2024-08-12, 00:38
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cocobutter
Han kommer förmodligen dö i fängelset

Tror jag oxå.

I Svedala förutsätter ett tidsbestämt straff att man skött sig exemplariskt, uppvisat bot å bättring osv.

Att man når fram till gränsen där man kan söka tidsbestämt, betyder inte att man får tidsbestämt.

Sannolikt samma i Danmark som i Svedala.

(Ausonius och Arklöv är två herrar som fått avslag på tidsbestämt. Måtte de aldrig komma ut…)

Peter Madsen är så jävla skruvad, hoppas han aldrig ”går loss”…
Citera
2024-08-12, 00:44
Medlem
LeifD2s avatar
Jag tycker att tidsbestämt straff skall utdömnas direkt. Eller om man kan ansöka om det, borde det gå så fort som möjligt. Då vet alla vad som gäller och vilka tider man har att förhålla sig till.
I Madsens fall menar jag att det kan vara lämpligt med ett tidsbestämt straff på 200 år.
Citera
2024-08-12, 07:18
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Jag tycker att tidsbestämt straff skall utdömnas direkt. Eller om man kan ansöka om det, borde det gå så fort som möjligt. Då vet alla vad som gäller och vilka tider man har att förhålla sig till.
I Madsens fall menar jag att det kan vara lämpligt med ett tidsbestämt straff på 200 år.

Här uppe i Norden sysslar vi inte bara med straff utan även med kriminalVÅRD. Det är tänkt att internerna ska påverkas positivt av vården i fängelset, och därför kan man inte bestämma den slutliga fängelsetiden förrän man har sett hur bra terapiinsatserna "tar".
Citera
2024-08-12, 11:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/spring-for-kim-wall-brorsonerna-tog-taten-i-det-sjunde-minnesloppet?fbclid=IwY2xjawEkpLhleHRuA2FlbQI xMAABHW0zRBX8zfY4wt_HxXPquCqa3GpIpHbIG8C2V_zNmMfH8 SJBITHOOP328Q_aem_TZ0sc7MtKYLN0aSmbf13xw
Det här reagerar jag lite på. Kim Walls bror och mor har tydligen Kim Walls brorsbarn att springa (de kan förstås inte "springa" så mycket än, de är för små, men whatever) i det där minnesloppet på hennes dödsdag, och de sätter på dem tröjor med den där gesten som hon gjorde på bilder. De drar in småungarna i den här osunda kulten av deras faster. Jag skulle personligen inte ha gjort så, för det innebär ju också att barnen mycket tidigt kommer att börja fråga vad som hände deras faster - och vill man att små barn ska veta det? Som sagt: jag hade hållit barnen borta ifrån den där hemska historien så länge som det bara ginge, om det vore mina barn. Undrar förresten vad barnens mor tycker om saken?
Hur tänkte du nu?
Det du rekommenderar är förlegat resonemang kring sorg/död och kvalar in på 70-talet.

Barnen begriper att faster är borta, de är mitt i familjen/släkt och det är helt oundvikligt att de inte pratar om Kim.

Barn vet nämligen betydligt mer och känner av stämningar om det tvärtom inte pratas.
De kan även ta ett för stort ansvar, en roll att inte vilja störa vuxna men grubblar i tysthet.
Sen kan fantasin ta över och det kan bli riktigt fel om de inte lotsas rätt.
Här har de gjort det till ett minne av Kim, låter barnen vara med.

Att de däremot inte ska berätta skrämmande detaljer är givet och det klarar de vuxna säkert av att balansera.
De kan även ha fått stöd i hur detta ska hanteras relaterat till barnen, hur barn i olika åldrar kan bemötas och deras frågor.

Tids nog växer de upp och kan läsa själva och då bör de vara förberedda.
Även ang skitsnack om sin faster, vilket är riktigt bedrövligt att det ens skett.
Citera
2024-08-12, 11:17
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hur tänkte du nu?
Det du rekommenderar är förlegat resonemang kring sorg/död och kvalar in på 70-talet.

Barnen begriper att faster är borta, de är mitt i familjen/släkt och det är helt oundvikligt att de inte pratar om Kim.

