Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Det är just därför som jag tycker denna djupa framryckning är intressant. Anta att Ukraina bryter genom och tar Kursk. Skulle de kunna hålla staden, om Ryssland börjar lobba små taktiska kärnvapen på den ukrainska logistiklinan INOM Ryssland? I mitt tycke är det en intressant militär fråga, som är avgörande för hur AFU och RFA agerar. Det är dock något som all "kärnvapen-strategiteori" ignorerat, den har snarare (militärt sett) teoretiserat vad som händer om en konventionellt svagare motståndare (som Ryssland) kompenserar på slagfältet eller om kärnvapen militärt kan användas för att genomföra "deep battle". Såvitt jag vet i alla fall.
Jag tror inte AFU skulle kunna hålla Kursk under sådana omständigheter. Därför skulle Putin i princip kunna ignorera detta hot, så länge han försvarar kärnkraftverket i Kursk. Han skulle dock få problemet att delar av lokalbefolkningen skulle känna sig (minst sagt) svikna. Men många i detta forum tror ju att han inte bara är Putin, utan självaste VLADOLF PRUTTLER, en person som är som Hitler. En diktator som Hitler kan lugnt offra några civila i det glest befolkade Kursk Oblast för att vinna kriget. Om han däremot är en lite mer konventionell sur konservativ auktoritär gubbe, så kommer han inte att spela det kortet. En variant av mad man-doktrinen, men den synas först om AFU kommer djupt in i Ryssland.
Tror knappast att Ukraina samlar sina trupper så att taktiska kärnvapen är effektiva. Dessutom så finns ryssar kvar i området. Det är inte alla civila som hinner eller vill fly. Det kan vara farligt bege sig ut på vägarna och tryggare stanna kvar i sina hem.
Ukraina har redan intagit ett såpass stort område att även atombomber har begränsad effekt för krigets utgång. Det blir bara problem när alla andra länder blir galet arga och går in i kriget för att stoppa Putin.
Mest intressant allt snacket med atombomber som försvar nu är faktiskt att det antyder att Ryssland inte har någon tilltro till sina egna trupper eller helt enkelt inte har några resurser att bemöta Ukraina.