Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-08-10, 23:26
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jojje48
Någon som känner till Polisman Ö och hans liv bättre? Vad gjorde han efter palmemordet och varför flyttade han till Tyskland?

Efter decennier av grävande kring den där jävla Ö och andra hjärnhögerspöken utan resultat kanske det är dags att börja intressera sig för annat? Eller ställa frågan om varför det inte lett nånstans? Har vi möjligen blivit utsatta för ett marxistiskt narrativ och desinformation och hjärntvätt där vi bara kan se fienden inifrån? Hoppas ändå du får svar på dina spörsmål. Lycka till kamrat!
Citera
2024-08-10, 23:38
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Det går alldeles utmärkt ihop tidsmässigt, Dalvulvan. Du tänker och räknar fel, käpp rätt fel till och med. Jag vet inte om du trollar eller ej, men något säger mig att du gör det. Trist för tråden.

Intressant, du verkar ha tänkt till. Ungefär var befann sig väskmannen när han hörde skotten?
Citera
2024-08-10, 23:45
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Att "mannen som sprang förbi YN/AZ på åsen" inte finns?

AZ såg överhuvudtaget inte den mannen, så det är troligt att han pratade om LJ istället.

Vad menar du med det fetade?

Från hans första förhör:

Citat:
När de gick på David Bagares gata var det mycket bilar parkerade. De gick på den norra, högra, trottoaren. På den motsatta trottoaren kom en man springande. Det enda Zahir kan säga om den mannen är, att han hade en mörk, troligen svart, knälång rock på sig. Zahir såg inget av mannens ansikte och har inga fler minnesbilder av mannen.

AZ har alltså sett mannen och beskriver dennes klädsel.

När han i ett senare förhör ska beskriva LJ säger han att LJ hade ”dunjacka”. Vilket inte går ihop med den knälånga rocken han beskriver här.
Citera
2024-08-11, 01:14
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
IVA16636-N, förhör hållet 7/2 2007 s. 4-5.

https://wpu.nu/images/a/a9/Pol-2007-02-07_1215-IVA-16636-N_F%C3%B6rh%C3%B6r_med_Christer_Andersson.pdf

Tack för tipset.

Kallelsen sändes 1989. Ingen vet vilken månad den sändes. Om den sändes. Polisen hittade inte kallelsen. Påminnelser sändes i januari 1990 och maj 1990. I augusti 1987 lämnade Christer bostadsrätten på Hälsingegatan 19 i Vasastan och flyttade till Huggarevägen 9 i Västerhaninge. Man kan förmoda att påminnelserna sändes till Huggarevägen. Även den ursprungliga kallelsen (om den överhuvudtaget sändes).

I oktober 1992 flyttade Christer 12 km västerut. Till föräldrarnas sommarstuga på Vedahöjden 13 i Tungelsta. Den adressen ligger också i Västerhaninge. Tungelsta är en del av Västerhaninge. Varför är det intressant?

Christers enda kommentarer (om kallelsen och påminnelserna) är dessa:

G: När fick du brev om att du komma och visa upp vapnet?

A: Jag tror det var Bengt Ödmark som ... Nej, jag hade flyttat ut till Västerhaninge.

G: Du svarar aldrig på frågan angående kallelsen. Varför hörsammade du inte den?

A: Jag ville inte bli inblandad.

Det är knappast ett erkännande att han fick kallelsen (om den överhuvudtaget sändes) eller påminnelserna.

Han nämner Bengt Ödmark. Den polis som fick kontakt med Christer den 11 januari 1994. Den som fick veta att vapnet var sålt. I januari 1994 bodde Christer i Västerhaninge (i sommarstugan).

Att Christer säger "jag ville inte bli inblandad" är inget erkännande.
Senast redigerad av Lebel 2024-08-11 kl. 01:19.
Citera
2024-08-11, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Finns en hel tråd startad 2020 om den du fiskar efter: (FB) Tråden om Christer Andersson

Tack! Hade inte den minsta aning om det. Råkade bara få syn på boken ute på nätet! Blev så paff när jag såg att det handlade om just den tanken jag hade vid mordet för en jäkla massa år sedan! Trodde jag var ensam om det. Tack för tipset om tråden. Ska kolla den. Och så ska jag läsa boken. Väldigt intressant.

Fast något väldigt märkligt var det ändå med detta mord! Så många misstänkta! Kanske var det ändå ödets nyck! Kanske var Palme bara på fel plats! Ett misstag att han sköts. Då kan man ju undra vem som egentligen var den tänkta måltavlan!
Citera
2024-08-11, 05:57
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Intressant, du verkar ha tänkt till. Ungefär var befann sig väskmannen när han hörde skotten?

Någon meter västerut från trappkrönet, han ser GM komma uppför trappfoten och springa uppför trappan, han är inledningsvis smått paralyserad varpå han sekunderna senare springer/joggar ner mot DBG.

För att vara ödmjuk, erkänner jag att jag inte har suttit med tidtagarur och noterat exakta sekunder. Men, jag tror att det är fullt möjligt iaf.
Citera
2024-08-11, 07:50
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Vad menar du med det fetade?

Från hans första förhör:

AZ har alltså sett mannen och beskriver dennes klädsel.

När han i ett senare förhör ska beskriva LJ säger han att LJ hade ”dunjacka”. Vilket inte går ihop med den knälånga rocken han beskriver här.

Ser man på! Så både YN och AZ såg mannen som sprang förbi dem på åsen, och det var inte LJ.

Användaren Lebel försökte nyss leda i bevis, via Hermanssons PM, att det inte var någon man på åsen, endast LJ.

Tack för att du hjälper till med att vederlägga detta.
Citera
2024-08-11, 07:59
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Tack för tipset.

Kallelsen sändes 1989. Ingen vet vilken månad den sändes. Om den sändes. Polisen hittade inte kallelsen. Påminnelser sändes i januari 1990 och maj 1990. I augusti 1987 lämnade Christer bostadsrätten på Hälsingegatan 19 i Vasastan och flyttade till Huggarevägen 9 i Västerhaninge. Man kan förmoda att påminnelserna sändes till Huggarevägen. Även den ursprungliga kallelsen (om den överhuvudtaget sändes).

I oktober 1992 flyttade Christer 12 km västerut. Till föräldrarnas sommarstuga på Vedahöjden 13 i Tungelsta. Den adressen ligger också i Västerhaninge. Tungelsta är en del av Västerhaninge. Varför är det intressant?

Christers enda kommentarer (om kallelsen och påminnelserna) är dessa:

G: När fick du brev om att du komma och visa upp vapnet?

A: Jag tror det var Bengt Ödmark som ... Nej, jag hade flyttat ut till Västerhaninge.

G: Du svarar aldrig på frågan angående kallelsen. Varför hörsammade du inte den?

A: Jag ville inte bli inblandad.

Det är knappast ett erkännande att han fick kallelsen (om den överhuvudtaget sändes) eller påminnelserna.

Han nämner Bengt Ödmark. Den polis som fick kontakt med Christer den 11 januari 1994. Den som fick veta att vapnet var sålt. I januari 1994 bodde Christer i Västerhaninge (i sommarstugan).

Att Christer säger "jag ville inte bli inblandad" är inget erkännande.

Det kräver en mycket stor ansträngning att få till att CA inte vidgår att han fått kallelser.

Att han mumlar, pratar om annat samt det faktum att innehavare av relevanta revolvrar kallades såväl april 1986 som 1989/90 krånglar kanske till det lite.

På första frågorna om kallelser svarar han, av allt att döma, inte när jag bodde på Hälsingegatan.

På fråga om när han fick brev med kallelser svarar han efter att ha mumlat något om Ödmark att ”Nej, jag hade flyttat ut till Västerhaninge” (när han fick kallelser, får man tolka det som). Uppföljande fråga till det bli varför han inte hörsammade kallelsen, förstod han inte att han skulle bli misstänkt då?

CA svarar att han tänkte att kom det ingen de första åren (efter kallelser april 1986?) så kommer det väl ingen senare heller.

CA uppger vidare som svar på frågor att han ignorerar kallelserna eftersom han inte har förtroende för utredningen eller polisen, att han struntar i att han förvärrar saker för utredningen genom agerandet, att kommer polisen och knackar på på grund av det så får de väl göra det och att han förstår att han i och med detta blir föremål för förhör och att det är självförvållat.

