2024-08-11, 07:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
Det finns lite olika sätt att se på hur längden av fängelsestraffet är nyttigt eller ej. Självklart mår individen inte bra av att sitta inlåst i ett fängelse, men det är en konsekvens av ens handlingar. Huruvida återfallen ökar eller ej ser olika länder olika på saken. Finns exempelvis länder med mycket stränga straff och där brottsligheten är obefintligt, exempelvis UAE. samtidigt som USA har hög kriminaltet men även hårda straff. Sen har vi Norge som inte ens har en livstidsdom men som på långa vägar är mycket tryggare än vad Sverige är. Så det handlar även om hur förutsättningarna i landet ser ut och vilka möjligheter som finns efter straffet.

Det jag ville belysa var att man kan förespråka strängare straff och försöka krossa kriminaliteten samtidigt som man satsar på förebyggande åtgärder och hjälper individer som vill leva ett hederligt liv. Nu verkar det som att våra politiker inte kan hantera två tankar samtidigt. Att förbjuda lexbase verkar tydligen gynna kriminella enligt dem. SD verkar vilja skapa en liknande tjänst som vänder sig till allmänheten fast från en myndighet och inte privata aktörer.

Tyvärr är vi i Sverige inte duktiga på att ge individen en ärlig andra chans. Personlig Integritet som landet väl vill skryta om att vi har.. Skrattretande.

Det är exakt därför vi behöver hjälp från just EU.

Har inga invändningar mot det du skriver. Emellertid tvivlar jag på att UAE klassas som en rättsstat.
Citera
2024-08-11, 11:01
Medlem
Den verksamhet som bedrivs av plattformar som Lexbase och Krimfup, där brottsdomar publiceras och görs lättillgängliga för allmänheten, väcker betydande oro. Att göra denna typ av information, som inkluderar domar för några av Sveriges mest allvarliga brott, tillgänglig på detta sätt innebär stora risker för de individer som omfattas. Det finns en reell fara att detta kan leda till allvarliga konsekvenser för de personer som driver och äger dessa verksamheter, särskilt med tanke på den potentiella påverkan på individer som har starka känslomässiga eller ekonomiska incitament att reagera.

Det är viktigt att diskutera och ifrågasätta de etiska och juridiska implikationerna av sådan verksamhet. Med tanke på det växande missnöjet i samhället är det bara en tidsfråga innan allvarliga incidenter kan inträffa. Därför bör frågan om hur brottsinformation hanteras och sprids tas på största allvar, och det är nödvändigt att överväga de samhälleliga konsekvenserna av att göra denna information så lättillgänglig.

Låt myndigheter ansvara för att tillhandahålla dessa register på ett säkert och kontrollerat sätt. Lexbase kan därefter tillhandahålla informationen för användning i rekryteringssyfte, likt hur tjänster som Verifiera fungerar idag. Detta skulle möjliggöra en balanserad och rättssäker hantering av känslig information, samtidigt som företagens behov av tillgång till sådan information för rekrytering tillgodoses.
Citera
2024-08-11, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvaSvensson
Den verksamhet som bedrivs av plattformar som Lexbase och Krimfup, där brottsdomar publiceras och görs lättillgängliga för allmänheten, väcker betydande oro. Att göra denna typ av information, som inkluderar domar för några av Sveriges mest allvarliga brott, tillgänglig på detta sätt innebär stora risker för de individer som omfattas. Det finns en reell fara att detta kan leda till allvarliga konsekvenser för de personer som driver och äger dessa verksamheter, särskilt med tanke på den potentiella påverkan på individer som har starka känslomässiga eller ekonomiska incitament att reagera.

Låt myndigheter ansvara för att tillhandahålla dessa register på ett säkert och kontrollerat sätt. Lexbase kan därefter tillhandahålla informationen för användning i rekryteringssyfte, likt hur tjänster som Verifiera fungerar idag. Detta skulle möjliggöra en balanserad och rättssäker hantering av känslig information, samtidigt som företagens behov av tillgång till sådan information för rekrytering tillgodoses.

Riskbilden ändras inte på något sätt enligt din devis.
Från min sida är denna oro tämligen måttlig måste jag säga.
Dessutom finns en EUD dom från Finland som uttryckligen stipulerar att rekryteringssyfte inte godkännes för att lämna ut domar.
Utöver alla andra domar/beslut som kommit o komma skall.

Klockan tickar.
Senast redigerad av Aeon369 2024-08-11 kl. 11:38.
Citera
2024-08-11, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjottaplingplong
Har inga invändningar mot det du skriver. Emellertid tvivlar jag på att UAE klassas som en rättsstat.

Rättstat eller ej. Landet är välfungerande med hög levnadsstandard. De klagar nog inte så mycket över det
Citera
2024-08-11, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Det finns ett allmänintresse i att få veta allt negativt om sina grannar.
Betyder det att allmänheten ska ha rätt till det?
Sekretess existerar av en anledning.

Det var ett exempel.
Det är betydligt viktigare att få reda på om någon har en allvarlig smittsam sjukdom och man bor i samma byggnad eller dejtar den personen. Men det ska förbli hemligt..
Vem argumenterar du emot? Nu är det tredje gången jag säger att jag står bakom GDPR och att sidorna ska bort.
Citera
2024-08-11, 22:25
Medlem
Citat:
Det finns ett allmänintresse i att få veta allt negativt om sina grannar.
Betyder det att allmänheten ska ha rätt till det?
Sekretess existerar av en anledning.

Det var ett exempel.
Det är betydligt viktigare att få reda på om någon har en allvarlig smittsam sjukdom och man bor i samma byggnad eller dejtar den personen. Men det ska förbli hemligt..

Du behöver nog kolla upp vad allmänintresse betyder.
Citera
2024-08-12, 01:18
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/tva-skjutningar-pa-tva-veckor-i-skurup-misstankt-hamnddad/
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VzgPjr/pappa-mordad-i-sitt-hem-i-skurup-enligt-uppgifter

Helt sjukt att man ska ge sig på anhöriga som inte alls har med något att göra. Vad tänker politikerna nu när alltfler anhöriga och bekanta söks upp och skjuts ihjäl i sitt hem? Där man minst anar att något sådant ska hända. Åt helsike med offentlighetsprincipen! Du ska inte kunna ta del av andra privatpersoners uppgifter om inte man själv vill dela med sig av det. När ska man börja förstå detta?!
Senast redigerad av Justice-- 2024-08-12 kl. 01:21.
Citera
2024-08-12, 06:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av faqstru

Precis vad jag tänkte också, men lät bli att skriva.
Citera
2024-08-12, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/tva-skjutningar-pa-tva-veckor-i-skurup-misstankt-hamnddad/
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VzgPjr/pappa-mordad-i-sitt-hem-i-skurup-enligt-uppgifter

Helt sjukt att man ska ge sig på anhöriga som inte alls har med något att göra. Vad tänker politikerna nu när alltfler anhöriga och bekanta söks upp och skjuts ihjäl i sitt hem? Där man minst anar att något sådant ska hända. Åt helsike med offentlighetsprincipen! Du ska inte kunna ta del av andra privatpersoners uppgifter om inte man själv vill dela med sig av det. När ska man börja förstå detta?!

Det har pågått i flera år.
Citera
2024-08-12, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av faqstru

Du bör nog komma med något konkret eller kolla upp det själv.
För uppenbarligen är människors privatliv svenskt allmänintresse utifrån svenska lagar, och det är det vi diskuterar och motsätter oss i tråden.
Jävla idiot.
Senast redigerad av BlackRockInc 2024-08-12 kl. 08:19.
Citera
2024-08-12, 09:22
Avslutad
Citat:
Du bör nog komma med något konkret eller kolla upp det själv.
För uppenbarligen är människors privatliv svenskt allmänintresse utifrån svenska lagar, och det är det vi diskuterar och motsätter oss i tråden.
Jävla idiot.

Det är inte mitt inlägg du svarar på, men jag betackar mig redan nu från eventuella invektiv. Nedan finns viss vägledning från PUL-tiden som behandlar frågan i någon mån.

Hovrätten över Skåne och Blekinge har i dom 2003-11-11 i mål nr B 3113-02 bedömt
ett register med känsliga personuppgifter och uppgifter om domar i brottmål om drygt 1
000 personer, som innehavaren inte hade spridit, men haft för avsikt att på något sätt
sprida uppgifterna och att innehavaren även haft planer på att starta en webbplats.
Med hänsyn till registrets innehåll och utformning ansåg hovrätten att det inte kunde
bidra till att sprida information, kritik och debatt om samhällsfrågor av betydelse för
allmänheten. Vidare saknade registret enligt hovrätten värde som
bakgrundsinformation för en seriös samhällsdebatt och hade uppenbarligen inte något
att tillföra samhälls- och allmänintresset
.
Citera
2024-08-12, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjottaplingplong
Det är inte mitt inlägg du svarar på, men jag betackar mig redan nu från eventuella invektiv. Nedan finns viss vägledning från PUL-tiden som behandlar frågan i någon mån.

Hovrätten över Skåne och Blekinge har i dom 2003-11-11 i mål nr B 3113-02 bedömt
ett register med känsliga personuppgifter och uppgifter om domar i brottmål om drygt 1
000 personer, som innehavaren inte hade spridit, men haft för avsikt att på något sätt
sprida uppgifterna och att innehavaren även haft planer på att starta en webbplats.
Med hänsyn till registrets innehåll och utformning ansåg hovrätten att det inte kunde
bidra till att sprida information, kritik och debatt om samhällsfrågor av betydelse för
allmänheten. Vidare saknade registret enligt hovrätten värde som
bakgrundsinformation för en seriös samhällsdebatt och hade uppenbarligen inte något
att tillföra samhälls- och allmänintresset
.

Och utifrån borde hemsidor som Lexbase, Verifiera m.fl stoppas.
Vilket de inte gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in