Citat:
Ursprungligen postat av
SecretGarden352
Jag börjar misstänka att allt snack om att inte få använda långdistansvapen är en bluff, när ryssarna samlat ihop sig för att möta Ukraina i Kursk området så är det perfekta läget att använda just.. långdistansvapnen.
Det handlar inte om "får". Västländerna har satt ett antal godtyckliga begränsningar som de avtalsmässigt eller "pinky swear"-mässigt vill att Ukraina ska följa. Vilket förstås har frustrerat Ukraina som försöker vara väst till lags. Vi har länge väntat, inte på att Ukraina "får", utan på att Ukraina
gör. Offensiven är signalpolitik till väst, lika mycket som det är ett sätt att bonka ryssar. Väst har hamna fel på vågskålen vad "escalation management" beträffar vilket Ukraina nu demonstrerar.
Det betyder förvisso inte att kärnvapenrisken
minskar, tvärt om den
ökar. Det handlar bara om att väst har kalibrerat sig dåligt och man ligger för långt åt en extrem som också i förlängningen ökar kärnvapenrisken.
Trollen i tråden förstår givetvis inte ett smack om kärnvapenrisk, men de låtsas som att det finns geografiska "röda linjer" snarare än konceptuella och de snackar på ett ansvarslöst sätt om kärnvapenrisk. Men de har rätt ungefär som en stillastående klocka, i att kärnvapenrisken ökar nu. Men trollen vill förstås att man ska "läsa ut" att Ukraina borde gå tillbaka, fredsförhandla, ge upp, etc, p.g.a. denna. Detta är naturligtvis inte att förstå och navigera denna risk på ett ansvarsfullt sätt. Som sagt, angreppet är signalpolitik till både väst och till Putin, likväl som att det givetvis finns praktiska operativa mål med det (varar man kan ana att ett eller två redan är uppnådda). Det handlar givetvis inte om att "ta mark" för markens egna skull, om "annektering" eller liknande. Det handlar heller inte om
mark för förhandling, utan
positionering för förhandling (i framtiden) och om disposition av trupp. Det är ett vågspel naturligtvis, saker kan gå fel och det rimliga är att som alltid i krig går några saker rätt och några går fel. Hursomhaver är attacken
strategisk och kommer alltså för alltid att ändra kriget, oavsett om man faller tillbaka till gränsen eller inte. Detta har t.ex. Anders Puck Nielsen noterat, liksom andra. Vexler och Galeotti har varit lite mer skeptiska till om detta är en klok strategi, men de tittar enbart på det politiska/signalpolitiska och inte det militära. Kort sagt, man måste fundera på detta på flera nivåer.
Jag hade gärna skrivit fler och längre inlägg med källor, resonemang och whatnot, men är ärligt talar inte så sugen när tråden hela tiden saboteras av folk som Eurypterida, Galejan och Menea och jag upprepar min vädjan att svara minimalt på dessa, utan i stället konsekvent anmäla. Speciellt när de helt enkelt inte klarar av att skriva ett enda inlägg utan att bryta mot 1-3 regler.