Citat:
Ursprungligen postat av
Justice--
https://www.journalisten.se/kronikor/nya-heta-tips-sa-stoppar-du-utlamnandet-av-allmanna-handlingar/
Journalisten

, vad ska man säga mer. "Alla andra vanliga människor" kommer påverkas av att folks privata och känsliga uppgifter inte kan spridas runt hur som helst. Det är rent av skrämmande hur mycket uppgifter det går att hitta om folk på actapublica.
De försöker in i det sista försvara detta sjuka system med sina tänder.
Citat:
Ursprungligen postat av
goodasstimes
Hon låter ju inte riktigt klok.

Vem läser ens det där och håller med henne?
Jag tycker hon är lite intellektuellt oärlig när hon säger att "
[r]yggradsreflexen att försöka hindra utlämnandet av handlingar är djupt problematisk."
Det finns ingen sån ryggradsreflex. Domar har, med få undantag, lämnats ut förbehållslöst i många år. När det till slut blev ändring i praxis på ett fåtal domstolar i år, så var det efter ett antal förhandsavgöranden av EU-domstolen, och om jag minns rätt så var det väl lagmannen på Umeå tingsrätt som fick gå in och slutligen fatta beslutet i vad som egentligen var ett vanligt administrativt ärende, just för att det var en så stor ändring i praxis som behövde vara ordentligt juridiskt förankrad?
Jag vet att din fråga om vilka som läser och håller med var retorisk, men det är en facktidning för journalister, så hon får säkert brett medhåll från sina läsare.