är en öppen fråga nu hur länge de stannar kvar i Kursk, det tror jag inte ens Ukraina vet.

Jag förstår liksom inte hur ni kan argumentera för ukrainas sagor när det är uppenbara lögner som inte går ihop.

Kursk ligger långt från Donbass.
Vad hjälper det ukraina om de utökar gränsen 10 km norrut vid Kursk ?!
Citera
2024-08-13, 18:57
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Det finns en tråd för just den frågan. I denna är det OT.
(FB) Risk för kärnvapenkrig/kärnvapen på drift om Ryssland bryter samman? (Utbrutet)
Men är inte det en tråd som är tänkt behandla kärnvapen när väl Ryssland brutit samman? Jag är oändligt intresserad av vad DjILY kan berätta och vidare anta om kärnvapen och dess eventuella användande (eller inte) kring de situationer som nu (innan Rysslands statsbildning rasat ihop) och i närtid kan bli tänkbara.
Citera
2024-08-13, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Jag förstår liksom inte hur ni kan argumentera för ukrainas sagor när det är uppenbara lögner som inte går ihop.

Kursk ligger långt från Donbass.
Vad hjälper det ukraina om de utökar gränsen 10 km norrut vid Kursk ?!

1. Ryssland kan inte beskjuta ukrainska gränssamhällen med artilleri.

Behövs inte fler anledningar än så.
Citera
2024-08-13, 19:01
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
1. Ryssland kan inte beskjuta ukrainska gränssamhällen med artilleri.

Behövs inte fler anledningar än så.

Brukar de göra det där borta vid kursk?

Handlar det inte om Iskander och liknande som når 30-50 mil?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in