Han medger utan tvekan att han fått de kallelser som skickats till hans adress.

Jag vet inte vad hans olika adresser har med saken att göra. Han bor i Västerhaninge när kallelser kommer. Hans adress plockar PU fram 23/10 -89. Därefter skickas förmodligen en kallelse, även man inte hittar kopian. Han får ju påminnelser.

Och även påminnelserna är kallelser: https://imgur.com/a/p-minnelser-provskjutning-Rd3E7FT
Citera
2024-08-11, 08:08
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Någon meter västerut från trappkrönet, han ser GM komma uppför trappfoten och springa uppför trappan, han är inledningsvis smått paralyserad varpå han sekunderna senare springer/joggar ner mot DBG.

För att vara ödmjuk, erkänner jag att jag inte har suttit med tidtagarur och noterat exakta sekunder. Men, jag tror att det är fullt möjligt iaf.

Intressant! Så mannen passerade YN/AZ ungefär när GM kom ut i korsningen ovanför trappen?

Men hur visste den mannen i så fall ens att något hade hänt? Skymmer inte barackerna och bygget sikten mot Sveavägen helt? Hördes ens skottljud upp till åsen? Det torde ha varit ett ganska dämpat ljud i så fall

Någon får empiriskt undersöka möjligheten.

Varför väljer mannen att springa fullt exponerad på höger sida? På vänster var det en rad med bilar?
Citera
2024-08-11, 08:13
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Intressant! Så mannen passerade YN/AZ ungefär när GM kom ut i korsningen ovanför trappen?

Men hur visste den mannen i så fall ens att något hade hänt? Skymmer inte barackerna och bygget sikten mot Sveavägen helt? Hördes ens skottljud upp till åsen? Det torde ha varit ett ganska dämpat ljud i så fall

Någon får empiriskt undersöka möjligheten.

Varför väljer mannen att springa fullt exponerad på höger sida? På vänster var det en rad med bilar?

Nja, det vet jag inte? Mannen behöver inte passerat YN/AZ när GM nådde krönet och vek av söderut på Malmskillnadsgatan? Varför?

Hur mannen visste att något hänt? Tja, förslagsvis därför att de två kraftiga smällarna från revolverna dånade jämte väggarna på Tunnelgatan och givetvis upp till trappkrönet? Trollar du nu igen?

Varför han väljer att springa fullt exponerad på höger sida? Tja, varför inte? Han har två alternativ, han valde det ena? Trollar du nu igen Dalvulvan lille?
Citera
2024-08-11, 09:12
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Vänta så ska jag ringa GM för att höra om han såg LJ i helfigur.

Tyvärr. Ingen svarar idag. Jag försöker igen imorgon!

Skämt åsido. SE beskrev LJ i helfigur, så nog såg GM allt!

Om man inte tror på den teorin, så visar LJ hur han stod här. Alltså var han synlig i helfigur?

https://www.youtube.com/watch?v=zrsEmpPVee4

Det är ingen teori. LJ beskriver i ord hur han tittade mot Sveavägen medan GM var i trappen.

Om LJ kunde se GM kunde GM se LJ.

Vi har ingen aning om när GM ev. skulle ha sett LJ heller.
Att LJ kunde se GM betyder inte per automatik att han gör sig synlig med hela kroppen.
Att LJ "gjorde sig synlig" och var synlig i helfigur, finns det endast bevis för från mordplatsen.
Från trappen vet vi inte.

Som jag skrev... möjligt, men en spekulation..
Och gör vi SE till GM så måste han ha sett LJ. (i rollen som GM så "vet vi" rätt mycket kring vad han ljugit om och hitta på, samt här också sett.)
Citera
2024-08-11, 09:58
Medlem
Citat:

För att tiderna ska stämma måste han dröja mer än några sekunder. Därför tänker jag mig att han var i färd med att avsluta en knarkaffär vilket gjorde att han inte kunde dra iväg direkt. (Kanske gjordes affären upp i en port på Malmskillnadsgatan.) Fipplandet med väskan skulle kunna förklaras med att han vill stänga till om varorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in