2024-08-09, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av i.dosering
Ok! Då är vi båda eg. lika ovetandes om vad det var exakt som E dog av. Jag t r o r att det kan vara knivhugg på olika ställen på kroppen. Inte alls säkert att allt kommer fram i de filmer som lagts ut. Jag såg dumt nog den första. Det får jag leva med. Min idiot.
Måtte vi snart få svar på våra frågor. Måtte familjen få svar och sen i rättegången mot 15-åringen, VARFÖR? (tror inte de här tjejerna iofs kan formulera ett varför utan jävligt duktiga advokater vid sin sida som talar om för dem vad de ska säga) * ang 13-åringen tänker jag då på det som kallas bevistalan.

Vi får avvakta, se vad som kommer fram. Kommer ju bli mycket sekretessbelagt pga deras ålder.
Jag har sett filmerna. Vet inte varför egentligen, är så mycket skräck och helt fruktansvärt att se. Kände väl att man kanske skulle förstå? Men frågorna blev ju fler istället.
Hemskt och hjärtskärande 💔
Citera
2024-08-09, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mollan
I det sammanhanget tror jag också man ska ta E’s diagnoser med en nypa salt och kanske som ytterligare ett medel för kontroll. Vilket barn fixar den tillvaron känslomässigt. Det var kanske det E menade när hon sa att hon inte tyckte om att det var ”något fel” på henne. Håller med de som säger att familjen borde fått stöttning istället och tycker att myndigheterna behöver ställas till svars.

"Ett medel för kontroll", skriver du. Vems kontroll? Fattar inte.
Citera
2024-08-09, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Du vet att SIS personal är vårdpersonal som har total sekretess & tystnadsplikt om sina ”patienter”?
Men om hon ringde har personalen kontaktat ansvarig socialjour på den kommun som placerat henne.
Det är isåfall socialjouren som kontaktat polisen, dom får göra det men inte SIS personalen.
Samma om någon rymmer från SIS får inte hemmet kontakta polis och efterlysa någon.
Endast ansvarig på den socialtjänst som placerat någon, får kontakta polis för efterlysning.
Det sker inte alltid, du kan ofta avvika utan att bli lyst t.ex om den ansvarige är på semester.

Jo jag vet att de har men det kan vara så att den personen inte gjort det och därmed blir skydd av brottsling. (plus blir av med jobb) det diskuterades om vem mgm3 var. R kan ringt till personen privat oxå
Citera
2024-08-09, 20:33
Medlem
Citat:
Kan du utveckla vad gäller MGM?
Och är helt enig angående E.

Jag tänker på de LVU-utredningar som finns utlagda i tråden. Det står bla att M blev våldtagen av sin styvpappa och smittades av samma könssjukdom som han hade. Mamman valde att inte tro på M och har uppträtt som en riktigt psykopat i kontakter med myndigheter mm.
Pappan till R blev dömd för att ha misshandlat henne (det fanns flertalet vittnen på plats) och mamman verkar inte heller ha alla hästar hemma. Bäst är att du själv läser utredningarna och bildar din egen uppfattning.
Citera
2024-08-09, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
17 olika placeringar är förstås olyckligt, men utgången av detta visar med all tydlighet att soc bedömning av hemförhållandena stämmer – mamman har dåligt omdöme och brister i omsorg.

Det fanns en känd hotbild mot flickan (det var orsaken till att hon hamnade på SIS enligt en släkting här i tråden), då låter man henne inte åka flera mil ensam och vara borta över natten.

Inför begravningen beskriver mamman sin juicy-uppklädda dotter som "kattig" på sociala medier. Soc bör granskas för beslutet att låta henne flytta hem till denna debila kvinna.

Amen sluta. Du reagerade starkt på det med kattig, låt de få sörja ifred och på sitt sätt. Angående hotbilden så startade den ju på SIS, så ser inte hur mamman ska hållas ansvarig här. Och ingen tänker väl att mord är en möjlighet när ens dotter ska på tjejkväll.
Citera
2024-08-09, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Du vet att SIS personal är vårdpersonal som har total sekretess & tystnadsplikt om sina ”patienter”?
Men om hon ringde har personalen kontaktat ansvarig socialjour på den kommun som placerat henne.
Det är isåfall socialjouren som kontaktat polisen, dom får göra det men inte SIS personalen.
Samma om någon rymmer från SIS får inte hemmet kontakta polis och efterlysa någon.
Endast ansvarig på den socialtjänst som placerat någon, får kontakta polis för efterlysning.
Det sker inte alltid, du kan ofta avvika utan att bli lyst t.ex om den ansvarige är på semester.

