2025-03-08, 11:43
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuttasLidkrantz
Jag tillhör den lilla minoritet som gilla Bob Dylan för musiken, men inte speciellt för lyriken. Inte så att jag ogillar texterna, det är bara det att jag för det första inte HÖR så mycket av vad han sjunger, för det andra fattar jag inte alla smarta poetiska rader av det jag snappar upp. Vad betyder ”the silver saxophones say i should refuse you” liksom? Ingen jävla aning.
Så av den anledningen var ”Im not there” helt bortkastad tid för mig medan mina smarta polare satt och nickade initierat och listigt genom hela filmen.
Denna nya film skulle jag gärna se, även om jag oftast inte blir imponerad av biopics.
En fördel då är att i filmen nu på bio går låttexterna som undertext på engelska! Skitbra!

Filmen var jättebra för mig som bara har rudimentär koll på honom och hans produktion. Jag kände igen de flesta låtarna och saknade ingen.

Bra skådisar. Intressant med Baez, Seeger, Cash och Guthrie som figurerar i filmen. Jag måste kolla upp hur nära filmen ligger verkligheten.

Skön scen i Dylans lägenhet.
Dylan kommenterar Baez låtar: You shouldn't try so hard.
Baez svarar: You are kind of an asshole Bob.
Sedan sjunger de Blowin in the wind tillsammans i hans säng.
Vackert :-)

8 av 10.
Senast redigerad av Madagascar 2025-03-08 kl. 11:49.
Citera
2025-03-08, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
En fördel då är att i filmen nu på bio går låttexterna som undertext på engelska! Skitbra!

Filmen var jättebra för mig som bara har rudimentär koll på honom och hans produktion. Jag kände igen de flesta låtarna och saknade ingen.

Bra skådisar. Intressant med Baez, Seeger, Cash och Guthrie som figurerar i filmen. Jag måste kolla upp hur nära filmen ligger verkligheten.

8 av 10.
Måste se!
Citera
2025-03-09, 04:20
Medlem
Madagascars avatar
Citat:

8 av 10.
Här är en längre artikel som bökar i det ämnet. Artikeln börjar så här:

‘A Complete Unknown’ Fact vs. Fiction: Bob Dylan Experts Go Deep on What’s True or Fanciful in the Celebrated Biopic

“How does it feel?” is one way by which to measure a movie. But if you’ve seen “A Complete Unknown,” the Bob Dylan biopic that opened on Christmas Day, you may have left the theater singing to yourself (to the tune of “Like a Rolling Stone”): How much is reeeaaallll?

The short response is: A lot. But the long answer involves acknowledging director James Mangold’s film taking liberties in terms of a condensation of timelines, the conjoining of separate incidents, fictional character names in a couple of cases, and moments of sheer imagination and fictionalization. It’s certainly possible to enjoy “A Complete Unknown” without stressing too much over which parts are fact and which are fanciful. But for those who want to take a deep dive into how much the movie aligns with the known historical record, we looked to several Dylan experts to help sort it out.

https://variety.com/2024/music/news/complete-unknown-fact-fiction-bob-dylan-biopic-experts-weigh-in-1236260141/, december
Citera
2025-03-10, 12:10
Medlem
Geomeisters avatar
Tycker musikfilmer som dessa ofta är ljumna. Inte dåliga, men inte särskilt minnesvärda heller. Den om Tina Turner från 1990-talet är en som står ut. Ritchie Valens-filmen La Bamba från 1987 är väldigt charmig också.

Just denna har jag inte hört något negativt om än från något håll. En del diggar den. Andra tycker den var helt okej. Är relativt insatt i Bob Dylan så väntar mig mest en trevlig stund snarare än årets bästa film. Skulle vara kul att bli positivt överraskad. Blir att se vid tillfälle!
Citera
2025-03-17, 19:43
Medlem
Klas-Vegass avatar
Filmen är sevärd och ligger verkligt nära verkligheten. Det enda jag funderar på är om han verkligen mötte mike blomfield så (gitarristen).

Man har bemödat sig om att varje liten detalj i 60-tals studion skall ha rätt grejer. Läste om det på ett musikforum.
Citera
2025-03-26, 11:27
Medlem
Citat:

8 av 10.

