2024-08-09, 22:32
Medlem
Svårt att släppa detta! Läser och förfasas över detta illdåd. Så hjärtlöst och kallt! Barn och ungdomar som planerar och utför något sådant här har tydligen kommit riktigt på sned i livet! Inget som helst konsekvenstänkande! Hur blir det sedan efter att man torterat och mördat någon! Lindriga fängelsestraff, inte ens det. Några månader på något hem! Det är ju inget straff. Så länge man sitter inne är man ju skyddad och trygg..men vad händer sedan!? Straffet blir nog att i resten av sitt liv behöva se sig över axeln. Alltid vara rädd, alltid vara otrygg! För tänk om någon vill prata...! Du och några till tyckte att det här var rätt och okey! Flera tusentals tyckte att det var avskyvärt! Jag är övertygad om att vi kommer att få höra från Landskrona igen!
Citera
2024-08-09, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Haha! Tycker inte det blir så mycket klarare för att man byter ut I mot O. Kan det inte vara lite svengelska så I står för jag?
Vad är det som är så svårt? O = och
Citera
2024-08-09, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av i.dosering
Upprepar från tidigare inlägg. Underskatta inte sekundär traumatisering. Var rädd om dig. ♥️
Ångrar djupt att jag såg den första. Filmsekvenserna som läggs ut är också djupt integritetskränkande mot E. Vet inte varför Flashback inte tar bort dem men här är det mesta tillåtet har jag förstått? Så länge som jag inte hyllar häxan tex för kloka inspel. För då är det trams.

Där har du en bra poäng
Citera
2024-08-10, 00:15
Medlem
MarioMerolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
Svårt att släppa detta! Läser och förfasas över detta illdåd. Så hjärtlöst och kallt! Barn och ungdomar som planerar och utför något sådant här har tydligen kommit riktigt på sned i livet! Inget som helst konsekvenstänkande! Hur blir det sedan efter att man torterat och mördat någon! Lindriga fängelsestraff, inte ens det. Några månader på något hem! Det är ju inget straff. Så länge man sitter inne är man ju skyddad och trygg..men vad händer sedan!? Straffet blir nog att i resten av sitt liv behöva se sig över axeln. Alltid vara rädd, alltid vara otrygg! För tänk om någon vill prata...! Du och några till tyckte att det här var rätt och okey! Flera tusentals tyckte att det var avskyvärt! Jag är övertygad om att vi kommer att få höra från Landskrona igen!

Viktigt att ha i åtanke är att ungdomar som mördar, våldtar, förnedringsrånar med mera har ett alldeles ypperligt konsekvenstänkande iom att konsekvenserna i Sverige alltid uteblir. 2 miljoner på revolut via telegram är alltså just 2 miljoner på revolut via telegram, inte en krona mindre, inte en krona mer, inte ett straff och ökad makt och pengar att invänta nästa tillfälle.
Citera
2024-08-10, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Nej, gäller inte om ”patienten” ej är straffmyndig, då faller paragrafen om fängelse minst 1år.
Det är total sekretess och endast ansvarig på den SIS beslutande socialtjänsten får kontaktas.

Vart i lagen är det reglerat menar du? Kan inte hitta det, men kan så klart ha missat paragrafen.
Citera
2024-08-10, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Nej, det är inte du som är gammaldags. Mamman är särskolemässig.
Just så.

Citat:
17 olika placeringar är förstås olyckligt, men utgången av detta visar med all tydlighet att soc bedömning av hemförhållandena stämmer – mamman har dåligt omdöme och brister i omsorg.

Det fanns en känd hotbild mot flickan (det var orsaken till att hon hamnade på SIS enligt en släkting här i tråden), då låter man henne inte åka flera mil ensam och vara borta över natten.

Inför begravningen beskriver mamman sin juicy-uppklädda dotter som "kattig" på sociala medier. Soc bör granskas för beslutet att låta henne flytta hem till denna debila kvinna.

Man låter inte sin 14-åriga dotter åka iväg 8 mil bort, i synnerhet inte på kvällen helt ensam utan att mötas upp av någon vuxen (ex den andra föräldern) i den andra staden, och då ska man ha kontakt med den vuxna också.

Och det mamman skrev på insta om begravningen att de som ville se E skulle få göra det, och att hon skulle va uppklädd som "kattig" gjorde att det vände sig i magen. Främmande människor som ska se hennes döda dotter kattig, alltså vafan..

