Citat:
Ursprungligen postat av
BiggestSnoozer
Rejält höjda löner för bärplockare skulle sannolikt kunna locka ut fler svenskar i bärskogen, men då skulle å andra sidan bären/maten bli väldigt mycket dyrare - och då blir det ramaskri och protester i konsumtionsledet istället.
De som vill ha billiga bär kan ju å andra sidan plocka dem själva. Lite dyrare bär och färre i bidrag är en bra affär tror jag.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ferh
Tycker dock att man ändå borde ta och tvinga ut diverse invandrare att plocka bär, trots att de skulle göra ett dåligt arbete, för det borde om inte annat vara ett bra sätt att få dem att vilja flytta hem igen.
Jag tror detta med. Alla som "
dör om de inte får stanna i Sverige" (jo tjena) hade nog plötsligt hittat bra anledningar att lämna.
Citat:
Ursprungligen postat av
marcandrew
De som plockade förr var ju uppväxta under en annan tid där livet var betydligt hårdare än nu. Att jämföra min uppväxt på 80- och 90-talet med tex min fars på 40- och 50-tal så är det en enorm skillnad. Mitt största problem var att jag fick inte äta glass varje dag och han åt det någon enstaka gång, många saknade el(åtminstone på landsbygden) och rinnande vatten och det fanns inget av livets moderniteter vi nu tar för givet. Folk var av ett annat virke än dagens svenskar helt enkelt.
Citat:
Ursprungligen postat av
jhww82
Om någon har plockat bär samtidigt som östeuropeer eller asiater, då inser man snabbt att vi svenskar inte är skapta att vara så frenetiska och uthålliga.
De är dubbelt så effektiva.
Allt handlar om träning och färdighet. Svenskarna är som sagt ättlingar till ett av Europas fattigaste folk ett par hundra år bakåt.
Citat:
Ursprungligen postat av
izquierda
Bättre man ordnar med städjobb, restaurang, istället för bärplockande. Då blir de självförsörjande.
Ja det har ju Arbetsförmedlingen försökt med, det går väl så där och det finns inte den typen av jobb till alla (i så fall hade vi inte haft en massa arbetslösa) i alla fall inte som kan konkurrera med prestationsfria bidrag.