2024-08-10, 12:17
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Ryska reservtrupper mot Kursk: https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/ryssland-kallar-in-reserver-f%C3%B6r-att-f%C3%B6rsvara-kursk/ar-AA1ovZWb?ocid=msedgntp&pc=U531&cvid=3f01f6ea98b748 01a6234080064c4c5b&ei=32

Ni menar att Ukraina ska bedriva krig på tre fronter? Finns inte ukrainska soldater för det. Invasionen av Ryssland kommer garanterat slås ner. Samma sak som Prigozhin försökte sig på, resultatet kommer bli samma.
Det finns inte soldater för någon sida att kunna göra en tokvändning på kriget på några veckor. Jag vet att folk fortfarande tror att Ryssland har folk och utrustning till allt och att judodvärgen bara väntat på rätt tillfälle att få sätta in dem - såhär 30 månader efter att han kunde ha gjort det... Ni vet då när hans VDV-trupper inte var så fulla av kulhål. Vad gäller att försöka rusta upp en hög med BMP-1r som till stor del bara består av rost och sönder torkat gummi. Material blir inte automagiskt übertåligt bara för att det fuskats ihop i Omsk 1975.

Jag vet inte mycket men jag kan nog garantera dig att detta INTE är samma sak som vad restaurangnasaren Prigozhin försökte sig på när judodvärgen inte betalade sin räkning. Reträtten kommer antagligen ske organiserat.
Citera
2024-08-10, 12:22
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alseno
Roligt och intressant att Nato spöar skiten ur ryzzland trots att man inte har en endaste soldat i Ukraina eller ryzzland.
Ja vi har ju länge hört våra rysshoror att Ukraina har slut på soldater! Ändå klarar de av att förvara sig i Ukraina och att invadera Ryssland? Nåt är det som inte stämmer?
Senast redigerad av bema56 2024-08-10 kl. 12:26.
Citera
2024-08-10, 12:24
Avslutad
Den ukrainska offensiv i Ryssland framstår mer och mer som ett fiasko

Samma bilder på samma utslagna ”kolonn” (3 lastbilar) vevas om och om igen.

Man verkar ha kört fast fullständigt. Ingen tanke på att det behövs bränsle mat och ammunition för mer än 1 dag!

De har liksom åkt på lägerskola med en tandborste och ett par kalsonger

Nu är man en sittande anka som bara väntar på att ryssarna ska sikta in sig. Svagt! Bedrövligt!
Citera
2024-08-10, 12:30
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Man verkar ha kört fast fullständigt. Ingen tanke på att det behövs bränsle mat och ammunition för mer än 1 dag!

De har liksom åkt på lägerskola med en tandborste och ett par kalsonger
Rätt starkt ändå att ta sig in ett par mil med den enkla utrustningen och den usla planeringen. Nästan som att Ryssland är styrt av en sociopat och ett gäng medberoende som bara säger saker som sedan måste tas för sanning. Att ifrågasätta ledarskiktet är naturligtvis inte kosher. Hatblogga gör man som mest mot någon trind gubbe som runkat till sig jobbet som försvarsminister.
Citera
2024-08-10, 12:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Du tror att det är hon som ligger bakom den här invasionen? Eller hur har hon nån bäring i den här operationen?
Svara på frågan
Citera
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Ja, vad genialt. Man väntar naturligtvis tills UAF samlar ihop sig ordnat och fint i ett "obyggt" område och så smäller man av ett taktiskt kärnvapen i skallen på dem.

Att jag inte tänkte på det. Självklart har Putin, som ju tagit befälet över armén räknat ut allt så finurligt.

Precis när man trodde att rysstrollen inte kunde nå djupare i sina infantila förutsägelser....
Kanske att du citerat mig av misstag tillsammans med den där jesustomten?!

Det här intåget på rysk mark är såklart högst temporärt och är till för att ukrainarna militärt skulle kunna sprattla till lite för sina sponsorer och visa att de kan bara de skulle få än mer resurser i form av effektivare vapen. Ja så, för någon erövringsstrategi av mark kan det knappast ligga bakom och inte heller för att få ryssarna att försvaga sina styrkor söderut för så tunna är inte ryssarna så det är allt de har.

Nej, det kan till och med vara ett så desperat drag så ukrainarna vill demonstrera sin ohyggliga utsatthet och gör väst totalt uppmärksamma på hur illa det är ställt när ryssarna kraftfullt slår tillbaka Ukrainas inträngning på rysk mark de nu åstadkommit. Att de helt enkelt utan ord tigger om direkta militära insatser då de själva inte räcker till.

Ja, antingen håller Ukraina det de nu tagit i Kursk och kan använda det i fredsförhandlingar eller så tar ryssarna tillbaka allt och kanske lite till som buffertzon. Jag tror på det senare alternativet pga ryssarnas militära överlägsenhet gentemot de ukrainska och då kommer frågan: Vad fan var syftet med inträngningen i Kursk. Att ryska befolkningen där också skulle få känna på krigets fasor som president Zelensky påstod kan ju inte vara en strategi om inte en helkorkad sådan då.

Ja nu har jag utförligt angett mina funderingar om vad som utspelar sig - så vilken icke-trolsk analys gör du av det som nu sker i Kursk?
Citera
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Har du kollat kartan vart donbass ligger?
Det är jävligt långt bort.
Du kan nog va lugn, jag tror inte ryssland gör ett jättesprång och äter upp oss om ukraina kapitulerar...

