Citat:
Ursprungligen postat av
easy_dan
När Malmö byggde sin arena vill jag minnas att det fanns en färdig plan för att kunna bygga på ett etage till, och att det fortfarande är möjligt med att Malmö tycker att det kostar för mycket.
När arenan byggdes så var ju "alla" supernöjda med 24 000 som var kapaciteten på den tiden, och hade man fortfarande kunnat ta in 24 000 hade det nog varit ganska lagom för 80% av matcherna.
Det hade sett skitdumt ut med ett tredje etage. Etagen är redan för små och borde egentligen bara vara ett etage.
Jag var inte nöjd. Jag har alltid tyckt att den ser för liten och ynklig ut och var förvånad att den tog 24 000. Den tog dessutom lika lite som nu under europamatcher.
Sen kunde kanske inte MFF veta vilken succe Öresundsregionen skulle bli, men de borde kunna ha räknat med att den skulle växa i alla fall. När arenan stod färdig så hade trots allt Högskolan funnits i 11 år, Örsesundsbron funnits i 9 år, Västra hamnen vuxit under 8 år, Dockan i 6 år, turning Torso funnits i 4 år och det fanns planer på att bygga bostäder på en massa gamla hamn och industriplatser i stan. Och det var uppenbart att närliggande kranskommuner växte ganska rejält. Det var uppenbart att stormalmö var på uppgång. Om den nya stadion hade stått färdig 1999 istället för 2009 så hade det varit en betydligt rimligare storlek på arenan .
Man utökade begreppet stormalmö 2005 så det är lite missvisande ( jag räknar själv inte Höör och Eslöv )men bara från 2010-2024 så har det officellt växt med 120 000 människor, låt oss säga att 110 000 av dem är i det egentliga stormalmö. Bara det kräver en arena som är 6000 platser större om vi räknar med 5% regeln. Och redan 2004 så hade man över 20 000 i snitt på en arena som var klart sämre för gemene man, särskilt under regniga och blåsiga dagar.