2024-08-11, 11:31
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaciguio
Kollar man snitten Malmö hade åren innan deras nya byggdes så förstår man kanske varför man inte siktade på allt för högt(inte alls en diss btw, Allsvenskan hade mindre publiksnitt förr med mindre arernor). Deras gamla var självklart en riktig jävla pissarena men det var ju inte alls givet att Malmö skulle ha ett sånt här lyft publikmässigt när det börjades bygga.
Håller dock med att det var i minsta laget, 24-25 någonting hade nog varit optimalt.

Finns det utrymme att bygga på ett etage till på någon av långsidorna eller på södra läktaren?
Antar att Norra är uteslutet med utrymmena som är ovanför ståplatsen.

När Malmö byggde sin arena vill jag minnas att det fanns en färdig plan för att kunna bygga på ett etage till, och att det fortfarande är möjligt med att Malmö tycker att det kostar för mycket.

När arenan byggdes så var ju "alla" supernöjda med 24 000 som var kapaciteten på den tiden, och hade man fortfarande kunnat ta in 24 000 hade det nog varit ganska lagom för 80% av matcherna.
Citera
2024-08-11, 12:05
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Hur ofta brukar Eleda vara fullsatt på en säsong?
Jag vet inte exakt. Men min känsla är att det är den arenan i Sverige som oftast har fullsatt.
Citera
2024-08-11, 12:16
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
När Malmö byggde sin arena vill jag minnas att det fanns en färdig plan för att kunna bygga på ett etage till, och att det fortfarande är möjligt med att Malmö tycker att det kostar för mycket.

När arenan byggdes så var ju "alla" supernöjda med 24 000 som var kapaciteten på den tiden, och hade man fortfarande kunnat ta in 24 000 hade det nog varit ganska lagom för 80% av matcherna.

Det hade sett skitdumt ut med ett tredje etage. Etagen är redan för små och borde egentligen bara vara ett etage.

Jag var inte nöjd. Jag har alltid tyckt att den ser för liten och ynklig ut och var förvånad att den tog 24 000. Den tog dessutom lika lite som nu under europamatcher.

Sen kunde kanske inte MFF veta vilken succe Öresundsregionen skulle bli, men de borde kunna ha räknat med att den skulle växa i alla fall. När arenan stod färdig så hade trots allt Högskolan funnits i 11 år, Örsesundsbron funnits i 9 år, Västra hamnen vuxit under 8 år, Dockan i 6 år, turning Torso funnits i 4 år och det fanns planer på att bygga bostäder på en massa gamla hamn och industriplatser i stan. Och det var uppenbart att närliggande kranskommuner växte ganska rejält. Det var uppenbart att stormalmö var på uppgång. Om den nya stadion hade stått färdig 1999 istället för 2009 så hade det varit en betydligt rimligare storlek på arenan .

Man utökade begreppet stormalmö 2005 så det är lite missvisande ( jag räknar själv inte Höör och Eslöv )men bara från 2010-2024 så har det officellt växt med 120 000 människor, låt oss säga att 110 000 av dem är i det egentliga stormalmö. Bara det kräver en arena som är 6000 platser större om vi räknar med 5% regeln. Och redan 2004 så hade man över 20 000 i snitt på en arena som var klart sämre för gemene man, särskilt under regniga och blåsiga dagar.
Senast redigerad av sebastian_ 2024-08-11 kl. 12:52.
Citera
2024-08-11, 12:57
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaciguio
Kollar man snitten Malmö hade åren innan deras nya byggdes så förstår man kanske varför man inte siktade på allt för högt(inte alls en diss btw, Allsvenskan hade mindre publiksnitt förr med mindre arernor). Deras gamla var självklart en riktig jävla pissarena men det var ju inte alls givet att Malmö skulle ha ett sånt här lyft publikmässigt när det börjades bygga.
Håller dock med att det var i minsta laget, 24-25 någonting hade nog varit optimalt.

Finns det utrymme att bygga på ett etage till på någon av långsidorna eller på södra läktaren?
Antar att Norra är uteslutet med utrymmena som är ovanför ståplatsen.
Man kunde kanske inte veta vilken succe Öresundsregionen skulle bli, men de borde kunna ha räknat med att den skulle växa i alla fall. När arenan stod färdig så hade trots allt Högskolan funnits i 11 år, Örsesundsbron funnits i 9 år, Västra hamnen vuxit under 8 år, Dockan i 6 år, turning Torso funnits i 4 år och det fanns planer på att bygga bostäder på en massa gamla hamn och industriplatser och andra platser i stan. Och det var uppenbart att närliggande kranskommuner växte ganska rejält. Det var uppenbart att stormalmö var på uppgång. Om den nya stadion hade stått färdig 1999 istället för 2009 så hade det varit en betydligt rimligare storlek på arenan .

Man utökade begreppet stormalmö 2005 så det är lite missvisande ( jag räknar själv inte Höör och Eslöv )men bara från 2010-2024 så har det officellt växt med 120 000 människor, låt oss säga att 110 000 av dem är i det egentliga stormalmö. Bara det kräver en arena som är 6000 platser större om vi räknar med 5% regeln. Och redan 2004 så hade man över 20 000 i snitt på en arena som var klart sämre för gemene man, särskilt under regniga och blåsiga dagar.
Senast redigerad av sebastian_ 2024-08-11 kl. 13:05.
Citera
2024-08-11, 13:04
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Jag vet inte exakt. Men min känsla är att det är den arenan i Sverige som oftast har fullsatt.
Det tror jag inte. Tele2 har 6 derbymatcher varje säsong och ligger strax över HIFDIFs snitt i kapacitet. För övrigt drar alla Stockholmslag en avsevärd mängd människor från närliggande städer á Södertälje, Uppsala, Västerås, E-tuna etc. att räkna publikundetlag med Storstockholm som utgångspunkt är befängt. Jag är väldigt nöjd med kapaciteten på Jordgubben.
Senast redigerad av Teu 2024-08-11 kl. 13:07.
Citera
2024-08-11, 13:10
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Det hade sett skitdumt ut med ett tredje etage. Etagen är redan för små och borde egentligen bara vara ett etage.