Två landsgränser bort.

Och nej, nu har de ju knappast kapacitet att äta upp någon. De kan ju inte ens försvara sitt egna land.
Citera
2024-08-10, 12:38
Avstängd
Citat:
Vadå den som anklagar?

Jag säger att ryssland verkar tolka det här som en terroroperation under ledning av NATO.
De behöver inte bevisa nånting.

Om du menar det är osant får du komma med belägg för det oavsett vilka regler du hittar på, hur ska vi annars kunna tro på dig?

Fler källor som säger det ska vara Natotrupper iklädda i Ukrainska uniformer. Ska bli intressant att se hur detta kommer utveckla sig.. nu står det även att Belarus skjutit ner flygande objekt drönare från Ukraina i Belarus vad jag förstår det som.. skulle inte förvåna mig om detta också är Natoinblandning.
Senast redigerad av Menea 2024-08-10 kl. 12:40.
Citera
2024-08-10, 12:38
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Tråden handlar om en invasion utförd av en okänd trupp.
Ryssarna verkar va inne på att det var en invasion av nato.

Har du belägg för annat, länka!

Det är väl en kvalificerad gissning att operationen var under natos befäl?
Soldaterna är tränade av nato och beväpnade av nato så det är inte långsökt att de också lyder under nato.
Skulle nato träna och beväpna soldater utan att framföra önskemål/påtryckningar om hur de används?
Varför skulle nato göra det?

Så det är en invasion nu? Planerad av Nato? Tidigare påstod du att det var absurt att kalla Ukrainas intåg i Kursk för en offensiv. Hur ska du ha det?
Citera
2024-08-10, 12:39
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Samma sak som Prigozhin försökte sig på, resultatet kommer bli samma.

Prigozjin stoppades inte av militärmakt, tvärtom var den ryska responsen futtig och handlingsförlamad.
Prigozjin stoppades av en deal mäklad av Lukasjenko, officiellt, och troligtvis av massiva hot mot hans familj.
Citera
2024-08-10, 12:39
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Försöker Ukraina göra en överflygning med enbart 1000 man?? Det verkar ju helt tokigt!? Jag bullar upp med läsk och popcorn!

Ja, en ensam brigad kan utföra en flankningsmanöver. En brigad är en betydande militär enhet, vanligtvis bestående av 1 500 till 5 600 soldater, och inkluderar flera bataljoner samt understödjande enheter[1][2]. Den är tillräckligt stor och mångsidig för att genomföra komplexa operationer som flankningsmanövrar, särskilt om den är mekaniserad eller har tillgång till artilleri och andra stödresurser[4].

Sources
[1] Brigad - Wikipedia https://sv.wikipedia.org/wiki/Brigad
[2] Brigad - Smålands Militärhistoriska Sällskap • SMHS - Din Studio http://smhs.com.dinstudio.se/gallery_76.html
[3] olika truppstorlekar? - Luckan - SoldF.com Forum https://forum.soldf.com/topic/11764-olika-truppstorlekar/
[4] Logiken bakom hierarkin armé-armékår-division-brigad-bataljon - Skalman.nu Forum https://forum.skalman.nu/viewtopic.php?t=48739
[5] Den gröna baretten signalerar en giftig subkultur vid Nylands brigad – Hufvudstadsbladet https://www.hbl.fi/artikel/den-grona-baretten-signalerar-en-giftig-subkultur-vid-nylands-brigad
Citera
2024-08-10, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Kanske att du citerat mig av misstag tillsammans med den där jesustomten?!

Det här intåget på rysk mark är såklart högst temporärt och är till för att ukrainarna militärt skulle kunna sprattla till lite för sina sponsorer och visa att de kan bara de skulle få än mer resurser i form av effektivare vapen. Ja så, för någon erövringsstrategi av mark kan det knappast ligga bakom och inte heller för att få ryssarna att försvaga sina styrkor söderut för så tunna är inte ryssarna så det är allt de har.

Nej, det kan till och med vara ett så desperat drag så ukrainarna vill demonstrera sin ohyggliga utsatthet och gör väst totalt uppmärksamma på hur illa det är ställt när ryssarna kraftfullt slår tillbaka Ukrainas inträngning på rysk mark de nu åstadkommit. Att de helt enkelt utan ord tigger om direkta militära insatser då de själva inte räcker till.

Ja, antingen håller Ukraina det de nu tagit i Kursk och kan använda det i fredsförhandlingar eller så tar ryssarna tillbaka allt och kanske lite till som buffertzon. Jag tror på det senare alternativet pga ryssarnas militära överlägsenhet gentemot de ukrainska och då kommer frågan: Vad fan var syftet med inträngningen i Kursk. Att ryska befolkningen där också skulle få känna på krigets fasor som president Zelensky påstod kan ju inte vara en strategi om inte en helkorkad sådan då.

Ja nu har jag utförligt angett mina funderingar om vad som utspelar sig - så vilken icke-trolsk analys gör du av det som nu sker i Kursk?

Har sagt mycket tidigare om syften, men tänkte lyfta fram nu att Ukraina kanske petar lite på den stora ryska björnen och frågar. Vad har du att komma med? Tänker att så mycket talar för att ryssarnas resurser är på väg att ta slut. Det kanske är ganska smart då att peta lite där det gör ont och ta reda på sanningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in