Citat:
Ursprungligen postat av
Hardstekt
Det är inte mitt eller det svenska samhällets problem. Det är svenska bärföretagens problem. Blåbär och lingon är ingen basvara som är nödvändig för överlevnad, det är ett tillbehör, med många liknande alternativ.
Bärföretagen får fixa vilkor som europeer kan tänkas arbeta för. Annars får de inga bär sålda.
Vi som konsumenter får istället betala det de kostar när vi sedan köper en burk med lingonsylt i butik.
De som då inte har råd med blåbär eller lingon, får hitta något annat mer prisvärt alternativ tex. jordgubbsylt eller om det vill sig riktigt illa äppelmos.
Jag är inte emot att ge jobben till svenskar och andra i EU, få upp lönen eller att det blir dyrare bär
Men det är hål i huvudet att tro att det sinnessjuka jobbet att plocka bär skulle kunna utföras av lata/arbetslösa.
Däremot finns det svenskar som har rätt psyke för uppgiften och om jobbet ger bra betalt kan de ta det och så blir deras gamla jobb ledigt som i några led senare leder till mindre arbetslöshet.
Det hårdaste jobbet jag haft var i ungdomen att som extrajobb tömma containrar till pall. Det går in några kartonger i en 40" från Kina så att säga. Det var bara att kötta på. Inte alla som klarade av det och inget du kan göra under någon längre tid för då tror jag man går sönder. Men jag tror inte att det är i närheten av vad som krävs för bärplockning.