Citat:
Ursprungligen postat av mollan
Amen sluta. Du reagerade starkt på det med kattig, låt de få sörja ifred och på sitt sätt. Angående hotbilden så startade den ju på SIS, så ser inte hur mamman ska hållas ansvarig här. Och ingen tänker väl att mord är en möjlighet när ens dotter ska på tjejkväll.

En ganska sund reaktion från personen i fråga.

Sen lägger mamman upp en massa saker på instagram så, så himla ifred verkar inte hon behöva vara, pratar i media hur mycket som helst också. En annan hade legat i fosterställning i månader över vad som hänt. Men inte hon, hon pratar med media redan dagen efter mordet (eller om det t.o.m var samma dag de fått reda på det) samt är fullt aktiv på sociala medier (och nej, jag orkar inte höra skitsnacket om att man reagerar och hanterar saker olika)
De flesta hade nog haft en helt privat begravning utan främmande människor närvarande. Men vissa har förstås större behov av uppmärksamhet än andra! Bara att titta på hennes insta, alla bilder hon lagt ut på sig själv.

Självklart hade de inte kunnat tro att hennes "vänner" skulle mörda henne, MEN det händer en massa skit lite varstans i samhället så varför riskera att det kan hända ens 14-åriga dotter nåt? Och så jävla långt bort - på kvällen - ensam eller nej juste hon skulle ju träffa sina exemplariska kompisar från SIS-hemmet

Citat:
Inte enligt släktingen som skrivit här i tråden. Hon hamnade på Sis för att skyddas. Mot bakgrund av det hade en normalfungerande förälder aldrig släppt sin dotter vind för våg.

Jag reagerar inte starkt. Jag konstaterar att mamman är lågbegåvad bara.

Citat:
Ursprungligen postat av milla200
Har det någon betydelse om hon nu skulle vara det?

Fattar inte varför ni börjat diskutera E och hennes mamma igen.

Hade du själv varit i den sits de var i hade du oxå släppt iväg henne. Hon skulle äntligen få gå på sitt första pyjamasparty med vänner. Mamma lotsa henne till LA och visste att hon skulle träffa sina vänner. Men att vännerna var mördare visste ingen av dem. Tror inte ens den iden kom att det skulle hända.
Uppenbarligen, hade det ju betydelse. Hade hon varit någorlunda normalbegåvad så hade detta möjligen kunnat undvikas. Sen kan förstås mördarna ha försökt lurat E på nåt annat sätt vid ett senare tillfälle.

Det tror jag inte vederbörande hade gjort, de flesta vettiga människor hade inte släppt iväg sin 14-åriga dotter på det sättet.
Och pyjamasparty, seriöst, är det inte småbarn, typ 10-åringar som har det, om företeelsen alls finns kvar? Nog hade jag reagerat på om min dotter kommit dragandes med nåt sånt hittepå i den åldern.

Man behöver inte va nån raketforskare för att förstå att det kan hända saker, i synnerhet om kvällarna/nätterna, speciellt med tanke på hur det här landet har utvecklats de senaste decennierna. Behöver inte va ens vänner som ska mörda en, finns andra människor som kan göra andra saker.
Citera
2024-08-10, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Så mamman visste iaf att E skulle träffa Malek? Ingen E borde fått åka 8 km bort för att träffa.
Ja mamman skrev på insta att hon hörde samtalet för att Emilia hade högtalare på
Vissa föräldrar har svårt att säga nej till sina barn och om jag inte minns fel så svara hon på frågan om hon ångrade att hon gav tillåtelse till detta att hon ångrade inte för att det visade att Emilia var snäll och ställde upp för Malek och ställde upp för många andra
Men blev lurad och mördad vilket ingen kunnat veta
Citera
2024-08-10, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Ja mamman skrev på insta att hon hörde samtalet för att Emilia hade högtalare på
Vissa föräldrar har svårt att säga nej till sina barn och om jag inte minns fel så svara hon på frågan om hon ångrade att hon gav tillåtelse till detta att hon ångrade inte för att det visade att Emilia var snäll och ställde upp för Malek och ställde upp för många andra
Men blev lurad och mördad vilket ingen kunnat veta
På det påhittade pyjamaspartyt?