”När det gäller misstanke om brott som är så allvarligt att det kan ge straff på minst ett års fängelse har du som vårdpersonal rätt att bryta mot tystnadsplikten genom att göra en polisanmälan om brottet och svara på frågor från polis, åklagare och domstol. Exempel på sådana brott är mord, våldtäkt och grov misshandel.”
https://vardgivarguiden.se/administration/patientadministration/patientens-rattigheter/tystnadsplikt-och-sekretess/

OSL, Kap 32, 3a §, 1sta stycket
https://lagen.nu/2009:400

Tror för övrigt att det är ”Stark sekretess” du syftar på, inte ”total” oavsett så gäller ovan enligt lagen.
Senast redigerad av killernils 2024-08-09 kl. 20:38.
Citera
2024-08-09, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
"Ett medel för kontroll", skriver du. Vems kontroll? Fattar inte.

Byråkraters som behöver en passande problembeskrivning.
Citera
2024-08-09, 20:35
Medlem
Citat:
Amen sluta. Du reagerade starkt på det med kattig, låt de få sörja ifred och på sitt sätt. Angående hotbilden så startade den ju på SIS, så ser inte hur mamman ska hållas ansvarig här. Och ingen tänker väl att mord är en möjlighet när ens dotter ska på tjejkväll.

Inte enligt släktingen som skrivit här i tråden. Hon hamnade på Sis för att skyddas. Mot bakgrund av det hade en normalfungerande förälder aldrig släppt sin dotter vind för våg.

Jag reagerar inte starkt. Jag konstaterar att mamman är lågbegåvad bara.
Citera
2024-08-09, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lin1234
Jag tänker på de LVU-utredningar som finns utlagda i tråden. Det står bla att M blev våldtagen av sin styvpappa och smittades av samma könssjukdom som han hade. Mamman valde att inte tro på M och har uppträtt som en riktigt psykopat i kontakter med myndigheter mm.
Pappan till R blev dömd för att ha misshandlat henne (det fanns flertalet vittnen på plats) och mamman verkar inte heller ha alla hästar hemma. Bäst är att du själv läser utredningarna och bildar din egen uppfattning.

Oj, då tar jag ju tillbaka min tidigare kommentar om att pappa brydde sig om henne och lillasystern. Men ok då menade du utifrån familjesituationen. Informationen är ganska så utspridd i tråden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagicaDHex
Jag gjorde en miss. Var inne på företags IG så troligen därför jag inte kunde se.

Såg nu det med "leka med dem "..
Förstår henne 100%, men det var inte så genomtänkt att skriva det så alla kan se.

Men vem skulle egentligen ha förmågan för "genomtänkta tankar" om ens barn blivit tortyravrättad.

Jag håller med dig fullt ut, går inte att föreställa sig vad hon måste gå igenom.
Citera
Medlem
Citat:
Byråkraters som behöver en passande problembeskrivning.

Det skulle förstås kunna vara så, men du kan också utgå från vad som är statistiskt sannolikt när morsan varit missbrukare. Missbruk går hand i hand med adhd. Dåliga odds för dottern, genetiskt alltså.
Citera
2024-08-09, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagicaDHex
Tack ska du.

Jag gör det för att jag är engagerad som Så många andra (dig inklusive).
Och jag vill inte vara orsak till att jag själv (eller andra) sitter och diskuterar/för tråden framåt på "fakta som inte följts upp" - om du förstår hur jag menar? Sen självklart har jag min egen uppfattning om saker, och den ändras emellanåt efter mer fakta som kommer fram.

Det tar emot något enormt att lyssna och se det som sker.
Jag vill krypa ut ur mitt eget skinn för att "ta bort det jag tagit in".

Vi är många som vill veta, på djupet, vad som skett - inte bara på brottsplatsen- och diskutera det.

Och med de nya filmerna som @aspect la upp häromdagen så kom det ju fram mer saker som:
En potentiell identitet på R.R
Frågor kring G@kons relation med R och M
Frågor kring hur han beskrev händelseförloppet osv.

Jag tror dock inte alls på allt skit han sa om E.

Har du haft möjlighet att läsa igenom allt det?

Många frågetecken som sagt från den informationen som @spect var snäll att dela med oss här inne.

Tack för tips, ska läsa ikapp det nu!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in