2024-08-10, 12:27
  #193
Medlem
nofjuns avatar
Beror på uselt betalt för stenhårt arbete.
Citera
2024-08-10, 12:28
  #194
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leibach
Då får de väl flytta närmre bären, finns massor med lediga bostäder norrut. Bidrag/försäkringar gäller bara om det verkligen inte finns några alternativ, finns det arbetstillfällen i norra Sverige så är det bara att ta bort ersättningar om någon vägrar ta jobbet.

Finns fler arbetstillfällen i Stockholm än i Västernorrland.
Citera
2024-08-10, 12:30
  #195
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av izquierda
1. Dagis tillåter inte att du lämnar dina barn där medan du åker bort för att plocka bär i Västernorrland i några månader.
2. Soc betalar inte för resor kors och tvärs över Sverige.
3. De söker plockare med hög produktivitet. Ekonomin går ej ihop med omotiverade Rinkeby-mammor som anställda.
1. man får pendla eller flytta närmare bären.
2. joo dem står för kostnaden till och från arbete eller praktik om det faller under normen, soc betalade iaf min resa i yngre dagar till och från praktiken 10mil bort med tågkort.
3. dom får väll praktisera, eventuellt sätta det som "arbetsträning".
Citera
2024-08-10, 12:41
  #196
Medlem
För att diverse bidrag är för generösa?
Citera
2024-08-10, 12:42
  #197
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn
1. man får pendla eller flytta närmare bären.
2. joo dem står för kostnaden till och från arbete eller praktik om det faller under normen, soc betalade iaf min resa i yngre dagar till och från praktiken 10mil bort med tågkort.
3. dom får väll praktisera, eventuellt sätta det som "arbetsträning".

Fattiga kommuner i Västernorrland har inte råd fixa massa bostäder och dagis* åt somalier som ska bidragsförsörjas tio månader om året. Somalierna har större chans hitta ett arbete i Stockholm än i Västernorrland.

*Lär behövas riktigt höga löner för att locka dagispersonal till Västernorrland.
Citera
2024-08-10, 12:43
  #198
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
I år kommer ”bara” 2.000 Thailändska bärplockare till Sverige, jämfört med cirka 6.000 förra året. Huvudskälet verkar vara att det är svårare för Thailändarna att få inresetillstånd.

Därför kommer det nu att bli brist på svenska bär, och de livsmedelsföretag som hanterar bären kan komma att säga upp anställda.

Men varför ser inte livsmedelsföretagen och myndigheterna till att arbetslösa svenskar ges möjlighet att plocka bär? Lön och villkor är numera enligt avtal. Så det finns inga arbetsrättsliga problem som jag förstår det.

Det finns gott om arbetslösa svenskar, och för de som saknar utbildning kan bärplockning vara ett steg in på arbetsmarknaden. Ja, det är ju till och med så att man kan se det som halvt vansinnigt att flyga in bärplockare från andra sidan jordklotet, när det finns gott om folk i Sverige.

Att diskutera: Är det så att bärföretag, livsmedelsföretag och myndigheter helt enkelt är tafatta? I så fall är det dags att vakna upp. 6.000 arbetstillfällen är verkligen inte fy skam, ens om de är säsongsbetonade.

https://sverigesradio.se/artikel/brist-pa-bar-ger-varsel-i-livsmedelsbranschen

Kan du föreställa dig en tjock somalier stå framåtböjt och plocka bär istället för att kackla i telefon.

Nej inte jag heller, och inte heller bärföretagen
Citera
2024-08-10, 12:54
  #199
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
I år kommer ”bara” 2.000 Thailändska bärplockare till Sverige, jämfört med cirka 6.000 förra året. Huvudskälet verkar vara att det är svårare för Thailändarna att få inresetillstånd.

Därför kommer det nu att bli brist på svenska bär, och de livsmedelsföretag som hanterar bären kan komma att säga upp anställda.

Men varför ser inte livsmedelsföretagen och myndigheterna till att arbetslösa svenskar ges möjlighet att plocka bär? Lön och villkor är numera enligt avtal. Så det finns inga arbetsrättsliga problem som jag förstår det.

Det finns gott om arbetslösa svenskar, och för de som saknar utbildning kan bärplockning vara ett steg in på arbetsmarknaden. Ja, det är ju till och med så att man kan se det som halvt vansinnigt att flyga in bärplockare från andra sidan jordklotet, när det finns gott om folk i Sverige.

Att diskutera: Är det så att bärföretag, livsmedelsföretag och myndigheter helt enkelt är tafatta? I så fall är det dags att vakna upp. 6.000 arbetstillfällen är verkligen inte fy skam, ens om de är säsongsbetonade.