Barn vet nämligen betydligt mer och känner av stämningar om det tvärtom inte pratas.
De kan även ta ett för stort ansvar, en roll att inte vilja störa vuxna men grubblar i tysthet.
Sen kan fantasin ta över och det kan bli riktigt fel om de inte lotsas rätt.
Här har de gjort det till ett minne av Kim, låter barnen vara med.

Att de däremot inte ska berätta skrämmande detaljer är givet och det klarar de vuxna säkert av att balansera.
De kan även ha fått stöd i hur detta ska hanteras relaterat till barnen, hur barn i olika åldrar kan bemötas och deras frågor.

Tids nog växer de upp och kan läsa själva och då bör de vara förberedda.
Även ang skitsnack om sin faster, vilket är riktigt bedrövligt att det ens skett.

Håller inte med, jag minns ju min egen barndom. En faster som hade gått bort innan man själv föddes, var inget man grubblade över. Det var långt borta och ancient history. Utan det händer bara om de vuxna omkring en håller detta levande.

Som sagt, jag tycker att det är olämpligt och onödigt när det finns så hemska detaljer, som barnen kan börja googla efter när de blir läskunniga. Det är ju inte deras MOR som är död, deras föräldrar och farmor MÅSTE inte prata om Kim med dem. Hur många barn träffar ens de fastrar/farbröder o.s.v. som de har i livet, särskilt ofta? Detta brukar inte vara viktiga relationer. Inget som man frågar efter som barn, om personerna inte finns där.
Citera
2024-08-12, 11:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Håller inte med, jag minns ju min egen barndom. En faster som hade gått bort innan man själv föddes, var inget man grubblade över. Det var långt borta och ancient history. Utan det händer bara om de vuxna omkring en håller detta levande.

Som sagt, jag tycker att det är olämpligt och onödigt när det finns så hemska detaljer, som barnen kan börja googla efter när de blir läskunniga. Det är ju inte deras MOR som är död, deras föräldrar och farmor MÅSTE inte prata om Kim med dem. Hur många barn träffar ens de fastrar/farbröder o.s.v. som de har i livet, särskilt ofta? Detta brukar inte vara viktiga relationer. Inget som man frågar efter som barn, om personerna inte finns där.
Nu är inte du mallen för sorg- kristerapi relaterat till barn, den baseras på vetenskapliga rön, beprövad erfarenhet och forskning.
Det är dock ett ypperligt exempel på att utgå från den egna bubblan, färgade glasögon och tolka världen därifrån.
Utan att uppdateras.

Sen skrev jag följande:
Barnen är mitt bland vuxna som haft extrem sorg. Det är vad som påverkar barn, inte om det är en moster, faster, farbror el morbror de ev aldrig sett.
Citera
2024-08-12, 12:00
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nu är inte du mallen för sorg- kristerapi relaterat till barn, den baseras på vetenskapliga rön, beprövad erfarenhet och forskning.
Det är dock ett ypperligt exempel på att utgå från den egna bubblan, färgade glasögon och tolka världen därifrån.
Utan att uppdateras.

Sen skrev jag följande:
Barnen är mitt bland vuxna som haft extrem sorg. Det är vad som påverkar barn, inte om det är en moster, faster, farbror el morbror de ev aldrig sett.

Ja, men det är ändå sju år sedan nu. Det är inte en färsk sorg. Och brodern har sin egen familj nu, och modern har fått barnbarn. Jag tvivlar på att sorgen syns så mycket på dem numera, att detta måste förklaras för småbarnen. När man är vuxen får man ju också lov att bita ihop för barnens skull; det händer ofta att man måste dölja känslor och inte visa dem för barnen, för att inte göra dem oroliga eller rädda.
Citera
2024-08-12, 12:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja, men det är ändå sju år sedan nu. Det är inte en färsk sorg. Och brodern har sin egen familj nu, och modern har fått barnbarn. Jag tvivlar på att sorgen syns så mycket på dem numera, att detta måste förklaras för småbarnen. När man är vuxen får man ju också lov att bita ihop för barnens skull; det händer ofta att man måste dölja känslor och inte visa dem för barnen, för att inte göra dem oroliga eller rädda.
De har växt upp bland vuxna i sorg, de är nu delaktiga i loppet för Kim, noll problem.

