2024-08-11, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
Operationens mål verkar inte vara att ta stora areal i anspråk, utan att komma in långt nog för att kunna rikta in sig på strategiska mål längre inåt landet. Samt att skapa kaos och visa på ryzZarnas fullkomliga inkompetens, vilket man gjort med bravur.

Och dra bort ryska trupper från fronten så man kan plocka deras konvojer sen gå söderut.
Citera
2024-08-11, 20:26
Medlem
trillians avatar
För varje vecka i kriget så blir följande saker allt mer tydliga för mig:
* Putins armé är värdelös. De har låg stridsmoral och ger upp/dör lätt.
* Putin har svårt nu med argumentet ”ge bara Donetsk etc så är kriget slut”.
* Ryssland har enorma problem. Putin kan i den bästa av världar vara död innan året är slut.
Citera
2024-08-11, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trillian
För varje vecka i kriget så blir följande saker allt mer tydliga för mig:
* Putins armé är värdelös. De har låg stridsmoral och ger upp/dör lätt.
* Putin har svårt nu med argumentet ”ge bara Donetsk etc så är kriget slut”.
* Ryssland har enorma problem. Putin kan i den bästa av världar vara död innan året är slut.
Jo nån av oligarkerna borde öppna plånkan o erbjuda några hundra miljoner att få bort aset.
Citera
2024-08-11, 20:30
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Och dra bort ryska trupper från fronten så man kan plocka deras konvojer sen gå söderut.

Tur att ryssarna envisas med att transportera trupper och materiel på långa, raka, lätträffade led.

Söderut mot Mariupol eller Krim? Bägge kanske.
Citera
2024-08-11, 20:34
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Jag tycker det går ganska dåligt för Ukraina.
De har som mest bara kommit in ca 35 km

De har alltså lyckats ta sig lika långt fram på några dagar, som ryssarna gjort på ungefär 2,5 år i större delen av krigsområdena i Ukraina, men det "går dåligt för Ukraina"?

Hur resonerar du nu?
Citera
2024-08-11, 20:35
Medlem
Fler ryssar ger upp i Kursk

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/1pp1ApEUEt

Går bra för Ryssland
Citera
2024-08-11, 20:38
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Ja men som jag förklarade för dig sitter du inte på sanningen om vad som är "rätt" eller "fel".

Ukrainarna har ansett detta vara det mest optimala för dem och på så sätt är det rätt väg att gå.

Det är du som ligger under vuxennivån.
Men du sitter ju heller inte på "sanningen", lika lite som jag och kan därmed inte uttala dig så tvärsäkert som du gör. Jag har inte sagt något katgoriskt på samma sätt som du. Ärligt talat verkar du inte särskilt seriös, så jag tror vi slutar vår dialog här.
Citera
2024-08-11, 20:39
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
Tur att ryssarna envisas med att transportera trupper och materiel på långa, raka, lätträffade led.

Söderut mot Mariupol eller Krim? Bägge kanske.

Reträtt är mer troligt, tyvärr - men, skulle vara intressant om de vågade sig på någon oväntad manöver. Överraskningsmomentet skall man aldrig att underskatta i krig, nu är väl detta för sent, iofs. men, kanske finns en ytterligare twist...?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Ukraina har knappast målsättningen att komma så långt som möjligt utan de lär ta sig en bit sen när de har kontroll över större vägar och järnvägar tror jag de går söderut.

Ah mot donetsk. Det kunde vara smart kniptångsmanöver. Känns som Putin inte kan svara på detta.
Citera
Avslutad
Jag har inte hört några rapporter om ukrainarna stjäl tvättmaskiner och vitvaror från ryska bostäder. Kanske är detta bara en rysk specialitet?
Citera
2024-08-11, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Jag tycker det går ganska dåligt för Ukraina.
De har som mest bara kommit in ca 35 km
och har lyckats erövra mellan ca 350 km2 (fyrkant med ca 18 km sida)
och 900 km2 (fyrkant med ca 30 km sida)
Hisingen har ca 200km2
Åt det hållet Kursk ligger har de bara lyckats komma lite mer än en mil
Detta är jordbruksmark nästan utan städer.

I början fanns det knappast något motstånd ändå lyckades mas´n bara komma lite mer än en mil närmare Kursk.

Om man ser Wagner gruppen kom de med en fruktansvärd hastighet mot Moskva.
Det ä möjligt att man inte får gå för långt in pga av USA och Europa, vad vet jag.

Många visar och talar och skriver om hur dåliga ryssarna är men de lyckas ju i alla fall försvara sig någorlunda så här långt. Men det kommer ju fler och fler av dessa

Ukraina bröt igenom två av ryssarnas försvarslinjer när de tog sig in i Ryssland. Wagner är ryssar och har ett folkligt stöd i Ryssland. Det är uppenbart att du inte läser något om det som medierna rapporterar om. Du pratar om Göteborg och fyrkanter. Syftet med att Ukraina gick in i Ryssland är inte att de ska ta tillryggalägga så mycket mark som möjligt. Om du tycker att det är en dålig bedrift att de ockuperade angriper ockupanten på dess egen mark så påvisar det snarare hur dåligt påläst du är och hur lite du vet om krigföring.
Citera
2024-08-11, 20:44
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Reträtt är mer troligt, tyvärr - men, skulle vara intressant om de vågade sig på någon oväntad manöver. Överraskningsmomentet skall man aldrig att underskatta i krig, nu är väl detta för sent, iofs. men, kanske finns en ytterligare twist...?

Hur resonerar du nu? Vad skulle få dem att retirera?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in