2024-08-09, 05:57
Medlem
Dr Scriptums avatar
Denna kommande film behöver en tråd! Filmen verkar vara en traditionell musiker-biografi-film med fokus på hur Bob Dylan dyker upp i New York och hur hans tillvaro är där i början av sin karriär i början av 1960-talet. Timothée Chalamet spelar huvudrollen.

Traditionell rockstjärna-spelfilm, alltså. Inte som den mer flummiga I'm Not There - visst visade den hur mycket Dylan trixat med olika identiteter och vissa kanske gillar hur ett dedikerat Dylan-fan kan fånga in saker många andra missar. Men jag är mer intresserad av en renodlad och klassiskt utformad biografisk film om Bob Dylan. Denna kommande A Complete Unknown kan leverera! Om inte annat för att det finns en fungerande berättelse i en skildring av hans första år i New York - hur ynglingen från landet med stora drömmar lyckas att som ung underdog nå ett konstnärligt genombrott. Som berättelse har den mer värde än andra episoder i Dylans liv. Jag tror inte filmen ingående kan belysa Dylans mystiska genialitet - men att förvänta sig det vore en omöjlig inställning. Utöver tidigare nämnd ungdom och strävan efter konstnärligt skapande kan man hålla i minnet att Scorseses Dylan-dokumentär redan visat mycket av New York-åren. Med den dokumentären som källa till kunskap har A Complete Unknown en utmärkt grund för att bli en bra film.
Citera
2024-08-09, 06:00
Avstängd
pojkpingiss avatar
Biopics om musiker blir sällan eller aldrig bra...
Citera
2024-08-09, 08:00
Medlem
Jag tillhör den lilla minoritet som gilla Bob Dylan för musiken, men inte speciellt för lyriken. Inte så att jag ogillar texterna, det är bara det att jag för det första inte HÖR så mycket av vad han sjunger, för det andra fattar jag inte alla smarta poetiska rader av det jag snappar upp. Vad betyder ”the silver saxophones say i should refuse you” liksom? Ingen jävla aning.
Så av den anledningen var ”Im not there” helt bortkastad tid för mig medan mina smarta polare satt och nickade initierat och listigt genom hela filmen.
Denna nya film skulle jag gärna se, även om jag oftast inte blir imponerad av biopics.
Citera
2024-08-09, 09:16
Medlem
Jag är svagt hoppfull då av IMDB att döma så är regissör James Mangold en av två manusförfattare.
Av rollistan verkar han återanvända Johnny Cash lite som han gjorde rätt bra biopic av 2005.

Edward Norton som Pete Seeger kan bli intressant.

https://www.imdb.com/title/tt11563598/?ref_=ext_shr_lnk
Citera
2024-08-11, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuttasLidkrantz
Jag tillhör den lilla minoritet som gilla Bob Dylan för musiken, men inte speciellt för lyriken. Inte så att jag ogillar texterna, det är bara det att jag för det första inte HÖR så mycket av vad han sjunger, för det andra fattar jag inte alla smarta poetiska rader av det jag snappar upp. Vad betyder ”the silver saxophones say i should refuse you” liksom? Ingen jävla aning.
Så av den anledningen var ”Im not there” helt bortkastad tid för mig medan mina smarta polare satt och nickade initierat och listigt genom hela filmen.
Denna nya film skulle jag gärna se, även om jag oftast inte blir imponerad av biopics.

Du kan köpa Lyrics boken på Pocket nu i sommar och följa med i texterna när du här plattorna, Dylan är poet och betydelsen av texter ligger i lyssnarnas tolkning.

Samtidigt den tydligaste låten är The Times They Are A-changin, Trump borde inse att tiden förändras obevekligen, det går inte hålla fast i någonting, det förflutna dör, människor dör, idéer dör.

Ska bli oerhört spännade att se denna film, har väntat på den sedan jag läste en notis om den 2018 i bions filmtidning, den har varit på gång i många år nu.
Citera
2024-08-11, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Du kan köpa Lyrics boken på Pocket nu i sommar och följa med i texterna när du här plattorna, Dylan är poet och betydelsen av texter ligger i lyssnarnas tolkning.

Samtidigt den tydligaste låten är The Times They Are A-changin, Trump borde inse att tiden förändras obevekligen, det går inte hålla fast i någonting, det förflutna dör, människor dör, idéer dör.

Ska bli oerhört spännade att se denna film, har väntat på den sedan jag läste en notis om den 2018 i bions filmtidning, den har varit på gång i många år nu.

Just låten du nämner innehåller iofs av mina favoritrader: ”Don’t critise what you cant understand”
Citera
2024-10-08, 17:07
Medlem
diseuses avatar
Ny trailer:

https://youtu.be/FdV-Cs5o8mc
Citera
2024-10-08, 19:50
Medlem
Klas-Vegass avatar
Måste Timothée Chalamet vara med i allt som görs för tillfället? Knappast någon dicaprio.

Har judarna tagit över alla roller också? Räckte det inte bakom kameran?

Annars är jag väldigt intresserad av tidsepoken så det skall bli intressant.
Citera
2025-02-20, 09:31
Medlem
Premiärerna till helgen verkar allmänt lovande med främst filmen i denna tråd och Pigen med nålen.

SVT recensent ger tre av fem i betyg men är nöjd med skådespelarinsatser, miljöerna och den begränsade tidsrymden. Huvudsakliga invändningen är att den följer grundplanen hur att få många Oscars som biopic med musik.

https://www.svt.se/kultur/recension-a-complete-unknown-med-timothee-chalamet-som-bob-dylan

I TV4 blev det fyra i betyg men med gubbrocks-Steffo i studion vågade nog inte den inhyrda tryckaren inte annat.
Citera
2025-02-26, 16:29
Medlem
7,6/10 på imdb just nu och hyggliga recensioner överlag, finns att ladda ner på div olika ställen, även i 4k HDR, svensk retailtext ute på flera sajter.
Citera
2025-03-04, 09:16
Medlem
grekkoz1s avatar
En fristående anekdot är att Bob Dylan blev stannad av en polis i ett villaområde under massiv nederbörd i New Jersey för några år sedan, han såg nedgången och varsagsvilsen ut och polisen trodde inte på honom att han var den han uppgav sig för att vara.
Så turnébussen fick rulla upp jämsides honom och förklara vem han var, och att han faktiskt var den han sa sig vara.
Anledningen till att han befann sig en bit ifrån hans turnébuss var att han mindes sig ha bott i de trakterna förut.

Men han är skön, och filmen var sevärd.
T. Chalament klarar onekligen av att vara en ledande man på duken.
Citera
2025-03-05, 20:30
Medlem
Klas-Vegass avatar
Sett nu. Jag kände till historien väl, hammond, Baez, suzy, pete seger.

Norton ser verkligen ut som seger och samtidigt som norton. Blev knas i hyllan.

3 av 5 kanske?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in