2024-08-10, 15:25
  #253
Medlem
Kan man inte köra epa eller bil ända fram till bären
Så går det bort
Citera
2024-08-10, 15:30
  #254
Medlem
GertBennys avatar
Det tror jag inte gemene svensk vill. Jag tror även majoriteten av alla skribenter här i tråden och som gnäller på ungdomar/arbetslösa/invandrare whatever själva aldrig haft ett fysiskt jobb eller något jobb överhuvudtaget. Definitivt hade ingen av er gått halvt böjd i 8 timmar bland en massa mygg och skit och plockat bär
Citera
2024-08-10, 15:42
  #255
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Men har ni själva ens plockat bär i några timmar? Man blir sjukt trött i kroppen och ryggen. Tror alla som kan väljer bort detta.

Och så är det inte i många andra yrken?

Ryck upp dig och kom med i matchen!!
Citera
2024-08-10, 15:43
  #256
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Att ha plockat bär en sensommar skulle kunna vara helt avgörande för nästa steg i arbetslivet för en som varit långtidsarbetslös/sjukskriven/ung vuxen som aldrig haft ett jobb tidigare.

Jag har varit arbetsgivare och jag hade definitivt fått upp ögonen för en person som köttat på i bärskogen i stället för att bara sitta och söka ytterligare 100 jobb.


Tror knappast det...

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Om man gör fel ja...
Min gamla mor är alltså ute i skogen i dagar i sträck och plockar bär, bara för nöjes/husbehovs skull.
Om man som ungdom är för lat för att arbeta med vad en 70-80-åringar gör för nöjes skull så skall man fan skämmas.

Hur mycket får hon ihop då? Som bärplockare förväntas man få ihop ganska mycket och arbeta under press.


Citat:
Ursprungligen postat av GAMLE SVARTEN
Jag tror man underskattar svårighetsgraden i att snabbt plocka stora mängder bär. Thailändarna är välmotiverade proffs.

Möjligtvis kan bärplockning vara något för yngre friska svenskar med god fysik. Typ studenter från gymnasium eller högskola.

Den genomsnittliga omotiverade, halvgamla arbetslöse med dålig fysik är nog en mardröm för bärföretagare att anställa.

Ja det blir så mycket skrönor här på nätet om att folk bara är lata och odugliga när sanningen är att det är väldigt ansträngande att plocka bär och att de flesta drar sig för det.


Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Varför ska folk som redan har andra jobb plocka bär? Kravet ska väl riktas till de arbetslösa, inte till de som redan jobbar? Sen finns det gott om möjligheter att plocka bär även i södra delen av landet, kanske inte hjortron men jordgubbar.

Det handlar väl ändå om att arbetsgivaren får ordna med ok arbetsvillkor så hittar man säkert villiga. Finns säkert många idrottsföreningar som kunde skicka upp lite ungdomar på sommaren och skramla ihop pengar till klubben. Arbetslösa förväntas söka jobb, inte springa runt i skogen någon månad.
Citera
2024-08-10, 15:45
  #257
Medlem
Det de flesta i den här tråden inte tycks förstå att dessa bärplockare, lantarbetare, städare och byggjobbare ifrån Asien, Afrika och Östeuropa i de flesta fall är slavar som jobbar för 20kr/h eller skall jobba av någon fiktiv skuld åt maffian i deras hemländer. Många av dem hålls inlåsta, deras pass tas ifrån dem och deras familj hålls som gisslan i deras hemländer. Naturligtvis finns det undantag, men de är sällsynta. Det skulle aldrig fungera att behandla Svenska medborgare på det sättet.
Citera
2024-08-10, 15:50
  #258
Medlem
Leibachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av izquierda
Ser många somalier som städare, busschaufförer, taxiförare med mera. Betydligt fler än bärbranschen skulle kunna fixa jobb åt.

