2024-08-12, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Ja bara att ånga på framåt, fatta vad svettig Putin blir då.

Om det går i samma hastighet så skulle dom inta moskva inom 2 månader.
Citera
2024-08-12, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Omväxlings- och pumpstationen för naturgas i Suzdja tycks vara totalförstörd.

Ingen mer rysk gas till Ungern, Slovakien eller Österrike i sådana fall.
Då måste Amerikanarna jubla.
Mycket möjligt att det är ett av målen med operationen. Denna offensiv lär ju inte ha planerats ensamt av Ukraina då de inte har den underrättelsekapaciteten (enl mig alltså).

Jag står fast vid mitt tidigare inlägg, undra hur lång tid det tar innan ryssen kör ut dem ur området - 1 till 2 veckor.
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Det är ju inte omöjligt.. kollar du på kartan så är det inte långt bort. Lyckas dom med det så
kan dom ju avsätta Putin och ta över. Ser du också på kartan dom annekterat så ser du ju åt vilket håll dom är på väg åt.

Nej men skojare där. Du har ju fått termen annektera förklarad för dig. Något som Ukraina inte gjort här.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Sa inte Putin i början av kriget att ryssland skulle de som lägger sig i kriget att få se det värsta världen har skådat?

Massor har lagt sig i kriget och jag ser inget svar av det värsta världen har skådat ännu? (ryssland är det värsta världen har skådat antar jag).
USA har ju varit ganska tydliga med vad som kommer hända om Putte använder kärnvapen.

Ryssarna vill nog inte få hela sin armé bortsprängd p.g.a Ukraina.
Citera
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Undrar hur många soldater och hur många fordon Ukraina har i ryssland nu? Och fortsätter det strömma in?

Svårt veta. Knappt 10 000 man i början men det skrivs ju att Ukraina skickar in förstärkningar löpande.
Citera
2024-08-12, 21:35
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onyourknee
En sak som kan gynna Ukraina är om man kan bedriva "blixtkrig" så ryssen inte hinner bygga upp försvarslinjer. Problemet med det är att man får långa och bräckliga underhållslinjer. Luftherravälde har nog hög prioritet.

Angående det sista så förstår jag inte hur de ukrainska styrkorna kunnat undgå den typ av flygbombardemang som ryssen använt i Donetsk. Känns som att det ryska flygvapnet knappt är aktiva i Kursk, men tror samtidigt inte att Ukraina är så starkt att de vågar flyga in som stöd till sin framryckning så vad beror frånvaron på? Dåliga underrättelser pga snabba ukrainska framryckningar?
Citera
2024-08-12, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det tror jag att de gör och att de kan stå för det. De har sprängt 1000 ggr kraftigare kärnladdningar över ryskt territorium tidigare.

Inte i befolkade områden.
Citera
2024-08-12, 21:37
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Svårt veta. Knappt 10 000 man i början men det skrivs ju att Ukraina skickar in förstärkningar löpande.

Det intressanta är att ryssen bara har satt in ca hälften av det vid Kursk enligt uppgifter, och känslan är att de inte kan avvara väldigt mycket mer utan att försvaga andra frontavsnitt.
Citera
2024-08-12, 21:37
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Angående det sista så förstår jag inte hur de ukrainska styrkorna kunnat undgå den typ av flygbombardemang som ryssen använt i Donetsk. Känns som att det ryska flygvapnet knappt är aktiva i Kursk, men tror samtidigt inte att Ukraina är så starkt att de vågar flyga in som stöd till sin framryckning så vad beror frånvaron på? Dåliga underrättelser pga snabba ukrainska framryckningar?

De kanske ändå har hämningar mot att bomba på det sättet i sitt eget land.
Citera
2024-08-12, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
De kanske ändå har hämningar mot att bomba på det sättet i sitt eget land.

Det är väl samma som hände i Norra Ukraina när Ryssland bara spatsera in.. tror både sidor är så fokuserade på öst och söder.
Sen är kursk rätt tätbefolkat så dom vill inte bomba hur som helst.
Citera
2024-08-12, 21:41
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Det intressanta är att ryssen bara har satt in ca hälften av det vid Kursk enligt uppgifter, och känslan är att de inte kan avvara väldigt mycket mer utan att försvaga andra frontavsnitt.

Då blir det svårt att försvara sig för Ryssland eftersom Ukraina bestämmer var de anfaller.
Citera
2024-08-12, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Detonationer på hög höjd minskar det radioaktiva nedfallet på orten. De har tio gånger fler taktiska stridsspetsar än USA och det är svårt att tänka sig något annat användningsområde än som försvar mot invasionstrupper. Att detonera taktiska kärnvapen i andra länder betyder globalt kärnvapenkrig.

Hur tror du den Ryska befolkningen tar emot nyheten att Ryssarna bränt av kärnvapen över Ryska städer och byar?
Senast redigerad av Kratatch 2024-08-12 kl. 22:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in