2024-08-10, 18:41
Medlem
Bra tråd.
En självklar frågeställning som svenska journalister borde rapportera om, istället för den meningslösa rapporteringen om brist på Thailändare, vem fan bryr sig.
Men den allmänt usla svenska journalistkåren kan uppenbarligen inte tänka utanför ramarna.
Citera
2024-08-10, 18:45
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Vet inte vad du hänger med för folk men mina polare hade fått ryggskott deluxe av två dagars bärplockning och blivit sängliggande resten av året.

Ja, inte konstigt då du är en vänstermänniska och de är inte kända för att orka ta i lite och/eller ha uthållighet. Säger mycket om ditt umgänge, tyvärr...
Citera
2024-08-10, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Dom här bärblockarföretagen känns verkligen desperata.

Att de inte ens bemödar sig med att söka svensk arbetskraft visar att de inte har någon som helst avsikt att följa kollektivavtal och erbjuda schyssta villkor. De vill enbart ha gästarbetare från fattiga länder som man kan utnyttja till max.
Citera
2024-08-10, 19:27
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Det tycks vara mestadels indier eller pakistanier.

Man tycker ju att åtminstone EN svensk skulle kunna tänka sig att jobba med att leverera mat, men tydligen inte.
Nej svenskar är bortskämda. Dessvärre är vi ju helt beroende av arbetskraftsinvandring i äldreomsorgen bland annat
Citera
2024-08-10, 19:34
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Vet inte vad du hänger med för folk men mina polare hade fått ryggskott deluxe av två dagars bärplockning och blivit sängliggande resten av året.

Jag var ute en förmiddag. Blev liggande en vecka och är fortfarande inte helt bra. 😂
Citera
2024-08-10, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Priset på en 400g burk med lingonsylt skulle öka med 6-7 kronor om priset på lingon fördubblades.

Priset fördubblas i varje led i tillverkningen och distributionen i så fall. Det kan verka konstigt, men är då det fungerar.
Citera
2024-08-10, 20:25
Medlem
Har man ens försökt rekrytera arbetslösa svenskar? Jag har ärligt talat inte sett en enda annons om det och då har det varit känt sedan länge att det skulle vara brist.
Citera
2024-08-10, 20:41
Medlem
Miys avatar
Mindre bärplockare kommer innebära att det blir säkrare att vistas i naturen.

Det är knappast en slump att bärplockare "hittar" massa kroppar.
Citera
2024-08-10, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Det tycks vara mestadels indier eller pakistanier.

Man tycker ju att åtminstone EN svensk skulle kunna tänka sig att jobba med att leverera mat, men tydligen inte.

Har sett svenskar och araber med dessa foodora- eller wolt-kläder. Men 90% är indier.
Citera
2024-08-10, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Jag var ute en förmiddag. Blev liggande en vecka och är fortfarande inte helt bra. 😂
Är du runt 90 år eller?

Farsgubben som är överviktig och 70 år gammal är ute och plockar bär och svamp i timmar, ofta varje dag när det är säsong.

Måste va jävligt dåligt ställt med dig fysiskt
Citera
2024-08-10, 21:05
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Är du runt 90 år eller?

Farsgubben som är överviktig och 70 år gammal är ute och plockar bär och svamp i timmar, ofta varje dag när det är säsong.

Måste va jävligt dåligt ställt med dig fysiskt

Dåligt ställt är en underdrift! Jag är nyfet. Och min kropp är inte van. Tror att det är därför. 😂

Ska försöka ge mig ut och avhjälpa bristen på bärplockare så fort jag repat mig.
Citera
2024-08-10, 21:16
Medlem
vi har ju 2 miljoner blattar som kan plocka bär. vad fan är problemet? just fan. dom är ju den nya adeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in