2024-07-20, 11:19
Medlem
Jag letade för första gången förra året, men hittade ingenting. Kollade en kohage och en fårhage nästan dagligen under en längre tid när andra skrev att de hittade i samma landskap. Är det antagligen helt dött på dessa platser då, eller kan det vara värt att kika lika intensivt i år igen?

Får väl annars söka någon annanstans, men just dessa platser ligger så nära jämfört med andra jag kommer på.
Citera
2024-07-20, 14:25
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geometrisk.figur
Jag letade för första gången förra året, men hittade ingenting. Kollade en kohage och en fårhage nästan dagligen under en längre tid när andra skrev att de hittade i samma landskap. Är det antagligen helt dött på dessa platser då, eller kan det vara värt att kika lika intensivt i år igen?

Får väl annars söka någon annanstans, men just dessa platser ligger så nära jämfört med andra jag kommer på.

De växer ju inte i varenda hage även om många ser exemplariska ut. Långt ifrån.

Jag hade under rätta väderförhållanden försökt hitta någon annan hage.
Citera
2024-07-20, 18:10
Medlem
Citat:

Behöver inte betyda att dom inte finns där, förra året hittade jag svamp i kanske 1/5 av dom hagar jag tidigare hittat i.
Viktigast är att det verkligen är en äldre hage som inte plöjs o odlas vissa år (kan va omöjligt att se skillnad på hösten), sen gärna att det är fuktigt, så en hage i en svacka är bättre än en på en kulle (enligt min erfarenhet från Swe)
Citera
2024-07-21, 23:31
Medlem
populopiduss avatar
Citat:

Förra året hittade jag knappt en enda en på dom ställen där det annars brukar krylla av dom, men däremot på helt andra ställen. Tror därmed att det beror på väderförhållanden, temperaturer osv som kan skilja sig mellan olika år.

Med det sagt finns dom verkligen inte i varje hage utan är relativt sällsynta. Ofta hittar man helt perfekta hagar där man är helt säker på att det måste växa, men trots detta är det tomt. Precis som med andra svampar med andra ord... Kantareller växer ju inte överallt i skogarna utan enbart på specifika platser, trots att det finns mängder med platser i skogarna där dom borde trivas bra.
Citera
2024-07-22, 18:08
Medlem
Känns spännande att säsongen snart drar igång. För mig är toppissäsongen bland det jag ser fram emot mest under året. Tänkte ge lite tips till nybörjarna i tråden. För mig tror jag det tog ca 5 år tills jag hittade mina första toppisar. Här kommer det som jag har lärt mig med tiden. Allt har nog redan nämnts tidigare. Men tänker att det ändå kan vara intressant.
1. Leta lagom tid på bra ställen. Jag skulle säga 15-20 minuter är tillräckligt, det är inte värt att kolla i en hage flera timmar om du inte hittar något. Bättre att kolla på google maps och försök hitta ca 10 stycken ställen där det borde finnas och kolla där ca 15 minuter per ställe.
2. Dygnstemperatur och säsong är väldigt viktigt. Det gäller att lägga ner sitt krut precis i rättan tid. Vissa år började jag leta som en galning i augusti, sen när den verkliga säsongen drog igång, så hade man tappat suget pga att man gått så många timmar och inte hittat något.
3. Försök att hålla hjärnan stimulerad. När det gått flera timmar utan att man hittat något så blir man lätt uttråkad. Jag brukar göra så att jag kollar på alla svampar jag hittar, samt försöker identifiera dom svampar som uppenbart inte är loppisar, det funkar för mig för att hålla huvudet alert.
4. Försök att hitta någon annan att plocka med. Att gå runt själv blir lätt väldigt långtråkigt. Jag skulle säga att många gånger kan det vara bättre att ha med sig någon som är ganska ointresserad, jämfört med att gå runt själv. Sen är det uppenbart att det allra bästa är att gå med någon som är riktigt duktig på att hitta toppisar, man lär sig otroligt mycket på det.
5. Är du osäker på identifieringen var inte rädd att fråga. Visst många kommer tröttna att svara, men även om man inte får några svar så kan det hjälpa många gånger att man bara skriver ner varför man tror/inte tror, att man hittat toppisar.
6. Ge inte upp! Som sagt, för mig tog det typ fem år tills jag hittade något så det kan ta sin tid, men desto fler år man letar desto fler bra ställen hittar man.
Citera
2024-07-26, 17:33
Medlem
Hittade 10 st idag här i Hälsingland.

Blev väldig paff när jag såg dem. "MITT I SOMMARN?" tänkte jag XD

Verkar lovande så hoppas på en riktigt svampår!!!
Citera
2024-07-27, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AfionFada
Hittade 10 st idag här i Hälsingland.

Blev väldig paff när jag såg dem. "MITT I SOMMARN?" tänkte jag XD

Verkar lovande så hoppas på en riktigt svampår!!!

Vill tillägga att jag hittade dem på en plats som har skugga mest hela dagarna. Verkar vara obligatoriskt såhär mitt på sommarn.
Citera
2024-07-28, 11:46
Medlem
Iom att andra svampar kommit ovanligt tidigt i år blev jag inte jättechockad när jag hittade en ensam toppis i gräsmattan häromdagen!
Det dröjer dock innan jag går ut och letar på allvar, inte innan jag börjat se trattkantareller känns det lönt.

Kan slänga in att för torkning är bakplåtspapper att föredra framför tidningspapper som, enligt mig, absorberar vätskan och kan göra svampen mindre potent.

Lycka till!
Citera
2024-08-11, 18:37
Medlem
Badassmfokas avatar
Idag blev jag odlare av något alls för första gången.
Jag tog hundens skitpåse och spridde ut den på en skuggig del av en hage där jag hittills redan plockat CA 20 toppisar.
Blir intressant att se vad som hänt några dagar efter nästa regn.
Hoppas på explosion.
Citera
2024-08-11, 20:53
Medlem
ItsWednesdays avatar
Brukar det komma arga tanter när man går ut å letar?
Citera
2024-08-12, 11:25
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
Brukar det komma arga tanter när man går ut å letar?

Varför skulle det? Alltså, att bli påkommen när man plockar toppisar är extremt ovanligt och har personligen aldrig ens hört talas om det. Det är trots allt lagligt att vara på hagar och det är ytterst osannolikt att någon ens reagerar på att man befinner sig där.

Ett tips om man är nojig är att ha med sig en systemkamera. Skulle någon mot förmodan vilja undersöka en närmare och ifrågasätta vad man gör i hagen är det bara att säga att man är ute och fotograferar.
Citera
2024-08-13, 08:55
Medlem
Badassmfokas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badassmfoka
Idag blev jag odlare av något alls för första gången.
Jag tog hundens skitpåse och spridde ut den på en skuggig del av en hage där jag hittills redan plockat CA 20 toppisar.
Blir intressant att se vad som hänt några dagar efter nästa regn.
Hoppas på explosion.
2 dagar senare imorse hittade jag 12 nya på samma lilla yta som jag åt direkt. På vägen dit letade jag där det finns hästar som skiter, ingen tur där.
Men hade med mig en plastpåse som jag skopade upp en stor näve gödsel med precis som man gör med hundskit.
Efter att plockat de nya på det enda stället jag hittat där det hittills växer hyfsat spred jag ut hästskiten.

Jag gick ut 05:30 för att göra detta så att ingen ser särskilt när jag ska gå och plocka upp hästskit och sen sprida ut en bit bort.
Kul, kanske lite tokigt experiment, jag uppdaterar om några dagar.
Senast redigerad av Badassmfoka 2024-08-13 kl. 08:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in