Jag gillar den mycket, fantastiskt foto och även kvaliten på filmen, filmat digitalt och sedan överfört till riktig film, väldigt bra resultat på ljuset och väldigt mycket 60-tals patina på ljuset på filmen.

De förenklar mycket av vad som hände, Det var inte Pete Seeger som lyfte fram Bob Dylan, det var Izzy Young på Folklore center som anordnade Bobs första konsert på Carnige Hall, det var genom Folklore Center och musikpubarna Bob kunde nätverka med folkmusiker. Albert Grossman kom inte in så tidigt i Bobs liv som filmen visar.
Sedan är flickvännen Sylvie och hennes syster påhittad delvis på direkta order från Bob själv, han ville inte att Suze Rotollo skulle skildras som hon var eftersom hon är död och kan inte försvara sig, även systern är död, så både personligheterna och mycket som hände dom emellan är mer fiction än verklighet, När Suze drog till Italien tog förhållandet slut, Suze bodde fortfarande hemma samt hennes syster med, hela familjen drog till Italien och Bob fick bo på andra ställen.
Mycket som tillskrevs Sylvie i filmen om vad Bob borde göra var andra människor som sa till honom bland annat att han borde skriva tidsnära låtar i stället för låtar i stil med de Woody Guthrie skrev, Både Phil Ochs och Dave van Ronk påtalade detta för Bob och Dylan blev bäst på att skriva låtar som fortfarande är tidlösa, Phil Ochs låtar är fast i 60-talets olika problem.
Bob förvaltade folkmusikens bästa gren att skriva ballads Hattie Caroll, låten om Megdar Evens o.s.v, samt tidlösa låtar som blowin In the Wind, The Times Are The Changin, Hard Rain, The Ship Comes In o.s.v därför fungerar dessa låtar än eftersom de inte är bundna i sin tid, samt att andra låtar är en moderniserad form av att berätta om en händelse i stil med shillingtrycks låtar men i modern form, rent journalistisk betraktelse vilket gör låten hörvärd än idag eftersom den skildrar en historisk händelse.
Sedan ligger Newport 65 närmare sanningen än i myterna och är fantastiskt skildrad. Särskilt ironisk är gruppen före Dylan en grupp som framför Sledge Hammer sånger och det är oerhört mer närmre Rock`n`roll än vad Bluesen är vilket inte folkmusikpuritanerna aldrig fattade, de trodde rock var det som Phil Spector släppte, eller nidbilden av Elvis och de andra, de brydde sig aldrig att lyssna närmre för då hade de upptäckt hur nära folkmusiken 50-tals rocken faktiskt var, vissa av låtarna var moderniserade folklåtar från 1700-1800 tal, Stagger Lee tillexempel.
Dylan upptäckte folkmusiken genom rocken på sent 50-tal och Dylan återvände naturligtvis till rocken eftersom han aldrig var ett museúm föremål
Citera
2025-03-26, 11:43
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Jag gillar den mycket, fantastiskt foto och även kvaliten på filmen, filmat digitalt och sedan överfört till riktig film, väldigt bra resultat på ljuset och väldigt mycket 60-tals patina på ljuset på filmen.

Den kan väl inte vara filmad digitalt och sedan överförd till 35mm film?

Det brukar vara tvärtom annars, filmad med riktig film men överförd till digital DCP (=digital cinema package) för biovisning.

Och ibland visas riktig film fortfarande med gammaldags projektor på biografer, men det är ovanlig idag.

Edit:

Här är de tekniska specifikationerna enligt IMDb. Allting är digitalt, men man har försökt skapa den riktiga "film looken" ändå, läste jag på ett annat ställe (det går ju men det blir lite fejk ).

Runtime 2h 21m(141 min)

Sound mix Dolby Atmos

Color Color

Aspect ratio 2.39 : 1

Camera Sony CineAlta Venice 2, Panavision B-, C- and T-Series Lenses

Negative Format AXSM

Cinematographic Process
Digital Intermediate (master format) Panavision(anamorphic, source format)X-OCN XT (source format)

Printed Film Format DCP Digital Cinema Package
Senast redigerad av Dornier 2025-03-26 kl. 11:57.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in