https://sverigesradio.se/artikel/brist-pa-bar-ger-varsel-i-livsmedelsbranschen
För dyrt att anställa svenskar med kollektivavtal. Bären skulle bli dyrare.
Citera
2024-08-10, 12:59
  #200
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiggestSnoozer
Rejält höjda löner för bärplockare skulle sannolikt kunna locka ut fler svenskar i bärskogen, men då skulle å andra sidan bären/maten bli väldigt mycket dyrare - och då blir det ramaskri och protester i konsumtionsledet istället.
De som vill ha billiga bär kan ju å andra sidan plocka dem själva. Lite dyrare bär och färre i bidrag är en bra affär tror jag.
Citat:
Ursprungligen postat av Ferh
Tycker dock att man ändå borde ta och tvinga ut diverse invandrare att plocka bär, trots att de skulle göra ett dåligt arbete, för det borde om inte annat vara ett bra sätt att få dem att vilja flytta hem igen.
Jag tror detta med. Alla som "dör om de inte får stanna i Sverige" (jo tjena) hade nog plötsligt hittat bra anledningar att lämna.
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
De som plockade förr var ju uppväxta under en annan tid där livet var betydligt hårdare än nu. Att jämföra min uppväxt på 80- och 90-talet med tex min fars på 40- och 50-tal så är det en enorm skillnad. Mitt största problem var att jag fick inte äta glass varje dag och han åt det någon enstaka gång, många saknade el(åtminstone på landsbygden) och rinnande vatten och det fanns inget av livets moderniteter vi nu tar för givet. Folk var av ett annat virke än dagens svenskar helt enkelt.
Citat:
Ursprungligen postat av jhww82
Om någon har plockat bär samtidigt som östeuropeer eller asiater, då inser man snabbt att vi svenskar inte är skapta att vara så frenetiska och uthålliga.

De är dubbelt så effektiva.
Allt handlar om träning och färdighet. Svenskarna är som sagt ättlingar till ett av Europas fattigaste folk ett par hundra år bakåt.
Citat:
Ursprungligen postat av izquierda
Bättre man ordnar med städjobb, restaurang, istället för bärplockande. Då blir de självförsörjande.
Ja det har ju Arbetsförmedlingen försökt med, det går väl så där och det finns inte den typen av jobb till alla (i så fall hade vi inte haft en massa arbetslösa) i alla fall inte som kan konkurrera med prestationsfria bidrag.
Citera
2024-08-10, 13:03
  #201
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Ja det har ju Arbetsförmedlingen försökt med, det går väl så där och det finns inte den typen av jobb till alla (i så fall hade vi inte haft en massa arbetslösa) i alla fall inte som kan konkurrera med prestationsfria bidrag.

Städ, restaurang, frisör, taxi, kollektivtrafik har nästan bara invandrare anställda. Tvivlar på att bärföretag skulle kunna skapa lika många arbetstillfällen åt invandrare som dessa branscher.
Citera
2024-08-10, 13:04
  #202
Medlem
Under min skoltid för många år sedan var det inte ovanligt att ungdomar i mitt område med hjälp av föräldrar vid sommartid plockade jordgubbar åt bönderna, alltså 15-18 åringar. Föräldrarna körde dit sina ungdomar, de arbetade över dagen och hämtades sedan på eftermiddagen.

Det var inga höga löner, utan fickpengar som de fick för arbetet. Problemet idag är att det mesta är reglerat, få ungdomar vill arbeta för småpengar och de som måste flytta långväga, t.ex. från södra Sverige över juni-juli för blåbärsplockning i Norrland vill åtminstone ha ett hyfsat boende.

Men, de som arrangerar bärplockningen är ofta svin, vill låta plockarna bo i tält med grävda diken som toalett och utan dusch varvid alla begriper att själva omständigheterna kring plockningen blir kass och det blir mindre roligt.

Hade de åtminstone fixat s.k. sommarboenden av okej standard hade de kanske lockat fler svenska ungdomar över 1-2 månader, men de vill ha slavarbetare som ställer upp på det mesta, kanske t.o.m. på me sooo horny, sucky sucky fucky fucky från Thailand. Inse fakta, få vill ställa upp på det.
Citera
2024-08-10, 13:05
  #203
Bannlyst
Som sagt jag tycker att svenskar ska plocka bär, svartskallar skall skickas hem till sina länder.

Nu har vi redskap för att vara ännu mer effektiva än den bästa av risplockare från Thailand. Jag är på att plocka bär och är ursvensk, det gör jag gratis åt mig själv på sommaren letar även svamp. Man behöver inte några svartskallar för det. Dom där odlade amerikanska stora bären är bara vatten och saknar näringsämnen Svenska bär har.

Så vad är lönen. Minst 90 kr i timmen får vi svenskar begära.
Citera
2024-08-10, 13:10
  #204
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Under min skoltid för många år sedan var det inte ovanligt att ungdomar i mitt område med hjälp av föräldrar vid sommartid plockade jordgubbar åt bönderna, alltså 15-18 åringar. Föräldrarna körde dit sina ungdomar, de arbetade över dagen och hämtades sedan på eftermiddagen.

Det var inga höga löner, utan fickpengar som de fick för arbetet. Problemet idag är att det mesta är reglerat, få ungdomar vill arbeta för småpengar och de som måste flytta långväga, t.ex. från södra Sverige över juni-juli för blåbärsplockning i Norrland vill åtminstone ha ett hyfsat boende.

Ja, jordgubbar är det ju fortfarande svenska ungdomar och ungdomar med invandrarbakgrund som ägnar sig åt att plocka på någon odling och sälja på torget. Det är mer praktiskt då det inte kräver att man flyttar långväga som med vilda bär i skogen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in