Du kan tvivla bäst du vill men du kan inte påstå att du är nån sorts lämplig mall.
Idag görs barn mer delaktiga i sorg, man har insett att det är bättre än att lägga locket på.
Det sker via att vara betydlig mer öppen, uppmuntra till barns frågor för att öht veta vad som rör sig inom dem.
Det sker med lek, att rita och måla - att inte låtsas som om nåt inte hänt.
För att barn känner av sorg, stämningar och kan stänga inne och göra versioner som är skrämmande alt börja anpassa sig felaktigt för att inte störa de vuxna i deras sorg.
Barn har rätt att förstå, att lära sig hantera sorg men det handlar givetvis inte om att sitta som en vuxen och tala i detaljer kring mordet.
Snarare minnas sin faster som den hon var, visa att man vill minnas Kim, hedra henne.

Att göra barn delaktiga innebär inte att inte bita ihop, vuxna kan givetvis inte vräka ur sig vad som helst eller tappa bort sig i föräldrarollen.
Citera
2024-08-12, 13:51
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Här uppe i Norden sysslar vi inte bara med straff utan även med kriminalVÅRD. Det är tänkt att internerna ska påverkas positivt av vården i fängelset, och därför kan man inte bestämma den slutliga fängelsetiden förrän man har sett hur bra terapiinsatserna "tar".

Ja, men då är det bra att se till att man har extra god tid på sig för vården.
När det gäller terapi för Madsen tror jag den bästa och snabbaste är att stå på havsbotten med fötterna i en hink med cement. Då skulle han raskt lugna ned sig.
Citera
2024-08-12, 14:05
Medlem
Citat:
Håller helt med!
Baserat på egna erfarenheter tror jag inte alls det är bra att involvera barn i någon sorgeprocess, inte heller ska de vara med på begravningar. Minns alltför väl hur rädd och förvirrad jag var när jag som 7-åring såg mina föräldrar sitta och gråta i kyrkan.
Att låta barn vara så delaktiga i sorgen lägger jag i samma korg som att gå omkring nakna hemma och säga till barnen att nakenhet är naturligt.
Det är precis som du säger, bättre att dölja de starka känslorna för att inte göra barnen rädda eller oroliga.
Citera
2024-08-12, 14:15
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Ja, men då är det bra att se till att man har extra god tid på sig för vården.
När det gäller terapi för Madsen tror jag den bästa och snabbaste är att stå på havsbotten med fötterna i en hink med cement. Då skulle han raskt lugna ned sig.

Ja, men så försöker vi i alla fall officiellt att inte tänka här i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Jonsson99
Håller helt med!
Baserat på egna erfarenheter tror jag inte alls det är bra att involvera barn i någon sorgeprocess, inte heller ska de vara med på begravningar. Minns alltför väl hur rädd och förvirrad jag var när jag som 7-åring såg mina föräldrar sitta och gråta i kyrkan.
Att låta barn vara så delaktiga i sorgen lägger jag i samma korg som att gå omkring nakna hemma och säga till barnen att nakenhet är naturligt.
Det är precis som du säger, bättre att dölja de starka känslorna för att inte göra barnen rädda eller oroliga.

Exakt, och detta med Kim Wall låg flera år tillbaka i tiden redan när syskonbarnen föddes. Det är knappast så att det märks så tydligt på de vuxna längre, att de bara MÅSTE prata om detta när barnen är med. Jag tror tyvärr att det bara är ett sätt att hålla kvar medias uppmärksamhet... Om jag var mamma till barnen skulle jag säga "Stopp!".

Usch, nu kom jag att tänka på en familj som jag kände ett tag, vars första barn vad dödfött - eller snarare "bara" ett sent missfall. Men mamman kunde inte släppa detta, fast hon senare fick flera friska barn. Hon tog rebelbundet med sig barnen till graven och tvingade dem att "prata med sin storasyster", och barnen fick till och med se bilder på fostret som nog kunde uppfattas som väldigt obehagliga, med ett öppet öga, avskavd hud o.s.v.. Undrar hur de barnen mår nu... Vi får väl hoppas att Kim Walls syskonbarn inte har fått se motsvarande bilder, i alla fall.
Citera
2024-08-14, 02:49
Medlem
Juste, Peter Madsen. Hade nästan glömt bort han. Vilken sjuk jävel. Får me en tjej på en hemmabyggd Ubåt. Mördar (förmodligen våldtar) och sedan styckar henne.

Vad försiggår i folks huvuden??

Hoppas han dör bakom lås och bom!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in