2024-08-13, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Så får de avancera längre än 10 mil in? Det borde kunna utlösa ett kärnvapen krig det med? Vilket jag förmodar är varför NATO inte vill att Ryssland ska missförstå vad som händer.. kommer Ukraina håll sig inom ramarna? Närmare ett kärnvapenkrig än så här har vi nog aldrig varit. Dags att se över sitt eget förråd.
Ingenstans är "får" rätt frågeställning. Det finns ingen övermakt som formellt kan förbjuda eller tillåta specifika saker, utan det enda "får" som finns här är folkrätten som är mer statisk och naturligtvis inte dynamiskt anpassad till ett specifikt krig.

Kärnvapenrisken ökar som tidigare påtalat, men det finns inget sätt runt den. Kärnvapenrisk kan sägas följa en badkarskurva och stiger åt båda hållen. Det enda sättet att hålla den i schack är ett lågintensivt evighetskrig och det är förstås inte önskvärt, praktiskt eller gångbart på något vis.
Citera
2024-08-13, 17:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Typ ögonvittnen. Men visst är det svårt att bedöma exakta antalet. Min egen vilda gissning är att det är ungefär 30.000 man.

Då är det svårt att säga någonting konkret om omfattningen och när det gäller ögonvittnen har jag bara läst reportern från SVD som talade om att det hela tiden transporteras både trupper och fordon över gränsen.
Citera
2024-08-13, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarbroPastorelli
Då är det svårt att säga någonting konkret om omfattningen och när det gäller ögonvittnen har jag bara läst reportern från SVD som talade om att det hela tiden transporteras både trupper och fordon över gränsen.

Precis, båda sidor håller käft om hur mycket resurser som är på plats och mycket lite information har läckt ut om hur det går i slaget om Kursk trots att det gått över en vecka nu.
Citera
2024-08-13, 17:58
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Ja, eftersom de inte använder ATACMS eller Storm Shadow. Alla andra vapen är de fria att använda vart som helst i ryssland, men de har kortare räckvidd. Ryssland kommer inte använda kärnvapen, det finns en egen tråd för just detta. (FB) Risk för kärnvapenkrig/kärnvapen på drift om Ryssland bryter samman? (Utbrutet)
Ok men de är inte 10 mil in?
Det har varit strider 3 mil från gränsen som längst.

Varför har de frågat om lov då ifall de får bomba 10mil in från luften?

Ok ryssland kommer inte använda kärnvapen.
Uppfattat.
Varför ska NATO då ha kärnvapen?
Citera
2024-08-13, 17:59
Medlem
Jag börjar misstänka att allt snack om att inte få använda långdistansvapen är en bluff, när ryssarna samlat ihop sig för att möta Ukraina i Kursk området så är det perfekta läget att använda just.. långdistansvapnen.
Citera
2024-08-13, 17:59
Avslutad
Citat:
Precis, båda sidor håller käft om hur mycket resurser som är på plats och mycket lite information har läckt ut om hur det går i slaget om Kursk trots att det gått över en vecka nu.

Det är en svår situation för båda sidor. Men media-uppgifterna pekar på att Ukraina verkar agera rätt tryggt medans Ryssland letar efter en strategi att bemöta invasionen. Det är stora frågetecken.
Citera
2024-08-13, 18:00
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:

Var ju 4-6 brigader inledningsvis, dvs knappt 10000 man men sen har de förstärkts och området de håller är stort som Öland så 20000-30000 låter väl rimligt.
Citera
2024-08-13, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Ja, eftersom de inte använder ATACMS eller Storm Shadow. Alla andra vapen är de fria att använda vart som helst i ryssland, men de har kortare räckvidd. Ryssland kommer inte använda kärnvapen, det finns en egen tråd för just detta. (FB) Risk för kärnvapenkrig/kärnvapen på drift om Ryssland bryter samman? (Utbrutet)

Som om Ukriana skulle fråga om lov om det..?😂
Citera
2024-08-13, 18:03
Medlem
Eurypteridas avatar
Menar du att ukrainarna måste fråga Joe Biden om lov att använda sina rättigheter folkrätten?

Haha sultan Joe Biden eller vadå?
Citera
2024-08-13, 18:03
Medlem
Citat:
Det är en svår situation för båda sidor. Men media-uppgifterna pekar på att Ukraina verkar agera rätt tryggt medans Ryssland letar efter en strategi att bemöta invasionen. Det är stora frågetecken.

Ja, scenariot har varit att Ukraina relativt obehindrat kunna ta det område som de nu tagit. Sedan utöva prickskytte på inkommande ryska konvojer och militära resurser som Ryssland i all hast kastade in.

Jag har väntat på ögonblicket då detta går över till riktigt hårda strider, där ryssarna kunnat bjuda på motstånd och stoppa den ukrainska invasionen. Hittills har jag bara hört talas om ett område där så skett och att det slaget pågått nu i ett dygn.
Citera
2024-08-13, 18:04
Medlem
Citat:
Jag börjar misstänka att allt snack om att inte få använda långdistansvapen är en bluff, när ryssarna samlat ihop sig för att möta Ukraina i Kursk området så är det perfekta läget att använda just.. långdistansvapnen.

Så länge de är inom 10mil från den Ukrainska gränsen kan de använda ATACMS/Storm Shadows (osäker på stormshadows, de kanke inte får användas alls utanför Ukrainas gränser). Men är de längre in än så får de inte göra det. Ukraina har redan bombat en konvoj i Kursk med ATACAMS.

EDIT: Ukraina får inte använda Storm Shadows i Ryssland proper.
https://english.nv.ua/nation/britain-restricts-ukraine-s-use-of-storm-shadow-missiles-in-kursk-oblast-the-telegraph-50442477.html
Senast redigerad av Kratatch 2024-08-13 kl. 18:06.
Citera
2024-08-13, 18:05
Medlem
Z.Topeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c.diver
Har Gerasimov blivit avsatt?
Japp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto