2024-05-09, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Nja, de behöver inte hänvisa till något, de kan bara lämna ut dem som vanligt utan att säga något speciellt.

Jag vet inte vilka era källor är, men ni får nog lugga dem. Jag kollade precis och det finns färskare mål än så.

EDIT: Domar från Hovrätten för Övre Norrland efter den 22 mars verkar faktiskt inte finnas hos Juno! Dock verkar de andra hovrätterna fortfarande lämna ut domar.

Säkert en helt rättvis beskrivning, och inte alls färgad av dina personliga förhoppningar och åsikter.

Eftersom det ändå tills väldigt nyligen handlat om effekterna på de som är dömda för brott snarare än effekterna på samhället i stort, så har det saknats motivation för de flesta politiker att bry sig. Nu när fokus börjar hamna på negativa effekter för t.ex. gamlingar som blåsts på sparpengarna, och att gängkriminella använder sig av information de fått tag på p.g.a. offentlighetsprincipen, så finns det större motivation bland politiker att agera.

Det finns inga brottmål efter 21 feb. Kan du hänvisa till ett mål nr från Umeå som finns efter det.
Citera
2024-05-09, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior
Jag insåg för länge sedan att man måste ta initiativet och hitta egna lösningar. Jag minns tydligt när jag en gång frågade den nya ordföranden för Centerpartiet om ämnet,han blev likblek och tystnade bara för att sedan snabbt dra sig undan.

Det verkar som att ingen politiker någonsin har visat tillräckligt intresse för att ta upp ämnet. De flesta av dem verkar vara karriärpolitiker, mer fokuserade på sin egen framgång än på välbefinnandet för samhället som helhet.

Bara titta på deras agerande som riksdagsledamöter, och se vad personer som Gunnar Axén och andra gör idag.

Håller med. Felet många gör att man förlitar sig på att våra politiker kommer lösa det här. Det gjorde att man väntade och väntade, men istället för till det bättre blev det till det sämre och många fick lida pga det här. Du är den enda som kan hjälpa dig själv egentligen. Hade politiker velat sätta stopp för dessa sidor och förenkla återanpassningen till samhället, hade de kunnat göra det för länge sedan. Men de har sina egna agenda och självintressen, det har vi fått genomskåda under längre tid.
Citera
2024-05-09, 16:42
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adlibitumadacta
Det finns inga brottmål efter 21 feb. Kan du hänvisa till ett mål nr från Umeå som finns efter det.
Jag talade om hovrätter.
Citera
2024-05-09, 20:21
Medlem
Citat:
Jag talade om hovrätter.

Ok. Jag syfta på Umeå tingsrätt, om än lite oklart när jag tittar tillbaka.
Citera
2024-05-09, 23:11
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adlibitumadacta
Ok. Jag syfta på Umeå tingsrätt, om än lite oklart när jag tittar tillbaka.
Lugnt, kan lika gärna ha varit jag som inte fattade ordentligt.

Jag kollade upp Umeå tingsrätt på Juno och du har rätt, efter den 21 februari så finns det bara tvistemål, inga brottmål.
Citera
2024-05-10, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
https://www.journalisten.se/kronikor/nya-heta-tips-sa-stoppar-du-utlamnandet-av-allmanna-handlingar/

Journalisten , vad ska man säga mer. "Alla andra vanliga människor" kommer påverkas av att folks privata och känsliga uppgifter inte kan spridas runt hur som helst. Det är rent av skrämmande hur mycket uppgifter det går att hitta om folk på actapublica.

De försöker in i det sista försvara detta sjuka system med sina tänder.
Hon låter ju inte riktigt klok. Vem läser ens det där och håller med henne?
Citera
2024-05-10, 01:35
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
https://www.journalisten.se/kronikor/nya-heta-tips-sa-stoppar-du-utlamnandet-av-allmanna-handlingar/

Journalisten , vad ska man säga mer. "Alla andra vanliga människor" kommer påverkas av att folks privata och känsliga uppgifter inte kan spridas runt hur som helst. Det är rent av skrämmande hur mycket uppgifter det går att hitta om folk på actapublica.

De försöker in i det sista försvara detta sjuka system med sina tänder.
Citat:
Ursprungligen postat av goodasstimes
Hon låter ju inte riktigt klok. Vem läser ens det där och håller med henne?
Jag tycker hon är lite intellektuellt oärlig när hon säger att "[r]yggradsreflexen att försöka hindra utlämnandet av handlingar är djupt problematisk."

Det finns ingen sån ryggradsreflex. Domar har, med få undantag, lämnats ut förbehållslöst i många år. När det till slut blev ändring i praxis på ett fåtal domstolar i år, så var det efter ett antal förhandsavgöranden av EU-domstolen, och om jag minns rätt så var det väl lagmannen på Umeå tingsrätt som fick gå in och slutligen fatta beslutet i vad som egentligen var ett vanligt administrativt ärende, just för att det var en så stor ändring i praxis som behövde vara ordentligt juridiskt förankrad?

Jag vet att din fråga om vilka som läser och håller med var retorisk, men det är en facktidning för journalister, så hon får säkert brett medhåll från sina läsare.
Citera
2024-05-10, 02:47
Medlem
Citat:
det är en facktidning för journalister, så hon får säkert brett medhåll från sina läsare.
Du har rätt i det. Det skrämmer mig verkligen att dessa journalister lever på att våra uppgifter ska vara offentliga. Det är hela deras levebröd. De påstår sig behöva de offentliga handlingarna för att granska makten, men även vi andra dras in i det.
Citera
2024-05-10, 13:14
Medlem
Kallebrogens avatar
För att avgöra debatten om huruvida stoppet av utlämningar av allmänna handlingar tillämpas på samma sätt när det gäller enskilda handlingar som när det gäller stora mängder handlingar (som till databaser), så begärde jag ett färskt brottmål från nu i maj från en av domstolarna som inte längre lämnar ut till databaser.

Det var inga problem. Jag fick ut domen med personuppgifter i.

Jag behövde inte uppge något skäl till varför jag ville ha domen. Jag fick ut den utan kommentar.
Citera
2024-05-10, 13:28
Medlem
Citat:
För att avgöra debatten om huruvida stoppet av utlämningar av allmänna handlingar tillämpas på samma sätt när det gäller enskilda handlingar som när det gäller stora mängder handlingar (som till databaser), så begärde jag ett färskt brottmål från nu i maj från en av domstolarna som inte längre lämnar ut till databaser.

Det var inga problem. Jag fick ut domen med personuppgifter i.

Jag behövde inte uppge något skäl till varför jag ville ha domen. Jag fick ut den utan kommentar.

Än så länge verkar det vara fritt fram. Frågan är om den möjligheten så småningom begränsas iomed förhandsavgörandet i Finland.
Citera
2024-05-10, 13:35
Medlem
https://www.lexnova.se/bloggar/bakgrundskontroller-ratt-eller-risk

Jag tror de flesta har en förståelse att en viss bakgrundskontroll görs. Men någon måtta måste det ändå finnas?

Tycker att kontrollen enbart bör göras via utdrag ur belastningsregistret om det är relevant, dvs återkommande fyllekörningar kanske bör synas vid sök till yrkeschaufför, pedofili vid jobb med barn etc.
Citera
2024-05-10, 15:00
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
https://www.lexnova.se/bloggar/bakgrundskontroller-ratt-eller-risk

Jag tror de flesta har en förståelse att en viss bakgrundskontroll görs. Men någon måtta måste det ändå finnas?

Tycker att kontrollen enbart bör göras via utdrag ur belastningsregistret om det är relevant, dvs återkommande fyllekörningar kanske bör synas vid sök till yrkeschaufför, pedofili vid jobb med barn etc.
USA är 20 år före på detta område och har dessutom två effektiva lagar på plats. Svenska politiker har ännu inte ens diskuterat ämnet utan istället gynnat sin nära vän Gunnar Axen och tillåtit honom att tjäna pengar på människors bekostnad.

Förhandsavgörandet från EU-domstolen behandlas, trots att Gunnar Axen försöker sätta stopp för det. Nästa steg är att dra med Riksdagen inför rätten. Dessa illvilliga människor behöver ställas till svars,det är enda gången något händer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in