Jag var inte nöjd. Jag har alltid tyckt att den ser för liten och ynklig ut och var förvånad att den tog 24 000. Den tog dessutom lika lite som nu under europamatcher
Kan man inte tänka sig en variant där dom istället för att bygga ett 3:e etage, bygger om 2:a etaget till mycket högre långsida/or?
Citera
2024-08-11, 13:18
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Det tror jag inte. Tele2 har 6 derbymatcher varje säsong och ligger strax över HIFDIFs snitt i kapacitet. För övrigt drar alla Stockholmslag en avsevärd mängd människor från närliggande städer á Södertälje, Uppsala, Västerås, E-tuna etc. att räkna publikundetlag med Storstockholm som utgångspunkt är befängt. Jag är väldigt nöjd med kapaciteten på Jordgubben.
Ja, hellre en arena som är lite för stor en en som är för liten (är vis av erfarenhet där…).

Bajen snittar runt 25k men har ju 4-5 matcher per år där man kan dra bra bit över 40k. Dessutom behöver man tillväxtutrymme för framtiden.

Det ultimata för Bajen (säkert även för er) vore en arena för upp mot 40k, med utbyggnads möjligheter på +10k till.

Jag tror Bajen kan sälja ut i princip varje match på Tele2 inom 5 år (vi snittar nog över 27k sålda nu). Då är arenan på tok för liten.
Senast redigerad av QuantumQuill 2024-08-11 kl. 13:35.
Citera
2024-08-11, 13:29
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Kan man inte tänka sig en variant där dom istället för att bygga ett 3:e etage, bygger om 2:a etaget till mycket högre långsida/or?
Jo det tycker jag är det bästa alternativet. Men nu vill man nog ha en arena som tar 30 000 under europamatcher så det andra etaget hade blivit oproportioneligt stort. Satsar man på en arena i gamla malmö stadions allsvenska kapacitet, säg 27 500 i allsvenskan och 26 000 i europa så hade det kanske funkat ( dvs 5000 fler platser utspridda på 3 etage). Och andra sidan, 9000 fler platser utspridda på 3 etage kanske hade varit ganska coolt och annorlunda det också.
Senast redigerad av sebastian_ 2024-08-11 kl. 13:44.
Citera
2024-08-11, 15:19
Medlem
Davidhasselhoffs avatar
Citat:

Alla matcher hittills har varit slutsålda
Citera
2024-08-11, 15:59
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davidhasselhoff
Alla matcher hittills har varit slutsålda
Fair enough. Sålänge mina skattemedel slipper gå till att bekosta er expansion kör hårt.
Citera
2024-08-11, 17:29
Medlem
buisnismannens avatar
Citat:
Fair enough. Sålänge mina skattemedel slipper gå till att bekosta er expansion kör hårt.

vänta du bara 5 år så kommer nog motion om att plöja ner pengar i ny arena.

Carlén VD MFF:

Citat:
Malmö FF utreder var man kan skapa fler ståplatser på Eleda Stadion, funderar på att bygga en nya arena om 15-20 år,

https://gasetten.se/malmo-ff/carlnen-i-langintervju-planer-pa-ny-arena-gafotboll-e-sport-och-mycket-mer/
Citera
2024-08-11, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Needs.more.brandy
Hm... Jag hittar inga exakta uppgifter, men Nordvästra Skåne ska vara ungefär en fjärdedel utav Skånes totala befolkning på ca 1,42 miljoner. Det blir 355 000 invånare. 5% av det är 17 750 personer, så vår ideala kapacitet på Olympia skulle i så fall vara något högre än nuvarande 16 000.

Jag skulle dessutom vilja hävda att det finns andra faktorer som spelar in som talar för att Olympia skulle behöva vara ännu större. Eftersom vi haft samma spelplats sedan 1898 menar jag på att HIF:s arena har hunnit sätta sig mer i folksjälen än vad som är vanligt förekommande. Namnet har inte sålts ut och det är HIF som spelat där ända sedan 1907. HIF är en mycket anrik förening, som normalt sett skulle vara ett topplag i Allsvenskan och traditionellt har vi varit mycket publikdragande. Att vi inte redan växt ur den senaste versionen utav Olympia beror på extrema motgångar, samtidiga med extrema framgångar för våra värsta konkurrenter. Det är i min mening sannolikt att vi inom en tioårsperiod kommer att behöva en arena med så mycket som 20 000 platser. Olympia är dock för viktig för oss för att vi ska kunna flytta. En ny ombyggnad kan komma att bli nödvändig.

Korrekt. Att missa den enda matchen på året som man har tillträde till är ju inte direkt imponerande. Så kan man vända på det.

Avstängda HIF:are var för övrigt närvarande i Varberg i samband med Varbergs BoIS - Helsingborgs IF i Superettan.
https://ibb.co/r0zh0Gj

På tal om Varberg-Helsingborg så var jag på arenan idag och hittade en stor mängd uppsatta klistermärken på stolar etc uppe i hörnet på långsidan närmast bortastå. Alla hade motivet av en krokodil i HIF-kläder som står med typ en öl i handen. Spontant tänker man ju ”wtf” samtidigt som man blir intresserad. Vad är grejen med den öldrickande krokodilen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in