2024-08-10, 00:23
  #85
Medlem
DrJolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Hoppas det blir bra!

Tack, ja naturen där är ju så underbar också. Blir nog lite fiske också.
Citera
2024-08-10, 00:25
  #86
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Möjlighet finns naturligtvis redan. Den stora frågan är varför inte myndigheter villkorar a-kassa, socialbidrag och alla andra jävla pengar som slängs på arbetslösa med att plocka bär eller gör vad fan annars som det är svårt att få ihop folk att göra. Det ser för jävligt ut i många städer, arbetslösa kan städa!
Det handlar också om att ändra på miljön runt plockningen, och att skapa en positiv atmosfär.

Det finns ett skäl till att massor med människor hjälper till att plocka vindruvor i Frankrike för just ingen lön alls, medan det i dagsläget är stört omöjligt att få svenskar att plocka bär, oavsett lön.

Bärplockning har fått ett genuint dåligt rykte vad gäller arbetsmiljö, boende, lön och andra faktorer. För bärföretagen har det funkat ändå, så länge man hade tillgång till Thailändare. Nu när det inte längre går får man tänka igenom hur man kan förbättra sig. Det behöver inte vara oöverstigligt dyrt. Det är det inte för de vinodlare som tar hjälp.
Citera
2024-08-10, 00:26
  #87
Medlem
Många går arbetslösa och får a-kassa, "tvinga" dom att plocka bär för att behålla a-kassa.
Erbjud sommarjobb till ungdomar att plocka bär.
Finns mycket att göra om regeringen och kommunerna tänker till lite.

Vi kan inte förlita oss på Thailändska bärplockare som jobbar från tidig morgon till sen kväll och plockar 80-100kg dag/person i framtiden.
(Kronan är dålig, dom är skyldiga 30k+ för allt möjligt till Thailändska företag som samarbetar med dom svenska uppköparna när dom kommit hit).
Citera
2024-08-10, 00:28
  #88
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Somjag sagt flera gånger tidigare så är det alltså upp till bärföretagen och myndigheterna att skapa förutsättningar som lockar folk att plocka. Och det innefattar inte bara det ekonomiska, boendet och resorna, utan även atmosfären kring detta yrke.

Du kan inte gärna ha missat detta. Är du ett troll som mest vill driva med andra användare?

Så. Vem ska dra notan. För du tror väl inte att bärföretagen har rådd att betala hur mycket som helst.
Så då menar du att staten ska göra det?

Jag förstår att du är bakom flötet med vet du vad som hände när ett bärföretag fick avslag för arbetskraftsinvandrare pga av Tidölagets politik?

Troligen inte men varsågod.

Kan vara betalartikel.
https://www.dn.se/ekonomi/migrationsverket-stoppar-barplockare-chockhojda-syltpriser/

"Lingonsylt från Kina, skenande bärpriser och risk för tomma butikshyllor. De hårdare tagen mot bärindustrin kan leda till stora konsekvenser för svenska konsumenter."

"Han flaggar för uppemot dubbelt så dyra produkter från svenska bär. Branschen kommer till viss del att kunna köpa odlade bär från Kina och andra länder, men även produkterna som görs av de importerade bären kommer att öka i pris.
Uppskattningsvis med uppemot 40 till 100 procent beroende på olika omvärldsfaktorer, enligt Andreas Fall."

"– Men samma vecka som avslagsbeslutet meddelades så steg priserna på lingon med 30 procent från Kina till Europa, säger Fredrik Reinholdsson.
– De inser förstås att lingon blir en bristvara och då blir det en omedelbar marknadsanpassning.
Och blåbären?
– Där är efterfrågan ännu större på den globala marknaden. Blåbärspriserna kommer öka väsentligt mer än lingonen."

Varsågod alla idioter som tror att Svenskar ska plocka bären och att det är smart att stoppa folk utifrån från att komma hit!

Men ni har väl så gott om pengar att ni inte bryr er.
Citera
2024-08-10, 00:28
  #89
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Garantilönen är numera 24.000 i månaden eller cirka 140-150 kronor i timmen.

De mindre nogräknade som behandlat sina plockare som hjon är verkligen förkastliga. Håller med dig om att det är bra att de rensas bort.
Oj! Det låter bra och rättvist. 🙏😊
Citera
2024-08-10, 00:33
  #90
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Oj! Det låter bra och rättvist. 🙏😊
Ja, på papperet ser det ju bra ut. Nu gäller det att alla lever upp till det. Det görs nog en del försök att komma runt det. Obetald övertid och liknande.
Citera
2024-08-10, 00:35
  #91
Medlem
Tranquility Bass avatar
Uppenbarligen erbjuder inte arbetsgivarna/bäruppköparna tillräckligt bra betalt och/eller bra övriga villkor. Om man bara gjorde det skulle det givetvis inte vara några problem att finna arbetskraft. Betalar man tillräckligt så kommer folk, enkel marknadsekonomi. Sedan kan arbetsgivarna/bäruppköparna komma på vilka andra svammelargument man vill.
Citera
2024-08-10, 00:35
  #92
Medlem
Det är väl ny EU lag på att alla utländska aäsongsmedarbetare ska ha minst 30.000kr i lön och därför kan man ej förse de med de lönerna.
Citera
2024-08-10, 00:35
  #93
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seua
Många går arbetslösa och får a-kassa, "tvinga" dom att plocka bär för att behålla a-kassa.
Erbjud sommarjobb till ungdomar att plocka bär.
Finns mycket att göra om regeringen och kommunerna tänker till lite.

Vi kan inte förlita oss på Thailändska bärplockare som jobbar från tidig morgon till sen kväll och plockar 80-100kg dag/person i framtiden.
(Kronan är dålig, dom är skyldiga 30k+ för allt möjligt till Thailändska företag som samarbetar med dom svenska uppköparna när dom kommit hit).
Ja, sommarjobb för ungdomar låter som en bra idé. Om man organiserar det bra så borde det kunna bli en trevlig gemenskap, förutom att det blir pengar på kontot.
Citera
2024-08-10, 00:37
  #94
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Uppenbarligen erbjuder inte arbetsgivarna/bäruppköparna tillräckligt bra betalt och/eller bra övriga villkor. Om man bara gjorde det skulle det givetvis inte vara några problem att finna arbetskraft. Betalar man tillräckligt så kommer folk, enkel marknadsekonomi. Sedan kan arbetsgivarna/bäruppköparna komma på vilka andra svammelargument man vill.
Metoderna hos en del bärföretag har väl gett plockaryrket riktigt dålig rykte. Med litet åtgärder borde de kunna vända på det, även om det säkert tar några år.
Citera
2024-08-10, 00:44
  #95
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Ja, på papperet ser det ju bra ut. Nu gäller det att alla lever upp till det. Det görs nog en del försök att komma runt det. Obetald övertid och liknande.
Sånt händer i många branscher om man är lägst i näringskedjan. 🤷
Men bättre med ett dåligt jobb än inget alls. 😊
Citera
2024-08-10, 01:02
  #96
Medlem
rotebro-hasses avatar
I min ungdom plockade jag bär och tjänade 20 snabba kronor varje gång jag ville ha glass eller godis.

Tacka Tidö för att vi inte kan få hit några bärplockare i år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in