Citat:
Ursprungligen postat av
TorkelSnorkel
... varför ser inte livsmedelsföretagen och myndigheterna till att arbetslösa svenskar ges möjlighet att plocka bär? Lön och villkor är numera enligt avtal. Så det finns inga arbetsrättsliga problem som jag förstår det.
Gissar att det är billigare med utländsk arbetskraft, trots avtalsklimatet.
Alternativt att svenskar är alldeles för bekväma för att dra på sig Helly Hansen och gummistövlar och gå runt i skogen för att arbeta. De flesta svenskar tror jag instämmer med att 'asiater' är kända för att vara rena arbetsmaskiner.
I båda fallen tjänar livsmedelsförsäljarnas kedjor mer pengar för sig själva. Därför klagar folk till riksdagen och kommuner att 'det saknas bärplockare'; fastän det i fysiologisk mening inte gör det rent befolkningsmässigt.