Citat:
Ursprungligen postat av
Lebel
Tack för tipset.
Kallelsen sändes 1989. Ingen vet vilken månad den sändes. Om den sändes. Polisen hittade inte kallelsen. Påminnelser sändes i januari 1990 och maj 1990. I augusti 1987 lämnade Christer bostadsrätten på Hälsingegatan 19 i Vasastan och flyttade till Huggarevägen 9 i Västerhaninge. Man kan förmoda att påminnelserna sändes till Huggarevägen. Även den ursprungliga kallelsen (om den överhuvudtaget sändes).
I oktober 1992 flyttade Christer 12 km västerut. Till föräldrarnas sommarstuga på Vedahöjden 13 i Tungelsta. Den adressen ligger också i Västerhaninge. Tungelsta är en del av Västerhaninge. Varför är det intressant?
Christers enda kommentarer (om kallelsen och påminnelserna) är dessa:
G: När fick du brev om att du komma och visa upp vapnet?
A: Jag tror det var Bengt Ödmark som ... Nej, jag hade flyttat ut till Västerhaninge.
G: Du svarar aldrig på frågan angående kallelsen. Varför hörsammade du inte den?
A: Jag ville inte bli inblandad.
Det är knappast ett erkännande att han fick kallelsen (om den överhuvudtaget sändes) eller påminnelserna.
Han nämner Bengt Ödmark. Den polis som fick kontakt med Christer den 11 januari 1994. Den som fick veta att vapnet var sålt. I januari 1994 bodde Christer i Västerhaninge (i sommarstugan).
Att Christer säger "jag ville inte bli inblandad" är inget erkännande.
Det kräver en mycket stor ansträngning att få till att CA inte vidgår att han fått kallelser.
Att han mumlar, pratar om annat samt det faktum att innehavare av relevanta revolvrar kallades såväl april 1986 som 1989/90 krånglar kanske till det lite.
På första frågorna om kallelser svarar han, av allt att döma, inte när jag bodde på
Hälsingegatan.
På fråga om när han fick brev med kallelser svarar han efter att ha mumlat något om Ödmark att ”Nej, jag hade flyttat ut till Västerhaninge” (när han fick kallelser, får man tolka det som). Uppföljande fråga till det bli varför han inte hörsammade kallelsen, förstod han inte att han skulle bli misstänkt då?
CA svarar att han tänkte att kom det ingen de första åren (efter kallelser april 1986?) så kommer det väl ingen senare heller.
CA uppger vidare som svar på frågor att han ignorerar kallelserna eftersom han inte har förtroende för utredningen eller polisen, att han struntar i att han förvärrar saker för utredningen genom agerandet, att kommer polisen och knackar på på grund av det så får de väl göra det och att han förstår att han i och med detta blir föremål för förhör och att det är självförvållat.
Han medger utan tvekan att han fått de kallelser som skickats till hans adress.
Jag vet inte vad hans olika adresser har med saken att göra. Han bor i Västerhaninge när kallelser kommer. Hans adress plockar PU fram 23/10 -89. Därefter skickas förmodligen en kallelse, även man inte hittar kopian. Han får ju påminnelser.
Och även påminnelserna är kallelser:
https://imgur.com/a/p-minnelser-provskjutning-Rd3E7FT