Nu pratar vi om olika saker, jag pratar om arbetslösa invandrare som vägrar att flytta på sig dit det finns försörjning, de du nämner arbetar ju redan? (För mig personligen skulle vi kunna kasta ut alla araber, afrikaner och muslimer imorgon oavsett om de har jobb eller inte, antingen det eller dränka dem i Östersjön. Men det är inte det vi diskuterar). Men om det nu bor arbetslösa somalier i Filipstad, det finns bär att plocka i skogen utanför och de vägrar ta jobben så dra in bidragen direkt.
Citera
2024-08-10, 15:52
  #259
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izquierda
Ser många somalier som städare, busschaufförer, taxiförare med mera. Betydligt fler än bärbranschen skulle kunna fixa jobb åt.
Eftersom 80 procent är PERMANENT arbetslösa ser du många, många fler som går hemma på olika former av bidrag.
Citera
2024-08-10, 15:55
  #260
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leibach
Nu pratar vi om olika saker, jag pratar om arbetslösa invandrare som vägrar att flytta på sig dit det finns försörjning, de du nämner arbetar ju redan? (För mig personligen skulle vi kunna kasta ut alla araber, afrikaner och muslimer imorgon oavsett om de har jobb eller inte, antingen det eller dränka dem i Östersjön. Men det är inte det vi diskuterar). Men om det nu bor arbetslösa somalier i Filipstad, det finns bär att plocka i skogen utanför och de vägrar ta jobben så dra in bidragen direkt.

Du skrev att folk borde flytta norrut. Om bärplockandet sker på pendlingsavstånd kan de krävas ta sådana jobb.
Citera
2024-08-10, 16:01
  #261
Medlem
Leibachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av izquierda
Du skrev att folk borde flytta norrut. Om bärplockandet sker på pendlingsavstånd kan de krävas ta sådana jobb.

Vad jag vet kan "man" även tvingas flytta till annan ort efter tre månader på a-kassa, men det gäller kanske inte blattar? Om man har försörjningsstöd/soc borde det gälla direkt. Vuxna människor kan inte förvänta sig att försörjas av andras skatteinbetalningar. Men diskussionen är meningslös, du är ett vänstertroll som älskar svartingar. Tack å hej!
Citera
2024-08-10, 16:06
  #262
Medlem
Hardstekts avatar
Bärföretagen får helt enkelt betala det de kostar att få folk att plocka bär åt dom.

Det är inte svårare än så.

Kan dom inte fixa tillräckligt attraktiva villkor för att locka europeiska medborgare att plocka bär åt dom, får dom lägga ner verksamheten.

Det som kommer hända när tillgången på bär minskar, är att priset ökar. Detta kommer i sin tur öka incitamenten att plocka bär. Eftersom man tjänar mer pengar per plockat kg.

Detta kommer i sin tur att öka priset på sylt och frysta/färska bär i butik.

Blir bären för dyra, får fattiga äta jordgubbar i stället.

Ett jävla ickeproblem.
__________________
Senast redigerad av Hardstekt 2024-08-10 kl. 16:09.
Citera
2024-08-10, 16:09
  #263
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leibach
Vad jag vet kan "man" även tvingas flytta till annan ort efter tre månader på a-kassa, men det gäller kanske inte blattar? Om man har försörjningsstöd/soc borde det gälla direkt. Vuxna människor kan inte förvänta sig att försörjas av andras skatteinbetalningar. Men diskussionen är meningslös, du är ett vänstertroll som älskar svartingar. Tack å hej!

De reglerna syftar till att få människor att flytta till kommuner med fler arbetstillfällen. Inte till en kommun där enda arbetstillfället är ett säsongsjobb någon månad per år och i övrigt krävs bidragsförsörjning.
Citera
2024-08-10, 16:09
  #264
Medlem
greta75s avatar
Korkad frågeställning.

Fråga dig själv varför man flyger in folk från andra sidan jorden över huvudtaget.

Stenhårt jobb som svenskar inte klarar eller vill utföra för betalningen som erbjuds.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in