Många människor ställer upp för andra människor, det är en mycket fin egenskap. Men inget man låter en 14-åring åka 8 mil bort på kvällen för.
Och så klart hon inte ångrar, hon har väl inte tillräckligt med förstånd till det..
Citera
2024-08-10, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killernils
”När det gäller misstanke om brott som är så allvarligt att det kan ge straff på minst ett års fängelse har du som vårdpersonal rätt att bryta mot tystnadsplikten genom att göra en polisanmälan om brottet och svara på frågor från polis, åklagare och domstol. Exempel på sådana brott är mord, våldtäkt och grov misshandel.”
https://vardgivarguiden.se/administration/patientadministration/patientens-rattigheter/tystnadsplikt-och-sekretess/

OSL, Kap 32, 3a §, 1sta stycket
https://lagen.nu/2009:400

Tror för övrigt att det är ”Stark sekretess” du syftar på, inte ”total” oavsett så gäller ovan enligt lagen.

Hej! Jag ser att du har hänvisat lite fel i lagen. OSL, Kap 32, 3a §, 1sta stycket handlar inte om alls om detta. Det är en sekretessbrytande bestämmelse när det gäller kameraövervakning.
Citera
2024-08-10, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Nej, gäller inte om ”patienten” ej är straffmyndig, då faller paragrafen om fängelse minst 1år.
Det är total sekretess och endast ansvarig på den SIS beslutande socialtjänsten får kontaktas.

Det stämmer inte enligt vad som står i lagen. Detta har ju även diskuterats i nyheterna nått år tillbaka.
SIS och Soc sekretess regleras av kap 26, p1, inkl minderårigas sekretess och ”Absolut sekretess”(”Total” finns fort. inte i OSL).

Och följande gäller ang misstanke om begångna brott, just för kap26,p1.
—————-

Citat:
Misstankar om begångna brott i övrigt

[K10]23 § Om inte annat följer av 19-22 §§ får en uppgift som angår misstanke om ett begånget brott och som är sekretessbelagd enligt 24 kap.2 a eller 8 §, 25 kap. 1 §, 2 § andra stycket eller 3-8 §§, 26 kap. 1 §, 1 a § andra stycket eller 2-6 §§, 31 kap. 1 § första stycket, 2 eller 12 §, 33 kap.2 eller 4 a §, 36 kap. 3 § eller 40 kap.2 eller 5 § lämnas till en åklagarmyndighet, Polismyndigheten, Säkerhetspolisen eller någon annan myndighet som har till uppgift att ingripa mot brottet endast om misstanken angår

brott för vilket det inte är föreskrivet lindrigare straff än fängelse i ett år
,
försök till brott för vilket det inte är föreskrivet lindrigare straff än fängelse i två år, eller
försök till brott för vilket det inte är föreskrivet lindrigare straff än fängelse i ett år, om gärningen innefattat försök till överföring av sådan allmänfarlig sjukdom som avses i 1 kap. 3 § smittskyddslagen (2004:168). Lag (2022:1495).
Citera
2024-08-10, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thecrafter
Hej! Jag ser att du har hänvisat lite fel i lagen. OSL, Kap 32, 3a §, 1sta stycket handlar inte om alls om detta. Det är en sekretessbrytande bestämmelse när det gäller kameraövervakning.

Du har rätt! Jag citerade rätt i mitt inlägg jag skrev nu precis.
Citera
2024-08-10, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lin1234
Har du läst de LVU- domar och utredningar som finns i tråden? Mamman har ju inte haft vårdnaden om E på många år. Frågan är om hon ens hade umgåtts i dessa kretsar om hon inte hamnat på HVB-hem och på SIS. Hon har dessutom autism och blev sent diagnostiserad i tonåren. Det kräver kunskap och rätt bemötande för att kunna hantera en tonåring med autism som troligtvis också är skadad av alla familjehemsplaceringar och institutionsskadad sen tiden på HVB och SIS. Mamman fick troligtvis inte det stödet från vården och soc då hon inte var vårdnadshavare. Mamman hjälpte henne att packa och hörde när E pratade med M på högtalartelefon och hjälpte henne med byten av tåg osv under hela resan hade de ständig kontakt. Jag tycker att det är så fel att döma denna mamma som inte fick någon riktigt chans att ta hand om och uppfostra sin dotter.

"Ingen riktig chans"? Jag hoppas du är medveten om att det bara är spekulation. Varför försvarar du en mamma som beskriver sin döda dotter som "kattig"?

Om nu dottern har en autismdiagnos är det desto allvarligare att hon tillåtits att åka iväg.
Och ännu viktigare att ha en vårdnadshavare som är uppmärksam på sådant som autisten inte uppfattar. Tonfall, dolda avsikter osv – till exempel när det utlovas "pyjamasparty" några mil bort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in